През последните години в сектора “Човешки ресурси” се появяват разнообразни технологии и инструменти, които имат за цел да подпомогнат работата на специалистите, включително и подбора на персонал. Не може да се отрече обаче – внедряването конкретно на изкуствен интелект в работата на HR експертите се случва доста, след като той навлиза в другите сфери. Но това съвсем не пречи на бързото му въвеждане в ежедневието. Какви са обаче ползите и недостатъците от активното му използване и какви са трансформациите под негово влияние, които се наблюдават?
В средата на 2022 г. 92% от HR мениджърите планират да въведат AI в поне една HR област в компаниите си до 18 месеца.
Според резултатите от проучването Eightfold AI, публикувани в средата на 2022 г., 43% от HR мениджърите планират да използват изкуствен интелект за управление на представянето, 42% – за обработка на заплатите, 41% – за наемане на нови служители, а 40% – за приобщаване на кадрите. Едва 26% от запитаните посочват, че биха използвали технологията за оптимизация на времето за преглед на CV-та.
Какви трансформации се наблюдават в сайтовете за работа, вследствие на въвеждането на технологиите?
Една от забележителните трансформации се случва в сайтовете за обяви за работа. Част от тях се превръщат от скучни места с неинтригуваща информация за нови възможности за кариерно развитие в модерни платформи, които действително помагат за развитието на трудовия пазар. Експертът по човешки ресурси Христина Соколова твърди:
“Наблюдава се тенденция за пренасянето на голяма част от информацията за търсенето и предлагането на работни места в онлайн пространството. Социалните мрежи като LinkedIn и Facebook са един добър канал за разпространение на такава информация. Да не пропускаме и платформи като Zaplata.BG и Jobs.BG, в които всъщност се концентрира голяма част от потока на търсещите и предлагащите трудова заетост.”
Според наблюденията на специалиста, след като социалните мрежи спомогнат за осъществяване на контакта между работодател и кандидат за дадена позиция, специалистите по подбор се заемат с обработката на информацията от постъпилите документи.
Каква промяна настъпва в методите за подбор на персонал след въвеждането на технологиите?
Една от най-забележимите тенденции е увеличаването на използваните технологии в процеса при подбор на персонал. В работата на специалистите по човешки ресурси навлизат технологични инструменти, които помагат при селектирането на кандидатите за дадена свободна позиция и изпращат обратна връзка в рамките на по-малко от минута. Освен това съществуват и платформи за видео чат, където изкуствен интелект интервюира чрез поредица от въпроси и анализ на емоциите на кандидатите. Разработени са и системи, които автоматизират процесите по набиране на кандидати и активно си кореспондират с професионални сайтове като LinkedIn или различни сайтове за търсене на работа.
Експертът по човешки ресурси Антония Дамянова споделя:
“Има компании (все още е рядко явление), които използват софтуера да следи напредъка на служителя и го подпомага, връща непрекъсната обратна връзка, подпомага мениджърите да подкрепят своите служители, а и елиминира до известна степен досадното вече за мнозина събеседване, което се прави в писмена и устна форма за годишна оценка.”
Специалистът твърди още, че всички динамични процеси в HR сектора изискват решения за оптимизиране на времето, което обикновено се влага в повтарящи се дейности.Те могат да се подкрепят от изкуствен интелект.
Какви са ползите от въвеждането на технологиите в работата на HR специалистите?
С внедряването на технологии в работата на специалистите по човешки ресурси се наблюдава развитие в няколко насоки. По мнението на експерта Тодор Терзиев с технологичния напредък и развитието на софтуерни инструменти, все повече организации започват да използват автоматизирани системи за подбор на персонал. Това довежда до подобрения в методите за оценка.
“Традиционните методи за оценка като интервюта и референции все още са важни, но в последно време са допълнени от нови методи като психологически тестове, симулационни упражнения и дигитални асистенти.” – коментира специалистът.
Той допълва още, че в последно време все повече се увеличава фокусът върху културата в компанията. Същата се оказва важен фактор при подбора на персонал, тъй като влияе на мотивацията и ангажираността на служителите.
Какви проблеми може да породи въвеждането на технологиите в работата на HR специалистите?
Използването на изкуствен интелект, от една страна, може да бъде изключително полезно за развитието на сектора “Човешки ресурси”. То може да спести доста време и да спомогне за рационализиране и оптимизация на процесите. От друга страна обаче, общуването “лице в лице” се свежда до минимум. По този начин се губи първото впечатление на кандидата към компанията и възможността за изграждане на доверени взаимоотношения. Според Христина Соколова дори е възможно да се стигне до нарушения в идентичността на информацията, която се предава между служителите впоследствие.
Експертът по човешки ресурси Петър Джугански споделя:
“Самият аз, когато видя интересна позиция, бих предпочел да си поговоря накратко с някой реален човек, който да ми отговори на въпросите, а не просто да си чатя с програма с предварително зададени отговори. Бих казал, че трябва да използваме тези инструменти активно, но все пак да имаме едно наум за това, което получаваме от тях като информация.”
По мнението на HR специалиста Антония Дамянова един от основните проблеми при въвеждането на технологии в работата е липсата на дигитални нагласи и дигитални компетенции у част от екипа. Друга сериозна пречка би се породила, ако хората остават фината работа да се извършва изцяло от изкуствен интелект.
“Когато говорим за работа с хора, нека не забравяме, че технологиите не могат да се ползват, когато става въпрос за споделяне, доверие, фина комуникация с нюанси, лични проблеми, които оказват влияние върху професионалния живот.” – твърди Антония Дамянова.
Тя добавя още, че HR специалистът трябва да притежава комплексни качества, като например, да разпознава езика на тялото, дори да влиза в различни роли – психолог, роднина, организатор на събития, консултант по различни въпроси. Той трябва да може да адаптира подхода си и използвания речник, спрямо различните хора, с които комуникира.
Може ли въвеждането на технологиите да бъде основен ключ към успешен процес на подбор на персонал?
Важно е да се отбележи, че въвеждането на технологиите представлява само внедряване на инструмент, чрез който HR специалистът си върши по-бързо и ефективно работата. Те спомагат пълноценното използване на предоставената информация, подготовката на адекватен анализ и вземането на правилни решения. Затова основният ключ за успешен процес на подбор на персонал е човекът да има представа какви качества търси у кандидата и как точно да намери подходящия талант.
ПРОЧЕТЕТЕ ОЩЕ... Как да постигнем дългосрочна ефективност при обучение на служителите? Как децата, лишени от родителска грижа, се вписват на трудовия пазар? Как да НЕ загубим над 50% от комуникацията в бизнеса?