Още от началото на пандемията един от процесите, които започват да се провеждат в хибриден вариант, е провеждането на интервю за подбор на персонал. Почти няма компания, която да не използва дистанционното интервю като начин за подбор на нови кадри. Една от причините е, че при него се спестява време и за двете страни.
Екипът на “HR Manager” потърси мнението на няколко експерти в сферата на човешките ресурси, които да коментират какви са актуалните тенденции на пазара на труда в страната, що се отнася до подбора на кадри. Днес разговаряме с Христина Соколова – HR-специалист в Tradeon BG
Здравейте, г-жо Соколова! Какви са най-новите технологии за подбор на персонал, които се използват от HR-специалистите?
Наблюдава се тенденция за пренасянето на голяма част от информацията за търсенето и предлагането на работни места в онлайн пространството. Социалните мрежи като LinkedIn и Facebook са един добър канал за разпространение на такава информация. Да не пропускаме и платформи като Zaplata.BG и Jobs.BG, в които всъщност се концентрира голяма част от потока на търсещите и предлагащите трудова заетост.
След като въпросните мрежи спомогнат за осъществяване на контакт между работодател и кандидат за дадена позиция, специалистите по подбор се заемат с обработката на информацията от постъпилите документи. Основната цел е да се намери най-подходящият кандидат за дадената позиция.
Когато се подберат подходящите кандидати следващите стъпки от процедурата по подбор са среща между специалист и кандидат.
В Tradeon BG начинът, по който се прави интервюто, е изключително интересен процес. Ние оценяваме не само компетенциите на всеки кандидат за определената позиция, но за нас е също толкова важно новите служители да споделят културата и ценностите на нашата компания. Поставянето на кандидата в ситуации и казуси би могъл да се приеме за универсален и подходящ за всички поколения, включително и новите Z, които обичат да “играят“.
Какви проблеми може да породи използването на изкуствен интелект и чатботове в работата по развитието на човешкия ресурс?
От една страна използването на изкуствен интелект и чатботове може да бъде много полезно. То може да спести доста време и да спомогне за рационализиране и оптимизация на процесите.
От друга страна обаче общуването “лице в лице” се свежда до минимум. По този начин се губи първото впечатление на кандидата към компанията и възможността за изграждане на доверени взаимоотношения. Дори е възможно да се стигне до нарушения в идентичността на информацията, която се предава между служителите впоследствие.
В каква посока се развива фокусът при подбор на персонала в средата на първото тримесечие на 2023 година?
Няма съществена промяна в предпочитанията на качествата на кандидатите. Хубаво е да споменем, че различните компании имат свои специфични изисквания към бъдещите служители. Редица от качествата и уменията обаче си остават универсални. Всеки отговорен, позитивен, целеустремен и компетентен човек с опит в съответната сферата би имал шанс за добра работа.
Едно от най-важните неща е новият служител да пасне в създадената вече ценностна система на компанията. Затова по време на интервюто се използват някои трикове, за да стане ясно дали човекът би се вписал в колектива, още преди той реално да е станал част от него.
С какви проблеми най-често се сблъскват HR-специалистите при набирането на таланти?
Особеност има при подбора на представители от по-младото поколение. Те бързо се приобщават към културата в екипа и начина на работа, но за сметка на това вниманието им не се задържа дълго на едно място. Решение на този проблем може да бъде намерен в непрестанната комуникация и предразполагане към работните процеси и осигуряване на ясен кариерен път за развитие.
Предпочитанието на кандидатите за дистанционна работа пред какви трудности изправя работодателите?
Не бих казала, че в случая можем да говорим за такъв тип трудности. Факт е, че определено пести доста ресурси на компаниите. При работата от разстояние, особено дългосрочно, се губи екипния дух и пряката връзка между колегите, които ако са в един офис много бързо комуникират помежду си, разрешават проблеми и намират решения. А бързата реакция за динамични компании като нашата е много важна, затова не стимулираме дистанционната работа.
ВИЗИТКА
Христина Соколова е един от първите служители на Tradeon BG. Когато постъпва в компанията, позицията която заема е Тийм Лидер на екип. В последствие талантът е забелязан от HR директора, който я наема в отдела “Човешки ресурси”.
През лятото на 2022г. Христина Соколова завършва висшето си образование в специалност “Екоикономика” в Университета за Национално и Световно стопанство. През септвмври се записва Магистратура в Нов Български Университет по специалност “Управление и развитие на човешките ресурси”.
Христина Соколова е личност, която обича да се развива постоянно, затова търси нови възможности, перспективи и идеи, от които да се учи и усъвършенства.
ПРОЧЕТЕТЕ ОЩЕ... Защо обучение на персонала е от ключово значение за съвременния бизнес? Как HR мениджърът да създаде наръчник за организационните политики на компанията? Какви са проблемите, свързани с адаптацията на поколението Z към реалната работна среда?