В началото на месец август бе приета Наредба за вписване в регистъра на заетостта („Наредбата“), с която се доразвиват някои от предстоящите промени в трудовото законодателство. Промените са свързани с въвеждането на нов регистър на заетостта към Националната агенция за приходите (НАП) и единния електронен трудов запис, който ще замести трудовата книжка. По-долу може да откриете кратък обзор на по-важните изменения.
Кога влизат в сила промените?
Промените влизат в сила от 01.06.2025 г. Законът предвижда, че в срок до 01.06.2026 г. или при прекратяване на трудовото правоотношение в периода 01.06.2025 г. – 01.06.2026 г. работодателите са длъжни да оформят трудовите книжки на служители, като в трудовата книжка с цифри и думи се записва продължителността на трудовия стаж, положен от служителя при работодателя към 1 юни 2025 г., след което тя се връща незабавно на служителя.
Какво представлява единният електронен трудов запис (ЕЕТЗ) и регистърът на заетостта?
Единният електронен трудов запис представлява електронен документ, който съдържа данни и обстоятелства, свързани с трудовото правоотношение на служителя.
Подобно на трудовата книжка, работодателят ще бъде длъжен да вписва данни в ЕЕТЗ при сключване, изменение или прекратяване на трудовите договори изцяло по електронен път.
НАП ще поддържа регистър на заетостта, който ще съдържа ЕЕТЗ на служителите. Първоначалната информация в регистъра ще бъде попълнена от НАП въз основа на регистрираните при нея трудови договори, а работодателят ще вписва данни за трудови договори, сключени, изменени или прекратени след 01.06.2025 г.
С влизане в сила на новата уредба ще отпадне досегашния ред за подаване на уведомления по чл. 62, ал. 3 от Кодекса на труда.
Трудовата книжка, издадена преди влизането в сила на промените (01.06.2025 г.) продължава да бъде официален удостоверителен документ за вписаните в нея обстоятелства, свързани с трудовата дейност на служителя, така че е препоръчително служителите да пазят старите си трудови книжки.
Вписване на данни в единния електронен трудов запис
Няма промени в досегашните срокове за подаване на информация към НАП, но Наредбата въвежда нов образец, с който ще бъдат подавани електронните трудови записи, както и подробни инструкции за неговото попълване.
При сключване, изменение и прекратяване на трудовите правоотношения, вкл. при промени в работодателя, работодателят подава ЕЕТЗ към НАП.
Това може ще става по два начина:
- по електронен път посредством квалифициран електронен подпис чрез портала за електронни услуги на НАП;
- на електронен носител (напр. флаш-памет) с придружително писмо.
След получаване на електронния трудов запис НАП издава на работодателя протокол, който съдържа данни за вписаните и невписаните електронни трудови записи. В случай че има невписани електронни трудови записи, същите се посочват в протокола и работодателят разполага с 3-дневен срок да отстрани причината за невписването и да подаде нов електронен трудов запис.
Допълнителни задължения на работодателя:
- При постъпване на работа – работодателят ще подава ЕЕТЗ, в който се вписва датата на началото на изпълнение на трудовия договор. Работодателят трябва да предостави копие от протокола за извършеното вписване на служителя при постъпването на работа.
- При прекратяване на трудовото правоотношение – работодателят е длъжен да подаде в 7-дневен срок ЕЕТЗ, в противен случай, подобно на незаконното задържане на трудова книжка, което съществува сега, служителят може да претендира обезщетение за вредите, които е претърпял поради невписването.
Достъп до данните в ЕЕТЗ
Предвижда се, че работодателят ще има достъп до следните данни:
- Подадените от него данни в ЕЕТЗ за лицата, с които е в трудово правоотношение;
- Данни в ЕЕТЗ на лицето, с което е в трудово правоотношение, но подадени от предходен работодател, с изключение на данни за размера на трудовите възнаграждения и обезщетения;
- Данни за трудовия стаж, когато лицето участва в конкурс за заеманата длъжност и има съгласие от кандидата.
Достъпът се заявява в териториалните структури на НАП или чрез портала за електронни услуги, а самите данни се предоставят на хартиен носител, по електронна поща или чрез портала за електронни услуги.
Служителите също ще имат право на достъп до данните в техния личен ЕЕТЗ.