Продуктивността на служителите е ключов фактор за успеха на всяка организация. Въпреки че често се обръща внимание на мотивацията, обучението и работната среда, един съществен елемент често остава в сянка – качественият сън. Мениджърите, които разбират и прилагат стратегии за подобряване на съня на своите служители, могат да очакват значителни подобрения в производителността и общото благосъстояние на екипа си. Как да подобрим производителността чрез добрия сън – по темата разговаряме с Христо Чаков, създател на първата b2b складова платформата за матраци в България – ILVIDIHA.BG, национален логистичен партньор на качествения сън.
Здравейте г-н Чаков! Какъв е вашият опит в индустрията за сън и матраци и как това е оформило вашето виждане за важността на качествения сън?
Здравейте и благодаря за този разговор! Опитът ми в индустрията е повече от 20 години, но освен професионалния поглед, разбира се, имам и лично отношение към здравословния сън и добрата почивка. Ежедневието ми е динамично и не винаги успявам да спя по препоръчителните 7-8 часа.
Категорично мога да заявя, че това което ми помага в тези случаи е изборът на подходящ матрак. Индустрията не спира да се развива. Инвестициите в нови технологии и материали, като мемори пяна или хипоалергични материи, разширяват опциите на потребителите. Също така все повече се обръща внимание на другите фактори, спомагащи на пълноценната почивка като температурата на помещението, светлината и шума.
Kакво не знаем за връзката между качеството на съня и продуктивността? Защо не трябва да подценяваме почивката си?
Връзката между качеството на съня и продуктивността често се подценява, но всъщност е изключително важна. Когато не спим достатъчно или качеството на съня ни е лошо, това директно се отразява на нашата продуктивност. Балансът работа-почивка е изключително важен и мисля, че е все по-гореща и обсъждана тема в последните години, предвид това, че животът става все по-динамичен и напрегнат.
Почивка без добър и качествен сън, не е почивка. Освен за физическата отмора, добрият сън спомага и за доброто психическо възстановяване, емоционална стабилност и креативност.
Според проучване от миналата година на Националния статистически институт хората, които спят по-малко от 6 часа на нощ, отбелязват около 30% по-ниска производителност на работното място, в сравнение с тези, които получават 7-8 часа сън.
Този дефицит на качествен сън води до намалена концентрация, по-бавни реакции и повече грешки. Въпросната статистика ясно подчертава, че подценяването на качествената почивка рефлектира и директно върху печалбата на бизнеса.
А кои всъщност са основните причини за некачествения сън и трябва ли преди всичко да обърнем внимание на тях, преди да говорим за подобряването му?
Основните причини за некачествения сън са преди всичко стар, пропаднал матрак, или такъв, който изначално не е бил подходящ за физиката, структурата и предпочитанията на клиента. Дали матракът трябва да е твърд или мек е индивидуално предпочитание, но най-важното е, продуктът да е с такава структура и плътност, която осигурява правилна поддръжка на гръбнака и гърба, и предотвратява изкривяване или пропадане.
Също така, от особено значение е и възглавницата която използваме, за правилна опора на главата и врата. Все повече се прегърбваме и променяме стойката си, втренчени в телефоните си, което води до редица проблеми.
Не на последно място е важно да си осигурим и една спокойна среда за сън без излишен шум и светлина и най-вече възможно по-далеч от мобилни устройства, за оптимална и пълноценна психическа отмора.
Вие сте своеобразен посланик на добия сън и създател на ИЛВИДИХА. Какво Ви вдъхнови да създадете b2b платформа за търговия на матраци и каква е нейната мисия?
Исках да създам място, на което партньорите ни лесно да поръчват и проследяват поръчките си, подплатено с максимално информация за конкретните продукти. Работата с платформата е изключително лесна, всеки потребител има собствен акаунт, през който може да проверява цялата информация и хронология за бизнеса си, събрана на едно място.
С цялата дигитализация, която ни обгръща, видях възможност и голям потенциал да се улесни комуникацията, процеса на поръчките и веригата на доставки.
Вярвам, че всички ползватели ще се убедят колко много време им спестява платформата, и по този начин ще могат да повишат нивото си на обслужване на клиентите с пълна, точна и навременна информация за цени, промоции и доставки.
Също така ИЛВИДИХА е и платформа, чрез която успешно предаваме нашите знания към партньорите си, а те от своя страна – към своите клиенти. По този начин спомагаме за повишаване нивото на осведоменост по темата за пълноценния сън и качествената почивка сред обществеността.
И за финал – какъв съвет бихте дали на HR мениджърите, които искат да подобрят качеството на съня на своите служители?
На първо място бих препоръчал създаване и въвеждане на стратегии, които да помогнат за подобряване качеството на съня на служителите, а оттам и на тяхната продуктивност. В компаниите на запад виждаме не малко примери на такъв тип стратегии.
Добрите примери включват така наречените „Nap Spots” в офисите, където служителите могат да подремнат, също така и програми за осведоменост за съня, които осигуряват обучение на служителите, за да им помогне да разберат значението на съня и как да подобрят качеството му.
Някои компании дори са въвели финансови стимули за служителите, които получават поне седем часа сън на нощ. Служителите могат да увеличат възнагражденията си, като използват тракери за сън, за да документират добрите си навици.
В България наблюдаваме повишаване на интерес към темата и практиките. Но тук са по-скоро към предоставяне на отстъпки за продукти за сън, изпращане на бюлетини с информация за избора на матрак и т.н.
Скоро една голяма компания ни беше поканила да изнесем лекция за значението и ползите на качествения сън пред служителите им. А нас ни радва това, че темата набира популярност, а HR специалитетите имат свобода да подходят към нея с креативност.