• ЗА НАС
  • РЕКЛАМА
  • КОНТАКТИ
  • Вход
  • Регистрация
Няма резултати
Вижте всички резултати
Известия
HRManager.bg - Онлайн медия и списание
Design Expert
  • HR Новини
    • България
    • Свят
  • HR Мениджър
    • Интервюта
    • HR Маркетинг
    • Digital HR
    • Полезно
  • HR Експерт
    • Актуално
    • Личности
    • Анализи
    • Мнения
    • Статии
  • HR Ресурси
    • Подбор на персонала
    • Адаптация на персонала
    • Атестация на персонала
    • Мотивация на персонала
    • Обучения на персонала
    • Тестове и анкети
  • HR Premium ClubVIP
  • Абонамент
    • Абонамент в HR Клуб
  • Стани автор
    • Стани експерен автор
    • Стани гост-автор
  • HR Новини
    • България
    • Свят
  • HR Мениджър
    • Интервюта
    • HR Маркетинг
    • Digital HR
    • Полезно
  • HR Експерт
    • Актуално
    • Личности
    • Анализи
    • Мнения
    • Статии
  • HR Ресурси
    • Подбор на персонала
    • Адаптация на персонала
    • Атестация на персонала
    • Мотивация на персонала
    • Обучения на персонала
    • Тестове и анкети
  • HR Premium ClubVIP
  • Абонамент
    • Абонамент в HR Клуб
  • Стани автор
    • Стани експерен автор
    • Стани гост-автор
HRManager.bg - Онлайн медия и списание
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало HR Експерт

Кои са най-сериозните предизвикателства, които стоят пред работодателите и служителите през 2025г.?

Йорданка Палкова - Патишанова - собственик и основател на Taurus Communications

Petia Karageurova От Petia Karageurova
18.11.2024
В HR Експерт, Мнения
Време за четене: 1 минути
A A
0
Кои са най-сериозните предизвикателства, които стоят пред работодателите и служителите през 2025г.?

Кои са предизвикателствата според вашите наблюдения?

Предизвикателствата са много, но аз бих откроила 3 основни –  подборът и задържането на таланти, поддържането на ангажираността на служителите и адаптацията към непрестанните промени без прегаряне. 

Повече от 10 години следим динамиката на пазара на труда и вече знаем, че единственото сигурно нещо в нея е промяната. Бързото пренастройване – към това, което работи като комуникационни методи и средства в конкретния момент – е ключово, особено при подбора. Все още попадам на опити да се изградят платформи, които претендират, че свързват младите хора с бизнесите, но по същество не са нищо повече от job boards или агрегатори на обяви и резюмета. Те не добавят допълнителна стойност в процеса на комуникация между страните. А стойност, например, има в това да проведеш непосредствен диалог с кандидата и да предложиш лично стойностното си предложение като работодател. Това е една от посоките, в които еволюира процесът на подбор в момента и то в условията на постоянна липса на кадри – трябва да се достига и говори с колкото се може повече кандидати, за да има по-голям процент на реализации и запълване на свободните работни позиции. Технологичният напредък от една страна улеснява този процес – вече има възможности да се достигне до много хора за кратко време. Но това прави самият процес изключително динамичен, с много късо време за реакция както на кандидатите, така и на работодателите. Рекламни кампании в социалните мрежи достигат до хиляди потребители за минути, а push нотификации изпращат текстови съобщения за обяви за работа по критерии, зададени от кандидата, по всяко време на денонощието, подобряват преживяването му и правят процеса на кандидатстване по-достъпен. Това означава, че хората с най-търсените професионални профили на пазара на труда почти винаги комуникират с няколко работодателя едновременно и опитът показва, че шансът е на страната на тези от тях, които най-бързо и в най-голяма степен успяват да се адаптират към промените. 

Не можем да не споменем и ролята на изкуствения интелект – той в момента променя реалността както на кандидатите, така и на специалистите по човешки ресурси. Инструментите с ИИ вече помагат на последните да оптимизират целия си работен процес – от публикуването на обявата за работа в порталите, през приемането на заявления и оценката на кандидатите. С помощта на ИИ те проверяват уменията, резюмират автобиографиите и оптимизират скрийнинга много по-бързо и така значително се скъсява времето за попълване на свободните работни места. 

Друга новост са интервютата с виртуална реалност (VR) –  от Ковид насам географските ограничения съвсем отпаднаха и интервютата от разстояние станаха новото нормално. Добавената реалност от своя страна позволи симулации на процеса на работа, които предоставят на кандидатите реалистична представа за служебните задължения и работната среда. 

А какво се промени по отношение на задържането на служителите?

Задържането става все по-трудно за работодателите. Появиха се редица фактори, които направиха бързото прескачане от едно работно място на друго нещо съвсем нормално и естествено – желанието за бързо кариерно израстване, слабата корпоративна култура в България, желанието за усвояване на нови умения и разбира се по-високото възнаграждение. Демографската криза и различията в поведението на поколенията допълнително допринасят за краткосрочния хоризонт на служителите, които търсят бързи и лесни решения за себе си. Истината е, че в повечето случаи подобни краткосрочни ходове силно компрометират кандидатурите на търсещите работа, защото за изграждането на доверие, от една страна, и постигането на реални успехи в която и да е професия  от друга, са необходими време и отдаденост. В условията на непрестанно търсене на нови и по-изгодни алтернативи, „прескачащите“ кандидати рядко стигат далеч.  Въпреки това, специалистите по ЧР често са принудени да работят именно с тях, защото нямат избор. А наличието на избор е ключово за качествения подбор. 

Провалът в задържането много често се дължи и на условията на самия работодател. Липсата на яснота в процесите, микромениджмънт и липса на йерархия, несправедливо или  тенденциозно ниско заплащане на работниците без възможност за предоговаряне, липса на възможности за повишаване на квалификацията и развитие в рамките на фирмата са все силни индикации за слаба организационна култура. Това са предпоставки за огромно текучество на персонал, което неминуемо е свързано със слаби резултати, липса на приемственост, нисък професионализъм и толериране на непотизма като най-добър вариант за управление. 

Как се поддържа висока мотивация у служителите?

Колкото по-производителна е една организация, толкова повече може да раздаде на различните си стейкхолдъри, в това число и служителите. Водещите изследователски институти в света се обединяват около производителността като функция на организационното здраве или колко ефективно работи организацията за постигане на общата цел.  Чувството за обединение около визията, стратегията, културата и ценностите на една фирма е водещо за мотивацията на служителите. Ако тези неща липсват, няма смисъл да се отива по-надолу. 

Това, което набюдаваме често в българската реалност, е разбирането, че като предложиш малко по-висока заплата, това те прави по-добър работодател. Може да е вярно в краткосрочен план, но в дългосрочен хората намират повече мотивация в общата цел. Или както правилно посочва Виктор Франкъл, хората се водят от волята за смисъл. Там, където няма смисъл – хората напускат често. 

А как се поддържа непрестанна адаптация към промените без прегряване?

Чрез осъзната нагласа за растеж, учене през целия живот и повече усилия, които да се възприемат като възможности, а не като трудности.  Вярвам, че оттук нататък промяната ще е норма. Успехът на организацията ще се ускорява с повишаване на уменията, създаването на чувство за принадлежност на служителите /ангажимента към организацията/, осигуряването на здравословна среда за работа и проактивното управление на еволюцията в работния процес – автоматизацията, новите индустриални сфери, отпадането на определени професии. Нищо вече няма да е даром. Майсторството, в която и да е област, ще бъде възнаграждавано. Ще е необходимо и по-високо ниво на осъзнатост на служителите – повече фокус, повишена творческа енергия, по-добро взимане на решение, без да се превръща в извънреден стрес фактор. Освен това подходът към самото работно място ще бъде интердисциплинарен – включващ различни функционални области, за да се навигира през сложната динамика на бизнес средата. Всичко това звучи като някакво далечно бъдеще или поне проучванията сочат, че повечето работници го виждат така. Истината е, че последиците на промените ще са видими в средносрочен план – до не повече от 5 години. Затова и работодателите  и работниците трябва да си дават сметка каква реалност творят сега.


ЗА АВТОРА

Приобщаваща среда в българския бизнес – възможно ли е?

Йорданка Палкова – Патишанова е основател на Taurus Communications – компания, специализирана в постигането на измерими резултати по HR маркетинг и продажбени програми на фирми от B2B пазара. Интердисциплинарният ѝ образователен профил е маркетинг и продажби, лингвистика, социални и политически науки.

СподелетеСподелете

Прочетете още

freepik retouch 92770
HR Експерт

Прозрачност и справедливост в управлението на заплащането

24.02.2025
we are hiring
HR Експерт

От данни към действие: Как стандартизирането на разходите за наемане трансформира успеха на бизнеса

02.01.2025
untitled
HR Експерт

Човешкият капитал: Време е да говорим за решения, а не само за проблеми!

09.12.2024
Списание "HR Мениджър" Списание "HR Мениджър" Списание "HR Мениджър"

HR Club

umenshumen1

Технологиите срещат бъдещето: „Умен Шумен“ превръща града в дигитална сцена на идеи, игри и иновации

08.05.2025
gian paolo aliatis afflhhvvua unsplash 1

Създаване на продуктивна среда: малки детайли с голямо значение

23.04.2025
hr 1920x1080 1

Какво е бъдещето на HR мениджмънта?

31.03.2025
grip i nastinka kakvo pomaga i koe e mit

Грип и настинка – какво наистина помага и кое е мит?

26.03.2025
13097

Ротацията като стратегическа алтернатива на съкращенията

25.03.2025
723d4c69 9e5f 41c1 9906 c3c98f1ad69c

Ваня Ивова: Една инвестиция е успешна, когато има положително въздействие върху хората и околната среда

24.03.2025

Знанието е най-ценният ресурс!

Абонирайте се и получете известия за най-новите статии, интервюта в сферата на Човешките ресурси и Мениджмънта. Присъединете се към 3225 водещи експерти, HR професионалисти и мениджъри, които получават първи професионална информация като читатели на "HR Мениджър БГ"

Благодарим Ви!

Поздравления, Вие се абонирахте успешно! 

Най-популярни

Тест за емоционална интелигентност (EQ тест)

Важни промени в новия Регистър на заетостта: въвежда се Единен електронен трудов запис (ЕЕТЗ)

Как да назнача чужденец на трудов договор?

В кои случаи на отсъствие на служител работодателят има право да предизвика проверка?

Случи се най-радикалната промяна в Търговския закон от 30 години насам

Христо Чаков: „На запад компании насърчават здравословния сън с бонуси за служителите“

Мотивация и стимулиране на персонала

"Всеки втори експерт човешки ресурси чете HR Мениджър БГ"

Последни HR Новини
umenshumen1

Технологиите срещат бъдещето: „Умен Шумен“ превръща града в дигитална сцена на идеи, игри и иновации

08.05.2025
gian paolo aliatis afflhhvvua unsplash 1

Създаване на продуктивна среда: малки детайли с голямо значение

23.04.2025
hr 1920x1080 1

Какво е бъдещето на HR мениджмънта?

31.03.2025
Меню​
  • HR Новини
  • HR Мениджър
  • HR Експерт
  • HR Ресурси
  • HR Premium Club
  • MYJOB.BG
  • HR Новини
  • HR Мениджър
  • HR Експерт
  • HR Ресурси
  • HR Premium Club
  • MYJOB.BG
Информация
  • Списания
  • Реклама
  • Контакти
  • Портфолио
  • Събития
  • Списания
  • Реклама
  • Контакти
  • Портфолио
  • Събития

Онлайн медия и списание
„HR Мениджър БГ“

Списание "HR Мениджър" vol1/2024

Тема на броя: „EMPLOYER BRANDING – Новата реалност пред предизвикателството да бъдеш работодател“

Списание HR Manager 2024 - Employer branding 1
АБОНИРАЙ СЕ
Реклама и ПР
  • Част от Internet Media Group © 2011 - 2024
  • Общи условия за ползване
  • Декларация за поверителност
  • Политика за бисквитки
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • HR Новини
    • Акценти
    • Анализи
    • Факти и прогнози
  • HR Мениджър
    • Интервюта
    • HR Маркетинг
    • Digital HR
    • Полезно
  • HR Експерт
    • Актуално
    • Личности
    • Мнения
    • Статии
  • HR Ресурси
    • Подбор на персонала
    • Адаптация на персонала
    • Атестация на персонала
    • Мотивация на персонала
    • Обучения на персонала
    • Тестове и анкети
  • HR Premium Club
  • Абонамент в HR Клуб
  • Стани автор
    • Стани експертен автор
    • Стани гост-автор
  • –––––––––––
  • За Нас
  • Реклама
  • Контакти

Добре дошъл отново

Влезте в профила си

Забравена парола? Регистрация

Регистрация

Попълнете формата, за да се регистрирате

Всичики полета са задължителни Вход

Възстановете паролата си

Моля, въведете потребител или имейл адрес, за да възстановеи.

Вход
Управление на съгласие
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Функционални Always active
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Опции
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Статистика
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Маркетинг
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Manage options Manage services Manage {vendor_count} vendors Read more about these purposes
View preferences
{title} {title} {title}
Are you sure want to unlock this post?
Unlock left : 0
Are you sure want to cancel subscription?