Днес е все по-важно да бъдеш надежден и заслужаващ доверие специалист. Особено в компания, която иска да се развива и да изпъкне в един широк и разнообразен пейзаж. Затова и сертификатите стават от съществено значение. А работодателите (държавни и частни) трябва да изпълнят редица изисквания, за да се съобразят с новите разпоредби за сигнализирането на нередности.
Какво трябва да знае един HR специалист за новите разпоредби?
Законодателен декрет, влязъл в сила в Италия, съдържа нормативните новости относно сигналите за нередности, подадени от служител (но не само) за незаконни дейности на дружества и организации. Новите изисквания, с които ще трябва да се съобразяват както държавните, така и частните работодатели, предвиждат в резюме следното:
- ще трябва да бъдат създадени канали за комуникация, които да гарантират анонимността и неприкосновеността на личния живот на служителя. По този начин същият ще може да докладва за предполагаемата нередност, както на лицето, отговорно за предполагаемото нарушение, така и на всички споменати лица и на база цялата представена документация;
- самоосигуряващите се лица, лицата, упражняващи свободни професии, консултантите и лицата, работещи по договор за сътрудничество, също ще могат да докладват за незаконни действия, които водят до граждански, наказателни, административни или счетоводни последици, увреждащи както обществените, така и частните интереси;
- защитата на лицата, подаващи сигнали за нарушения, се гарантира и по време на изпитателния срок или след прекратяване на трудовото правоотношение;
- всякакви ответни действия срещу лицата, които съобщават за предполагаеми нередности, са забранени;
- информационните канали могат да се управляват както в рамките на дружеството, така и да се възлагат на външни изпълнители.
По темата Серджо Алберто Кодела, адвокат по трудово право и партньор в Orsingher Ortu Avvocati Associati коментира:
„Сред обсъжданите въпроси е този за определянето на вътрешния субект, на когото да се възложи отговорността за управлението на сигналите за нередности, както и преценката дали да се възлагат такива задачи на външни изпълнители.“
Адвокат Кодела допълва още, че все още е рано да се произнасяме по реформата. Но все пак той вижда риск тя да бъде възприемана от дружествата по-скоро като поредната “бюрократична бумащина”, отколкото като инструмент, който може да гарантира ефективна защита на служителите и съществена система за контрол, защитаващ и отговорностите на висшето ръководство.
Трябва да се обърне внимание и на датата, от която ще се прилагат регламентите.
До 15 юли 2023 г. с датите ще трябва да се съобразят предприятията със средно над 249 служители през последните 12 месеца, а до 17 декември – предприятията с поне 50 служители през последната година.
Какво е конкурентното предимство на сертификатите?
Някои от предимствата на сертифицирането от компетентен орган на система за управление и организация, която отговаря на международно признати референтни стандарти, са:
- подобряване на корпоративната репутация;
- постигане на етично предимство;
- увеличаване на бизнеса;
- достъп до публични търгове и конкурси;
- регулаторни опростявания;
- данъчни облекчения.
Сертификатите ISO удостоверяват, че стандартите, прилагани в предприятието, отговарят на правилата, определени от Международната организация по стандартизация.
Сред най-популярните са:
- сертификатът за качество (ISO 9001);
- сертификатът за опазване на околната среда (ISO 14001);
- сертификатът за управление на безопасността и здравето при работа (ISO 45001).
През 2021 г. беше публикуван ISO 30415 – първият стандарт на ISO, определящ насоки за многообразието и приобщаването в бизнес процесите.
Какво казва европейският стандарт относно прозрачността на заплащането?
Неотдавна Европейският парламент окончателно одобри нови правила за борба с разликата при заплащането на жените и мъжете. Съществена новост, въведена от новото европейско законодателство, е тази, която се отнася до забраната за тайна на заплатите. Договорните клаузи, налагащи поверителност на заплатите на служителите, всъщност вече не са позволени.
С цел да се улесни признаването на дискриминация, на служителите се предоставя правото да поискат и получат ясна и пълна информация за индивидуалните и средните нива на заплащане, разбити по пол, без заплатите да се пазят повече в тайна.
ПРОЧЕТЕТЕ ОЩЕ... 20 статистически данни за работното място, които не трябва да пренебрегвате Как да разгърнете потенциала на хората в екипа си? Топ 3 “меки” умения, за чието развитие мениджърите трябва да помогнат на служителите