В разгара на летния сезон екипът на HR Manager избра да обърне внимание на една от най-вълнуващите теми в момента – как да изградим механизъм за развитие на личен бранд?
По темата говори Велина Томова – бранд журналист и собственик на агенция за дигитални текстове Scribum.bg, която ни припомня определението за личен бранд и разкрива една от най-работещите методологии за изграждането му.
Здравейте, г-жо Томова! Кои са най-популярните методи за изграждане на механизъм за развитие на личен бранд? Откъде се започва?
Здравейте! Започваме от въпроса “Кой съм аз и с какво съм полезен на околните”. Тук мислим в посока на професионалните си умения и какви проблеми решаваме на хората с тях.
Отговорът на този въпрос става фундаментът на личния ни бранд. След това обогатяваме образа си с отговора на още въпроси:
- С какво съм по-различен от другите, които имат сходни умения?
- Кои са положителните качества, с които ме определят колегите ми?
- За какво най-често получавам одобрение в професионален план?
- Кои са ценностите, които ме определят като специалист?
И така, отговор по отговор, градим нашия личен бранд първо в ума си, а след това и на практика, през различните канали и при ежедневното си общуване с хората.
Нека припомним, че всъщност личен бранд е начинът, по който другите ни възприемат. И според начина, по който искаме да ни възприемат, изграждаме начина, по който се държим в обществото.
Как развитието на технологиите влияят на изграждането на личен бранд?
Благодарение на новите технологии изобщо стана възможно изграждането на личен бранд по начина, по който се случва сега.
Имаме привилегията да живеем във време на изобилие от инструменти, които да ни помогнат лесно и за кратко време да достигнем до максимален брой хора, които да припознаят нашите ценности като свои и да създадем общност от съмишленици.
По какъв начин човек може да определи своята уникалност?
Това е процес, в който имаме нужда от “помощ от приятел”. На нас самите би ни било трудно да определим в какво сме уникални. Затова и по-горе споменах допитването до околните за жокер относно нашата уникалност.
Важно е, разбира се, хората, до които се допитвате относно уникалността да са добронамерени, да ви познават като професионалисти и да са готови да ви сътрудничат.
Един от лесните начини да определим своята уникалност, е като помолим колеги или партньори да ни оставят препоръки в Линкдин. Ще се изненадате колко хубави неща ще научите за себе си.
Кои са най-честите грешки, които хората правят, когато се опитват да изградят свой личен бранд?
Бързат да (се) продават.
Личният бранд не е меню с услуги, което носи твоето име, а съвкупност от личните ти и професионални качества, представени по консистентен начин както в онлайн общуването, така и в реалното.
Обикновено хората успяват да създадат опаковката на личния бранд – да оформят добре профилите си в Линкдин и в личния си сайт, да си направят професионална фотосесия и т.н. Но онова, в което не успяват, е изпълването със съдържание на личния бранд.
Говорят единствено за себе си и за услугите, които предлагат.
Ставаме свидетели на клиширани послания, заучени фрази и лишени от смисъл постове, за които “има статистика”, че са важни за развитието на личния бранд. И всъщност всички изглеждат и звучат еднакво.
Как тези грешки могат да бъдат избегнати?
Когато сме започнали с въпроса “кой съм аз и с какво съм полезен на останалите”, няма опасност да звучим като някой друг. Тогава личният ни бранд ще е автентичен, оригинален.
Най-добре се развива личен бранд, когато не развиваш личен бранд, а се стремиш да си най-добрата версия на себе си в професионален план. Останалото се нарежда с времето.
И понеже казах “време” – никой от хората с добре развит личен бранд не го е постигнал за една нощ. Точно както във вица за английската ливада: За да имате хубава английска ливада, трябва да поливате и да косите, да поливате и да косите… и така двеста години.
За личния бранд 200 години са много, но се запасете с търпение, това е маратон, а не едномесечна кампания.
По какъв начин най-често работодателите помагат на служителите си за изграждане на личен бранд?
Когато зад гърба ти има силна работодателска марка, е много по-лесно да изградиш личния си бранд.
Възползваш се от авторитета на компанията, която те е избрала за свой служител. На тази солидна основа можеш да развиеш и своята индивидуалност като професионалист.
Но тук отношенията са двупосочни – отделните личности също помагат за изграждане на работодателската марка. Ако един служител не е горд с компанията, в която работи, и ако фирмата не се гордее със служителите си, няма как да очакваме положителни резултати.
Кои са най-ефективните начини за установяване на авторитет и експертност?
На първо място наистина трябва да си експерт в това, което правиш. Дори да си в началото на професионалния си път, бъди най-добрия начинаещ.
След това идва моментът с популяризирането на експертността ти. Тук отново много помагат социалните медии.
Всеки от нас е специалист в област, в която другите не са и може да дава експертното си мнение по темите, в които е добър.
Социалните медии е добре да се надградят с постове в личен блог или в корпоративния. А накрая идват и поканите за участие в различни събития и медийни изяви.
Отново искам да подчертая, че за успешното развитие на личен бранд и налагането ни като експерти в бранша е нужно време, отдаденост на професията ни и систематични стъпки за развитие и популяризиране на личния ни бранд.
ВИЗИТКА
Велина Томова е бранд журналист, собственик на агенция за дигитални текстове Scribum.bg, част от ITWS. След 15 години работа в най-големите дигитални медии в България, тя дава опита си на компании, които държат на дългосрочна качествена комуникация с клиентите и партньорите си. „В наши дни всяка компания е с капацитет да се превърне в медия, в лидер на мнение в своя бранш, и да дава насока на разговорите по важните за нея теми“, смята тя.
ПРОЧЕТЕТЕ ОЩЕ... ИЗЛЕЗЕ ПЪРВОТО СПЕЦИАЛНО ИЗДАНИЕ НА СПИСАНИЕ “HR MЕНИДЖЪР” НА ТЕМА “ОБУЧЕНИЕ НА СЛУЖИТЕЛИ” HR-те и превенцията на сексуалното насилие на работното място (първа част) Обучение 2.0 – дигитална революция за бъдещ успех