Тазгодишното издание на кариерния форум Национални дни на кариерата 2023 се състоя присъствено в шест града от страната – София, Пловдив, Велико Търново, Габрово, Варна и Русе, както и виртуално в специално определен ден. За първи път три от събитията се състояха в съботен ден, като едно от тях се проведе в Пловдив. Именно там се срещнахме с Християн Петков – Оперативен мениджър в JobTiger. С него разговаряхме по темите за развитието на кариерните събития в последните 20 години и възможностите, които те предлагат на работодателите и младите хора.
Здравейте, г-н Петков! Бихте ли разказали как се роди идеята за организация на подобен тип кариерни събития?
Здравейте! В интерес на истината, когато идеята за организиране на Национални дни на кариерата се е родила, аз все още не съм бъл част от работещото общество все още. Да не забравяме, че JobTiger организира кариерни събития вече 22-ра година.
Идеята зад подобен тип събития винаги е била да се предостави лесен, удобен и не на последно място приятен начин за комуникация между бизнеса и младите хора, които искат да стартират своята кариера. Те могат да се срещнат, да се запознаят, да установят някакъв контакт и по този начин работодателите да открият подходящи кадри. Тъй като първоначално Национални дни на кариерата предлага основно студентски стажове, доста студенти вече са успели да намерят пътя си в дадена компания.
А какви други инициативи организирате, освен Национални дни на кариерата?
През годините сме развили богато портфолио от кариерни събития, но водещ е именно форумът Национални дни на кариерата. Обикновено той се провежда през първото тримесечие на годината в няколко града. В края на годината организираме браншови Дни на кариерата, т.е. събития с фокус в определени бизнес сектори. През октомври се състои събитието IT Дни на кариерата, което, както става ясно, е фокусирано върху IT сектора. През ноември организираме Дни на кариерата в сферата на финансите, икономиката, аутсорсинга и човешките ресурси. С това предоставяме възможност на бизнеса и хората с интереси към различните сфери да се срещнат отново по същия приятен и удобен начин.
Интересно е да отбележим тук, че преди 20 години участието на един работодател в подобен тип събития беше по-скоро нещо екзотично, ново и по-нестандартно. Тогава беше по-трудно за него да прецени дали да се включи в подобен форум. За разлика от тогава, в момента участието в кариерно събитие е почти неразделна и задължителна част от процеса за подбор на кадри във всяка една компания. Това вече се приема за нещо нормално и задължително за всяка една компания.
Какви методи за подбор на кадри използват компаниите, участващи в Национални дни на кариерата?
Конкретно при срещите методите са проактивност от страна на компаниите, ведро настроение от страна на специалистите по подбор на персонал. Ролята на експертите все пак е да привличат посетителите и да ги запознават с различните позиции и изобщо с дейността на компанията.
По отношение на подбора на персонал като цяло, той също доста се разви през последните години.
За доста от работодателите е необходимо да бъдат изключително креативни, за да могат да се доберат до квалифицирани кадри и най-вече до такива, които искат да се развиват в тяхната сфера.
Знаете, в момента социалните мрежи са неразделен елемент от нашия живот, така че голяма част от усилията са насочени именно към промотиране на дейностите на компанията именно в тези мрежи. И, разбира се, още една важна дейност, която се разви в последните 5-10 години, е разработването на работодателската марка, т.е. промотирането на компанията като добър работодател, както за своите настоящи, така и за бъдещите си служители. това е така наречения employer branding, който е задължителен елемент от дейностите за подбор на персонал, особено на по-големите компании.
Има ли агенции за подбор на кадри, с които си партнирате по време на Национални дни на кариерата?
Разбира се. Редица от агенциите за подбор на персонал са наши клиенти и участват в нашите събития. JobTiger също има дейност за подбор на персонал и развива бизнес като агенция за подбор на персонал. В крайна сметка обаче ние работим на един пазар, който е българският. По никакъв начин не ограничаваме никой работодател, желаещ да използва подобни типове платформа и форум, за да се добере до потенциални добри кадри.
Има ли млади хора от чужбина, които посредством вашите събития, решават да се върнат в България?
За съжаление на разполагаме с такава информация, тъй като нямаме изисквания откъде са хората, които ни посещават. През последните години, особено по време на и след пандемията, създадохме и онлайн вариант на Национални дни на кариерата. Те основно се посещават от хора, които нямат възможността да присъстват на “живите” събития, защото не се намират в градовете, където се провежда форумът, или пък са в чужбина.
Ние обаче не съхраняваме данни и не се стремим да проследяваме хората дали се връщат от чужбина в България. Нашата основна цел е да предоставим платформа, която може да срещне всеки човек с работодателите и те помежду си да определят условия, при които биха могли да работят заедно.
Последният ми въпрос към Вас засяга стартъпите – какви програми организирате, за да ги подкрепите?
Тази година с организирането на Национални дни на кариерата в София ние създадохме специален стартъп кът. Там поканихме стартъп компании, които желаят да се включат във форума за подбор на кадри. Осигурихме им сериозни намаления в цената за участие в едно събитие. Резултатите показват обаче, че не са много стартъпите, които имат желание да участват и причините за това могат да са различни. Една от основните е, че стартъпите са сравнително малки компании, които все още не използват всеки един метод за подбор на персонал. Участието в кариерни събития все още е нещо нестандартно за тях. Затова и интересът от тяхна страна, макар че не беше толкова нищожен, се оказа доста по-малък.
ПРОЧЕТЕТЕ ОЩЕ... Изкуственият интелект е само една „патерица“, която прави обучението по-интересно Как и защо прегарят HR-те? (Първа част) Как да НЕ загубим пари от обучение на персонала?