Ако допреди години тезата, че човек и изкуствен интелект ще работят заедно, представляваше по-скоро сюжет от фантастиката, то сега е напълно реална ситуация. Нещо повече дори – тяхното “сътрудничество” в момента съчетава идеята за иновация в технологиите, запазване на човешкия интелект и проявата на добри взаимоотношения. Същите качества характеризират работата на добрия HR мениджър, затова не е учудващо, че внедряването на технологиите в неговото ежедневие е плод на естествен процес, който може да обещае по-добра организация на процесите в бъдеще.
Как се изменя работата на човека под влияние на технологиите?
Ако в миналото удивлението и любопитството са подхранвали жаждата на човека за знания, днес вече той се стреми към постоянно обучение, за да е в крак с професионалните постижения. Една от причините за мотивацията му е спекулативното мнение, че прогресивното разработване на интелигентни системи ще доведе до момент, в който машината ще го измести изцяло. Освен ако той не развива уменията си.
В този смисъл автоматизацията има двоен ефект върху трудовата среда, който е най-ясно видим в областта на човешките ресурси.
Подборът на персонал вече се извършва с помощта на изкуствен интелект
Процентът на мениджърите по човешки ресурси, които решават да използват изкуствен интелект за ръководене на подбора на персонал, непрекъснато се увеличава. Това означава, че има осъзнаване на ролята, която една автоматизирана система може да играе в процеса на набиране на персонал.
Всъщност технологията на изкуствения интелект не е създадена, за да замени специалиста по набиране на персонал, в името на по-голяма ефективност и точност. Той по-скоро го подкрепя във фазата на търсене, като му помага в следните насоки:
- съкращаване на времето и разходите за предварителен подбор
- увеличаване на привличането на таланти
- подобряване на опита на кандидатите
Изкуственият интелект може да се разглежда като чертата, която обединява специалистите по подбор на персонал и кандидатите, като отговаря на нуждите и на двете страни. Работодателите търсят квалифицирани кандидати с оглед на придобиването на таланти, които да отговарят на изискванията за конкретното свободно работно място. Затова трябва да управляват оптимално времето за наемане.
Все повече се засилва тенденцията да се поверява на чатботове първото взаимодействие между компанията и кандидата. Като дигитален асистент на HR екипа изкуственият интелект е ценен инструмент за намиране на основна информация за кандидатите и предоставянето ѝ на компанията с положителна възвръщаемост по отношение на Employer Branding.
Кои са основните предимства на изкуствения интелект при набирането на персонал?
Приложението на изкуствения интелект се движи основно в две посоки: идентифициране и решаване на проблеми и самообучение. Някои от основните предимства на прилагането на изкуствен интелект при търсенето и подбора на персонал включват:
- По-точен подбор на автобиографии
- Вземане на решения, основани на данни, чрез прилагане на подход, основан на данни
- Увеличаване на разнообразието и насърчаване на социалното приобщаване чрез свеждане до минимум на появата на пристрастия
- Намаляване и автоматизиране на повтарящи се задачи
- Да отделяте повече време за човешки взаимоотношения, споделяне, взаимодействие с кандидатите (активни и пасивни)
- Оценяване на съвместимостта (съвпадението) на кандидата с уменията, изисквани от текущата обява за работа
- Извършване на прогнозен анализ на представянето на кандидатите
- Извличане на конкретна информация от автобиографиите и анализиране на данни за профила на кандидата, историята на професионалната му кариера, мотивацията и потенциала му
- Наблюдение на възприемането на корпоративната идентичност чрез анализ на настроенията
В кои други HR аспекти изкуственият интелект намира приложение?
Освен в процесите по подбор на персонала, изкуствения интелект може да бъде полезен и в обучението и управлението на служителите, както и за някои административни задачи.
- Обучение и развитие на персонала
Изкуственият интелект може да създава персонализирани обучения за служителите, които отговарят на техните индивидуални нужди и умения. Също така той може да използва и данни от работата на служителите, за да предложи по-ефективни обучения и програми за развитие за в бъдеще.
- Управление на персонала
Изкуственият интелект може да анализира данните за производителността на служителите и да предложи подобрения, за да се увеличи ефективността на организацията. С негова помощ могат да се съставят и анализи за удовлетвореността на служителите, като на тяхната база да се предложат подобрения в работната среда и условията на труд.
- Административни задачи
Изкуствения интелект може да изпълнява административни задачи, като например обработка на заплати, анализ на отпуски и болнични, издаване на различни документи и др.
Може ли изкуствения интелект да замени напълно човека в работата му?
Въпреки безбройните предимства, демонстрирани от изкуствения интелект в областта на човешките ресурси, мнозина все още се опасяват от едно напълно автоматизирано бъдеще, което замества човешката дейност изцяло.
Въпросният сценарий е възможен, но само за тези, които все още не са осъзнали значението на създадените работни компетенции, меките умения. Защото именно те придават значение на човешкото присъствие и го различават от обикновените машини.
В статията са използвани материали от: inda.ai / Intelligenza artificiale e Risorse umane: collaborare è possibile
По материала работи: Живка Аджеларова
ПРОЧЕТЕТЕ ОЩЕ... Защо методите за онбординг са от ключово значение за репутацията на компанията? Кой HR аспект е приоритет за европейските компании в началото на 2023 година? Подборът на персонал е ключов процес за всеки бизнес