През последните три години, трудовият пазар се промени из основи, като голяма част от компаниите трябваше да се адаптират към новия начин на живот. Служителите са привлечени от възможността за баланс между професионалния и личния живот, интелигентната работа и благосъстоянието, корпоративното благосъстояние и пътищата за растеж. Как обаче HR мениджърът може да гарантира този баланс?
За да гарантират подходящо равновесие между професионалния и личния живот, специалистите по човешки ресурси в някои от най-големите световни брандове възприемат подход към работата, основан на гъвкавостта, развитието на всеки индивид и непрекъснатото и персонализирано обучение на ресурсите.
По темата как HR мениджърът може да гарантира на служителите баланс между професионалния и личния живот мнението си споделя Алесандра Бергамо, директор “Човешки ресурси” на MediaWorld Italia.
Здравейте! MediaWorld получи сертификат за най-добър работодател в Италия за 2023 г. Какви инициативи активирахте за своите хора в тези сложни години, в които подходът към работата се промени изцяло?
Здравейте! Вярно е, че през последните две години подходът към работата се промени много. Всъщност хората имат нова ценностна система, на която се опират, когато решат да сменят работата си. Също така наблягат на съвсем различни въпроси, отколкото преди няколко години.
На първо място по важност стои възможността да имаш възможности за учене и личностно израстване и възможността да инвестираш в себе си. На второ място е възможността за намиране на баланс между професионалния и личния живот.
В една голяма компания като тази, от която съм част, работят толкова много хора и затова организацията трябва да бъде много стройна и бърза. Своевременното изпълнение на новите изисквания обаче представляваше сложно предизвикателство. Когато го приехме, започнахме редица проекти, чиято основна цел беше да гарантираме благосъстоянието и развитието на нашите служители.
За тези, които работят на място, например, активирахме 100% гъвкаво интелигентно работно време, за да предложим по-добър баланс между работата и личния живот.
Често чуваме да се говори за „хората в центъра“ – концепция, която е по-лесно да се каже, отколкото да се направи, тъй като нуждите на хората са разнообразни и многобройни. Как се прилага тази концепция във вашата компания?
Концепцията за “хората в центъра” със сигурност е декларирана в нашия подход към обучението. Обикновено компаниите инвестират в таланти, а под този термин разбират онези няколко души, определени като особено заслужили, способни и развиващи се.
От друга страна, с идеята за “хората в центъра” ние се стремим да насърчаваме развитието на таланта на всички наши служители. В отрасъл като нашия, в който взаимоотношенията с клиентите са решаващи и се управляват от целия персонал в нашите магазини всеки ден, е изключително важно да се развиват способностите и талантът на всеки отделен човек.
Всички постижения са резултат от работата и уменията на хората и тяхната ангажираност. Ето защо за нас поставянето на хората в центъра означава да позволим на всеки да има достъп до диференцирано, персонализирано обучение, което да е съобразено и с индивидуалните си интереси.
Освен това през последните няколко години провеждаме проучване сред нашите служители с цел да разберем колко ангажирани се чувстват хората и колко високо е чувството им за принадлежност. За нас това е още един начин да поставим хората в центъра. Да ги изслушваме и да отговаряме на техните нужди.
От 2020 г. насам се наблюдава феноменът на големите оставки, засегнал ли е той и вашата компания? И върху кои области трябва да насочат усилията си компаниите, за да останат привлекателни за служителите?
Феноменът на големите оставки не е засегнал особено нашата организация. Въпреки това забелязахме съществена промяна в критериите, по които хората решават да се присъединят или да напуснат дадена компания.
Промениха се начините, мотивите и очакванията на хората, които търсят нова работа. Промяната се дължи на много фактори, на първо място на контекста, в който живеем през последните две години и който промени нашата скала на ценностите – същата скала, с която хората решават да сменят работата си.
За да останем привлекателни за нови кадри, трябва да вземем предвид тези нови потребности и какви ценности карат хората да останат или да не останат в компанията.
Освен това забелязваме по-ниска склонност към риск във всички области, не само сред младите хора, но и сред по-възрастните. От една страна, се наблюдава тенденция към промяна в по-голяма степен, отколкото преди. От друга страна обаче се наблюдава тенденция към внимателно обмисляне на избора с акцент върху необходимостта да се направи промяна, която да зачитат новите приоритети.
Все повече се бърка интелигентната работа с работата от разстояние, въпреки че концепцията за интелигентна работа се отнася до комплексната организационна гъвкавост. Как намалихте гъвкавата работа вътре в компанията?
Отказахме се от нея по много прост начин, като позволихме на колегите в централата максимална гъвкавост. Както вече споменах, ние предлагаме 100 % гъвкавост. За нас интелигентната работа означава както гъвкава работа, така и работа от разстояние. Това означава, че хората имат възможност да работят отвсякъде и не непременно от вкъщи, балансирайки личните и служебните нужди на всеки.
Офисите никога не са били напълно изпразнени и не е имало спад в производителността. Напротив, създаде се нов баланс, в който хората спонтанно и без принуда продължават да изпитват нужда да имат възможности за живи дискусии с колегите.
Днес отговорността за интелигентната работа принадлежи на ръководителите на отделните функции, които планират организацията на работата в съответствие с общите цели. Очевидно е, че това е модел на работа, който продължаваме да наблюдаваме, защото сме сигурни, че в бъдеще ще претърпи нови еволюции.
В статията са използвани материали от: hrnews.it / Work-life balance, Bergamo (MediaWorld): “Smart working flessibile al 100% per chi lavora in sede”
По материала работи: Живка Аджеларова
ПРОЧЕТЕТЕ ОЩЕ... Кои са тайните на ефективното корпоративно обучение? Как мениджърът да се фокусира върху развитието на персонала... Експертът Александър Балджиев е новият ни автор в HR Manager