В момент на бурен технологичен напредък и навлизането на изкуствен интелект в бизнеса, мениджърът трябва да фокусира своето внимание върху начините за развитието на персонала и задържането на талантите в компанията. Това е така, защото, колкото и добри да са иновативните подобрения, те не могат да заместят напълно човешкото присъствие и креативност.
Екипът на HR Manager проучи кои са стъпките, по които мениджърът по човешки ресурси да развие своя екип.
Какво е предизвикателството пред мениджърите, когато стане въпрос за фокусиране върху развитието на персонала?
HR експертът Джанфранко Чимири, който понастоящем е Главен директор по човешки ресурси в Unilever Food Solutions, споделя, че предизвикателството пред днешните HR мениджъри е едновременно културно и организационно.
„Основното предизвикателство е как да се поставят хората в центъра, в програмата за бизнеса и хората, движена от цифровата трансформация. Наличието на все повече и повече технологии на работното място може да изглежда контраинтуитивно, но всъщност означава основната цел – да върнем хората в центъра.
Искаме да използваме най-модерните технологии, каквито са машинното обучение и изкуственият интелект, но в същото време да останем верни на човешките ценности. Затова трябва да започнем с приобщаването и благосъстоянието на служителите, което винаги е било отличителна черта на успешните компании.“
Трансформацията може да бъде извършена както при рутинни, стандартизирани, транзакционни работни места с ниска добавена стойност, така и при работни места с висока добавена стойност, със силно съдържание на цифрови и човешки умения.
“Това е изключително вълнуващо, дори ако в началото служителите са убедени, че не могат да го направят. Именно с тези методи можем да им покажем, че благодарение на технологиите могат да спрат да работят като машини и да започнат да работят като хора. Всъщност голямата инвестиция не е толкова в това хората да придобият цифрови умения, а в разработването на роли с високо съдържание на човешки качества.”
Как HR мениджърът да се фокусира върху развитието на персонала в момент на бурен технологичен напредък?
В момент на бурно дигитално развитие мениджърът по човешки ресурси може да се фокусира върху изграждането на персонала, като следва тези стъпки:
- Идентифициране на нуждите на бизнеса
Първата стъпка е да се идентифицират нуждите на бизнеса, като се оцени какви умения и знания са необходими, за да се поддържа дигиталното развитие. Това може да включва изграждане на нови позиции, както и обучение на персонала на вече съществуващите позиции.
- Разработване на ясна стратегия за изграждане на персонала
След като се идентифицират нуждите на бизнеса, мениджърът по човешки ресурси може да разработи ясна стратегия за изграждане на персонала. Това може да включва определяне на изискванията за набиране на нов персонал, избор на обучителни програми и дейности, които да подобрят уменията и знанията на съществуващия персонал.
- Потенциална набавка на нови таланти
Когато бизнесът се разширява, може да е необходимо да се набавят нови таланти. Мениджърът по човешки ресурси може да работи в тясно сътрудничество с ръководителите на други отдели, за да определи кои умения и знания са необходими за новите позиции.
- Развиване на култура на обучение и иновации
В бизнеса на бъдещето обучението и иновациите ще бъдат ключови за успеха. Мениджърът по човешки ресурси може да помогне за развиване на култура на обучение и иновации в компанията, като предоставя на персонала обучения, насърчава сътрудничество и обмен на знания и опит.
- Привличане и задържане на таланти
HR мениджърът може да работи за привличане и задържане на таланти в компанията, като предоставя на персонала нови и различни възможности за развитие на професионалните и личностните качества.
Защо е важно присъствието и развитието на човешкия фактор в работата?
По въпроса защо е важно присъствието и развитието на персонала в работата HR експертът Джанфранко Чимири коментира:
Сега използваме чатбот, който изпълнява всички транзакционни задачи в системата и предоставя цялата информация на служителя, създавайки преживяване, което е дори по-добро от това, което хората са имали преди.
Предимството на изкуствения интелект е, че той по всяко време, от всяко място, дори чрез смартфон, разпознава езика на човека и му помага в реално време.
Това обаче е само едно от нещата, което ни кара да предпочетем машината заради нейната ефективност и готовност. Но какво се случва, ако имате проблем с дете с увреждания, конфликт с шефа си или сте изпаднали в състояние на прегаряне?
Машината ще ви даде знак да отидете при своя партньор-човек. Защото той е онова същество с емоционална интелигентност и емпатия, което може да осигури човешката страна на опита.
За да разберете колко дни ви остават от полагаемата се отпуска, обикновено се консултирате с машината. Но понякога имате нужда от разговор с обучен човек, който да е насреща. Това е философията на компанията. Човек плюс машина, вече не представлява конкуренция, а сътрудничество.
Когато HR мениджърите са изправени пред въпроса как да се фокусират върху развитието на персонала в момент на бурен технологичен напредък, добре е да знаят, че първата стъпка е идентифициране на нуждите на бизнеса. Защото той, освен от техника, има необходимост и от таланти в конкретната област.
В статията са използвани материали от: laborability.com / Il Leader-Leader model di Unilever
По статията работи: Живка Аджеларова
ПРОЧЕТЕТЕ ОЩЕ... Какви са ползите от обединяването на бизнес стратегията и развитието на човешките ресурси? Експертът Александър Балджиев е новият ни автор в HR Manager Обявите за работа през февруари с 2500 по-малко от предходната година