Индексът eNPS (Net Promoter Score на служителите) е специално разработен за измерване на лоялността на служителите. Това дава възможност да се разбере дали служителите са доволни от организацията на работа, дали планират да се развиват в компанията или са недоволни от действията на ръководството и атмосферата в екипа, така че да обмислят други възможности за работа.
Много компании вече са въвели индекса eNPS като ключов показател за своите резултати и като параметър, който помага да се оцени лоялността на служителите към организацията.
За да се определи стойността на параметъра, се подготвя въпросник само с два въпроса: “По каква скала от 10 бихте препоръчали работа в нашата компания на Ваши приятели или познати?” и “Какво повлия на решението ви?”.
Въз основа на резултатите от проучването персоналът на компанията се разделя на три групи:
- Промоутъри – служители, които с голяма вероятност биха препоръчали компанията на свои приятели (9 или 10 точки). Това показва висока степен на тяхната лоялност;
- Неутрални – служители, които получават оценка 7 или 8 по отношение на готовността си да повикат свои приятели във вашата организация. Тази група включва пасивни членове на екипа, които биха били склонни да сменят работодателя си, ако им бъдат предложени по-добри условия на труд;
- Критици – служители, които са ограничени с оценка от 1 до 6. Те не са доволни от действията на ръководството, от отношенията с колегите и не биха препоръчали компанията ви като добро място за работа.
Индикаторът eNPS представлява съотношението между броя на критиците и промоутърите. Преобладаващият брой на последните показва, че ръководството е избрало правилния тон в отношенията си с персонала и че е организирало добре работата си.
Индексът eNPS се изчислява по следната формула:
(Брой на промоутърите – Брой на критиците) / Общо респонденти * 100
Например, ако въпросникът е попълнен от 100 служители, от които 10 отговора имат стойности между 0 и 6 (критици), 20 отговора са със стойности 7 и 8 (неутрални), а 70 са със стойност 9 и 10 (насърчители), то процентите на групите са съответно 10, 20 и 70%.
ПРОЧЕТЕТЕ ОЩЕ... Какво мотивира лоялността на служителите? Какво представлява картата на мотиваторите? Моделите за привличане и задържане на кадри
Изчисляването на крайния резултат се прави по следния начин – от 70% (промоутъри) извадете 10% (критици) и ще получите индекс 60.
Положителният индекс показва, че лоялните служители в екипа преобладават над недоволните. Колкото повече са те, толкова по-малко е текучеството на персонала, което означава, че компанията харчи по-малко за търсене и обучение на нови служители.
Нулевият или отрицателният индекс трябва да се възприема от ръководството на дружеството като сигнал за тревога. Това е сигурен знак, че активните служители може да напуснат и че намирането на нови членове на екипа ще бъде трудно, тъй като бившите служители може да не дадат най-добрата обратна връзка за организацията.
Индексът eNPS е полезен от гледна точка на обективната оценка на ситуацията в компанията. Големият брой лоялни служители показва готовност за по-нататъшен растеж, докато преобладаването на критици е свързано с проблеми с персонала и поражда съмнения относно успеха на компанията.
Отговорите на въпроси, свързани с описването на причината за недоволството на служителите, да се направят корекции в организацията на работата и да се изравни ситуацията.
Препоръчваме eNPS да се измерва на редовни интервали, например на всеки шест месеца. Това ще позволи на ръководството да идентифицира възникващите проблеми, дължащи се на неудовлетвореност на служителите от техните доходи, психологическа среда или политики на компанията.