Терминът „лоялност“ произлиза от английски език, където „loyal“ означава „верен“. В бизнеса същото понятие се използва като определение за отношението на служителите към интересите и принципите на компанията.
Лоялен служител е този, който е убеден в правотата и целите на компанията, подкрепя приетите норми в организацията, грижи се за корпоративната репутация и прави всичко възможно, за да осигури личния си принос за търговския успех на компанията.
Освен в отговорно изпълнение на задълженията, лоялността на служителя се изразява и в проявата на уважение и доверие към компанията, тъй като именно с усилията на лоялните служители целия екип постига целите на фирмата. Такава компания не губи време и ресурси за вътрешни сътресения и затова е гарантирано, че ще бъде финансово успешна.
Обикновеното отговорно изпълнение на задълженията е норма за всеки служител, но истинската лоялност на персонала не е лесна за постигане и много зависи от ръководството.
Разграничават се няколко нива на лоялност на персонала, като първоначално се формира положително отношение към персонала и фирмата като цяло, а след известно време хората вече се идентифицират с организацията.
Какви са ползите от високата лоялност на служителите?
Служител, който има положително отношение към работата на своето предприятие, извършва в пъти по-ефективна работа от останалите служители. Според наблюденията на специалистите лоялните служители са по-амбициозни, съвестни и активни от своите колеги, които са безразлични или негативно настроени към работата си. Ако дадена мениджър иска да си осигури на фирмата си високо ниво на бизнес сигурност, то трябва да назначи в екипа си лоялни служители.
ПРОЧЕТЕТЕ ОЩЕ... Как да повишим лоялността на служителите си? Човешкият фактор в преводаческата индустрия Благополучие на работното място: Как да проектирате, внедрите и оцените ефективна стратегия
Ангажираната работна сила е едно от основните конкурентни предимства на компанията. Човешкият капитал на една компания е също толкова важен, колкото и отличното качество на продуктите и високото ниво на обслужване, за да се пребори със съперниците си на пазара.
Лоялността на служителите на дадена организация й дава предимства като:
- Добра репутация в бизнес средите, която е резултат от добросъвестното отношение на персонала към служебните му задължения на всички етапи на взаимодействие с външната среда – с партньори, клиенти и общественост;
- Прилагане на иновативни бизнес инструменти в резултат на инициативата и дейността на служителите;
- Ниска себестойност на продукта, осигурена от рационалния и икономичен подход на отдадения персонал към използването на материални, трудови и времеви ресурси;
- Поддържане на високо ниво на сигурност на предприятието, минимален риск от изтичане на чувствителна търговска информация към конкуренти;
- Непрекъснато подобряване на качеството на персонала чрез съзнателното желание на лоялните служители да придобиват нови знания и да повишават своя професионализъм;
- Благоприятен психологически климат в компанията, липса на спорове и конфликти между персонала и ръководството;
- Запазване на финансовата стабилност на компанията по време на кризи, благодарение на подкрепата и разбирането на лоялните служители.
Преобладаването на лоялни служители в организацията гарантира нейното стабилно развитие, откъсване от конкурентите и благоприятна среда за постигане на бизнес целите.
Характерно за лоялния служител е, че той е верен на идеите и принципите на предприятието и подкрепя неформалните закони доброволно и безусловно, по които то съществува. Освен това той не се притеснява да демонстрира лоялността си към компанията, поддържа приятелски отношения с колеги и началници, придържа се към същите житейски принципи, на които е основана компанията, готов е да пожертва личните си интереси в името на решаването на текущи проблеми и постигането на глобалните цели на компанията, способен е да даде всичко от себе си при изпълнение на задълженията си, искрено убеден е, че е служител на най-добрата компания в бранша и е лично заинтересован от търговския успех на фирмата.