За никого не е тайна, че добрите специалисти често се ориентират към отворени работни места в компании с добра бизнес репутация, които се открояват сред конкурентните брандове заради осигуряването на по-високо заплащане, предоставянето на социални гаранции, поддържането на добри колегиални отношения в екипа и т.н.
Оказва се, че огромно значение за мотивирането на лоялност у служителите има отношението на ръководството към персонала като цяло – до каква степен то е отворено за комуникация, дали е готово да реши проблемите, възникващи сред колектива, и дали е способно да помогне в трудна ситуация.
Личните интереси на служителя също оказват влияние върху степента на неговата лоялност, тъй като не всеки е в състояние да ги остави настрана, когато е необходимо, за да изпълнява правилно възложените му задължения.
Тук е добре да споменем, че друг важен фактор по отношение на мотивацията на лоялност е периодът, през който служителят работи в организацията. Понякога служителите, назначени на служба преди доста време, може да се окажат много по-лоялни от тези, които са се присъединили наскоро.
Как да различим нелоялния служител?
Интересно би било да уточним кои са характеристиките, заради които името на даден човек от екипа може да попадне в списъка на нелоялните служители.
На първо място това е подчинен, небрежен при изпълнението на задълженията си и склонен към извършването на измами, кражби и разхищения на средства.
Освен това нелоялният служител не спазва условията, описани в трудовия му договор, не зачита принципите на компанията и не се придържа към тях в работните си дейности, поставя личните интереси над корпоративните и не се стреми да поддържа приятелски отношения с колегите си.
Според резултатите от различни анонимни проучвания около една трета от анкетираните служители признават, че са присвоявали пари или друго имущество на работодателя, а 60 % заявяват, че са извършили действия, които вредят на репутацията и благосъстоянието на компанията.
ПРОЧЕТИ ОЩЕ... 5 устойчиви бизнес тенденции, задължителни за успешния предприемач Какво представлява картата на мотиваторите? Шест идеи за управление и ангажиране на международен екип при дистанционна работа
Какви нива на лоялност съществуват?
Нивата на лоялност са пет на брой. Те се определят чрез степента на отдаденост на служителите към интересите на компанията, както следва:
Начално ниво
През първите си месеци, след назначаването си служителят се запознава с неформалните закони на живота, функционирането на компанията и започва да се внедрява в колектива. Изграждането на лоялност на този етап се подпомага от корпоративни атрибути като работна униформа, канцеларски материали, разговори за служителите, общи събрания и др.
Поведенческо ниво
Новият член на екипа научава принципите на вътрешната култура на екипа, като участва в различни събития: обучение, бизнес игри, както и във всякакъв тип неформално общуване с колегите.
Ниво на способност
Служителят става лоялен към компанията, когато декларираните от нея принципи, съвпадат с неговите лични цели. Тогава фирмата получава специалист, който съзнателно се стреми към личностно и професионално израстване.
Ниво на вяра
С други думи това е нивото на отъждествяване на личните и корпоративните ценности. Подобно отношение към работодателя е характерно за водещите специалисти и мениджърите на средно ниво, които работят в компанията от дълго време и са доволни от доходите си. Лоялността им основно зависи от целостта на техните корпоративни принципи и стабилността на материалното им положение. Ако ситуацията се промени към по-лошо, те могат да преразгледат отношението си и да подобрят ситуацията.
Ниво на идентичност
Това е характерно за топ мениджърите и основателите на компанията, за които бизнесът е работата на живота им. Това ниво се характеризира с пълно отъждествяване на личните интереси с тези на предприятието.
Какви видове лоялност съществуват?
Лоялността на служителите на организацията може да бъде класифицирана в един от трите вида:
Афективен
Този вид лоялност се формира от служители, за които е важна комфортната атмосфера на работното място. Те обичат да участват в неформални срещи с колегите си, да ходят на екскурзии сред природата и т.н.
Поведенчески
Характерно е за служителите от консервативен тип, които работят в предприятието от дълго време и не мислят за преместване на ново място. Като правило те се ръководят от прагматични съображения: стабилност, работна династия, авторитет сред колегите, удобно местоположение на офиса и др.
Нормативен
Този тип лоялност е характерен за служители, които са обвързани с организацията чрез определени ангажименти, като например наличие на работно жилище, безлихвен корпоративен заем и други.