С активното развитие на технологиите и по-конкретно на изкуствения интелект, дебатите по въпроса как той може да подпомогне и как ще затрудни бизнеса стават все по-разгорещени. Част от специалистите разясняват начините, по които той може да подпомогне работата, други пък изказват опасенията си за пораждане на доста затруднения.
Екипът на HR Manager потърси мнението на експерта в сферата на човешките ресурси, г-н Бойко Проданов, който да коментира темите защо е важно разговорите за изкуствен интелект да се водят след въвеждането му в работата, какви са реалните примери за използването му в български компании и каква е ползата за клиентите.
Здравейте, г-н Проданов! Как стои въпросът с въвеждането на изкуствен интелект в работата на HR мениджърите в България?
Здравейте! Най-напред ще засегна въпроса с въвеждането на изкуствен интелект като цяло в бизнеса, а след това ще поговорим и конкретно за HR сектора.
В бизнеса в момента изкуственият интелект е нещо, за което всяка компания е чувала, но много малко го използват. Някои работодатели го внедряват в работата си, за да направят фирмите си по-привлекателни за кандидатите за свободни работни места и клиентите.
Що се отнася до работата в HR сектора, едно от нещата, които изкуственият интелект оптимизира, е времето за вършене на дадена дейност. Ако например, една качествена обява за работа може да бъде създадена от човек за 20-30 минути, то чатбота го прави за 2 минути.
Беше изключително приятна изненадата, когато установихме, че изкуственият интелект е запознат с бот профила на съответния човек. Това изключително много улеснява работата по подбор на персонал, избора на метода при обучения и дори комуникацията. Писането на обява за търговци, които притежават Де Ай профил, става още по-бързо – чатът може да го прави за по-малко от минута. Дори е запознат с ДИСК профила и може да я персонализира към D или I профил ( според DISC).
Ботът е полезен и в друга посока. Наши партньори от кол центрове успяват разговорите да ги превърнат в текст и чрез чатбота да проверят за ключови думи дали са използвани от клиентите или търговците. Така успяват хиляди разговори да се проверят за няколко часа, преди отнемаше седмици слушане и заплати за хора, които да проверяват.
Какви ползи носи използването на AI за клиентите?
На първо място изкуственият интелект помага за по-добро ценообразуване и качествен контент. Също така намира приложение при заснемането на видео и спестява доста ресурси, що се отнася до различни типове обучения на персонала.
Когато стане въпрос за внедряване на изкуствения интелект в бизнеса, по-голямата част от ръководителите се разделят на две групи. Едните се отнасят с пренебрежение към подобен тип технологии, смятат, че не е приложимо в техният бизнес. Другите пък изпитват известна доза притеснение, тъй като смятат, че изкуственият интелект може да замени човека в работния процес.
Много малко са тези бизнесмени, които виждат ползата – чатботът може да замести човека в досадни и еднообразни дейности и по този начин да му даде шанс да опита нещо ново и да развие максимално потенциала си.
Какво трябва да съобразят ръководителите, които смятат да въведат изкуствения интелект в компаниите си?
Относно изкуствения интелект няма смисъл да се водят разяснителни обучения, защото вече се знае достатъчно. Много е важно разговори да се водят, след като хората разберат какви са истинските предимства и защо технологиите не са заплаха, а допълнителна възможност.
В нашата компания практикуваме следната система. На колегата Х му казваме, че от следващия ден ще има нов помощник. Имаме предвид, естествено, изкуствения интелект. От това дали той ще успее да се възползва от неговото присъствие, зависи качеството му на работа и оставането му в екипа изобщо.
Между другото преди години, когато се въведоха електронните калкулатори, а по-късно компютрите и интернет, хората също бяха изправени пред предизвикателство. Но по-късно стана ясно на всички, че тези технологии помагат на работата. Сега е същото.
Тук не трябва да подминаваме и факта, че изкуствения интелект може да покаже и аспекти в дейността, които човека пропуска.