Термините, които са най-близки по значение до „лоялност“, са надеждност и вярност.
Думите „лоялност“ и „надеждност“ не могат обаче да се разглеждат като абсолютно идентични, тъй като надеждността е свързана по-скоро с описанието на лице, а не с обект. Това е характеристика, която разкрива, че можете да разчитате на човека срещу вас, че можете да му се доверите.
Разбира се, за лоялния служител надеждността е незаменимо качество: това са служители, които спазват технологичните и нормативните изисквания, които не мислят да навредят на компанията и които не са в състояние да навредят на репутацията на компанията.
В бизнес терминологията лоялността и надеждността не са синоними, тъй като могат да се използват в различен контекст, като например:
- надежден и лоялен (за служител, който спазва всички разпоредби и уважава ръководството);
- несигурен, но лоялен (за човек, който извършва дребни кражби и се държи нечестно, като същевременно проявява уважение към ръководството);
- надежден, но нелоялен (за човек, който спазва законите, има добро възпитание и характер, но не спазва правилата на компанията, дори подхожда с предубеждения към ръководството);
- ненадежден и нелоялен (крайно нежелателна комбинация за служителя, когато липсата на дисциплина е съчетана с неприязън към висшето ръководство).
“Вярност” е понятие, което изглежда близко по значение до “лоялност”, но в зависимост от контекста може да се окаже, че двете нямат нищо общо.
Например, като лоялен може да бъде определен и служител, който не е напуснал компанията по време на труден период, но това да се е случило само заради собствените им интереси (вероятно не са намерили ново работно място, където да получават по-висока заплата).
Определението „лоялен“, отнесено към дадена компания, е подходящо да характеризира по-скоро представителите от висшия мениджмънт и собствениците на предприятия.
Кои са популярните методи за оценка на лоялността на служителите?
Един от методите за оценка на лоялността на служителите е “скалата на Търстоун”.
Той позволява да бъдат интервюирани служители на всяка компания, като идеята е организаторът на проучването да изготви въпроси, подходящи за конкретния екип.
За да извършите оценката на лоялността, ще бъде необходимо да подготвите предварително инструкции за попълване на въпросника, карта с оценки и лист за отговори.
Примерните инструкции за участниците в проучването биха могли да са оформени по по следния пример:
„Уважаеми колега! Картата, която ви молим да попълните, съдържа 20 твърдения, описващи различни аспекти на взаимоотношенията в нашата компания. Ще ви помолим да оцените всяко от тях по 11-степенна скала, където 1 означава пълно несъгласие с даденото твърдение, а 11 – пълно съгласие. Благодарим ви, че участвахте в проучването!“
ПРОЧЕТЕТЕ ОЩЕ... Как да оценим лоялността на служителите чрез индекса eNPS? 5 устойчиви бизнес тенденции, задължителни за успешния предприемач Човешкият фактор в преводаческата индустрия
Предложените изречения, чрез които персоналът изразява отношението си към компанията, могат да изглеждат по следния начин:
- В по-голямата си част интересите на служителите и на ръководството на компанията не съвпадат.
- Усърдието на служителите не се оценява от ръководството.
- Ръководителят трябва да се грижи за авторитета си, затова не трябва да обсъжда лични проблеми с подчинените си.
- Служителите се чувстват по-отговорни за изпълнението на задачите на началник, който не допуска неформални отношения с тях.
- Добрият шеф трябва да знае какво притеснява подчинените му.
- Постоянният контрол е в основата на успешното управление на хора.
- Не бива да наказвате служителите за неспазване на правила, които според тях са прекомерни или неподходящи.
- Личните конфликти между членовете на екипа нямат отрицателно въздействие върху изпълнението на работата и резултатите.
- За кариерното израстване е по-важно да се търси благоволението на началниците, отколкото да се изпълняват съвестно служебните задължения.
- Прекаленото усърдие на служителите би било пагубно за фирмата.
- Финансовите затруднения на фирмата не са оправдание за пренебрегване на задълженията към персонала.
- Решенията на ръководството не трябва да противоречат на мнението на мнозинството служители.
- Заплатата на специалиста може да бъде коригирана, за да отразява текущото финансово състояние на семейството му.
- Доходът на един член на екипа не трябва да надвишава 10 пъти дохода на друг служител.
- Кариерното израстване е гарантирано за тези, които поддържат добри отношения с ръководството, а не за тези, които постигат по-добри резултати.
- Старателното изпълнение е достатъчно за повишение.
- Искането на ценен служител може да бъде удовлетворено от шефа, дори ако нарушава общите правила.
- Сплотеният екип е добър за служителите, но труден за ръководството.
- Ако специалистът предполага, че решението на ръководителя може да има отрицателен ефект върху състоянието на компанията, той е длъжен да го докладва.
- Основното в една работа е стабилният и висок доход, а не забавлението.
Листът за отговори изглежда по следния начин
Професия (длъжност)______________ Пол____ Възраст____________
1.
2.
3.
4.
- и т.н.
При обработката на резултатите от проучването се вземат предвид например само отговорите на въпроси № 1, 3, 4, 5, 11, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19 и 20. Останалите въпроси са добавени, за да се прикрие истинската цел на въпросника. На служителите се присъждат точки за техните отговори:
Тестът се оценява по скала, като например:
- 54-90 точки – служителят показва висока степен на лоялност към компанията;
- 18-54 точки – показва средно ниво на лоялност;
- 18-+18 – ниско ниво на лоялност;
- 18-+90 – служителят има много негативно отношение към работното място.