В края на първото тримесечие на 2023 година италианските HR експерти наблюдават промени при допълнителните придобивки за служителите. Според някои специалисти това се дължи на поскъпването на живота. През 2022 г. по силата на Decreto Aiuti-Bis допълнителните придобивки се освобождават от данъчно облагане, а по-късно друго постановление повишава прага на възнагражденията.
Наблюденията си по темата за тежестта на благосъстоянието на персонала върху управлението на персонала споделя Стефано Пинато – ръководител на отдел „Продажби на социални помощи“ в Edenred Италия.
Здравейте, г-н Пинато! Корпоративното благосъстояние се е превърнало в основен елемент в управлението на персонала. Може ли да отбележите основните промени в закона за благосъстоянието?
Здравейте! Корпоративното благосъстояние не се разви добре през последните години. А то е много ценен инструмент, тъй като покрива терена на социалните нужди. Той дава богати възможности за избор стоки, услуги и придобивки, които значително подобряват баланса между професионалния и личния живот, благосъстоянието на служителите и производителността на компанията.
Допълнителните придобивки, които бяха широко обсъждани през последните две години, са инструмент за корпоративно благосъстояние, който вече се използва. Възнагражденията се състоят от ваучери, които могат да се използват за хранителни стоки, гориво, пазаруване и домакински уреди.
Правителството признава силната стойност на социалното осигуряване, за което свидетелстват различните регулаторни мерки. През 2022 г. беше приет Decreto Aiuti Bis, с който допълнителните придобивки се освобождават от данъчно облагане. Прагът на необлагаемост на допълнителните възнаграждения беше увеличен на 600 EUR, а след това с Decreto Aiuti Quater същият праг стигна до 3 000 EUR само в рамките на няколко месеца.
За 2023 г. досега бонусът за бензин в размер на 200 евро, който дружествата могат да предоставят на всеки служител, въведен с Закон за Украйна през 2022 г., беше потвърден и препотвърден за 2023 г. в рамките на Закон за прозрачност на цените на горивата.
Надяваме се, че ролята на допълнителните възнаграждения ще бъде оценена. В по-общ план всички социални инструменти ще бъдат подобрени, за да подкрепят семействата по конкретен начин, да насърчават благосъстоянието на хората и правилния баланс между професионалния и личния живот.
Кои допълнителни възнаграждения компаниите приемат най-често? И кои от тях изглежда се харесват най-много на служителите?
Допълнителните възнаграждения най-често подпомагат семейните разходи и се дават най-вече от Ковид-пандемията насам. Те са от съществено значение за компенсиране на разходите за живот, като по този начин придобиват и социална стойност.
Важно е как този инструмент е в състояние да подкрепя отделния служител и семействата и да отговаря на новите нужди. Повечето ваучери се използват за пазаруване на храна, дистанционно обучение и образование, гориво, пазаруване и отглеждане на деца. Ваучерите, ако бъдат включени в перспективата на всеобхватното благосъстояние, са в състояние да играят още по-ефективна социална роля.
В настоящата историческа ситуация, характеризираща се с рязко покачване на цените в почти всички сфери, какви характеристики трябва да притежават помощите, за да бъдат наистина полезни?
Трудовият пазар се е променил, както и нуждите на хората и най-вече на новите поколения. Компонентът на заплатата вече не е единственият фактор, който се взема предвид при избора на работа. Днес все по-голямо значение има благосъстоянието. Според Обсерваторията за благосъстояние на Edenred Italia над 53 % от интервюираните оценяват наличието на предложение за обезщетения като важен фактор, способен да повлияе на избора на компания при търсене на работа.
Осигуряването на социални придобивки също така е в състояние да противодейства на напускането на ценни хора в компанията, да намали текучеството и да играе привлекателна роля за младите таланти, които все повече обръщат внимание на качеството на живота си.
Днес хората отдават все по-голямо значение на новите начини на работа, като например интелигентната работа. Предпочитат придобивки, които придават стойност на свободното време и неговата организация. Те изискват гъвкавост, простота и интуитивност при избора и използването, както и широка мрежа от свързани съоръжения. Тези характеристики представляват инструментите на благосъстоянието и стимулират непрекъснатото му развитие.
Каква посока според вас трябва да поеме правителството по отношение на корпоративното благосъстояние и има ли други мерки, които биха могли да бъдат интегрирани?
Това, което се съдържа в постановлението Aiuti Quater относно повишаването на прага за необлагане на допълнителните възнаграждения, върви в посока на по-нататъшно признаване на стойността на инструмента като непосредствена и ефективна подкрепа срещу високите разходи за живот.
Допълнителните възнаграждения допринасят ефективно за увеличаване на покупателната способност на служителите и за осигуряване на икономическа подкрепа за посрещане на широк кръг нужди, свързани с ежедневието. Повишаването на прага на допълнителните възнаграждения на 3 000 EUR за 2022 г. е в съответствие с текущата ситуация. Съществува необходимостта да се предложи незабавна помощ на семействата, които се борят с рязкото увеличение на разходите, особено тези, свързани с енергията.
Надяваме се, че ролята на допълнителните придобивки ще бъде стабилизирана на регулаторно равнище в рамките на по-широк дискурс относно цялостното корпоративно благосъстояние. От решаващо значение ще бъде да се преодолее логиката на спешност, която съживява мярката, съдържаща се в постановлението. Също така трябва да се продължи усъвършенстването на набора от инструменти за корпоративно благосъстояние, така че да се даде възможност на дружествата да правят средносрочни и дългосрочни планове.
В статията са използвани материали от: hr-link.it / Welfare aziendale contro il carovita, cosa cambia per i fringe benefit nel 2023
По материала работи: Живка Аджеларова
ПРОЧЕТЕТЕ ОЩЕ... Д-р Пламен Димитров е новият ни автор в HR Manager Какви ще са предизвикателствата пред IT подбора в близките години? Как предпочитанията на клиентите влияят на методите на обучение на персонала?