Не е задължително да сте били увлечени по източните науки и философии, за да сте попадали на една древна китайска пословица. Макар и да се спори за нейните произход и точна формулировка, то есенцията може да се резюмира до това, че е едновременно проклятие и благословия да живееш в интересни времена. Надали ще има много полемики около факта, че усещането за историческото време и промените, които го съпътстват, се засилва все повече под темповете на технологично развитие и усъвършенстването на изкуствения интелект.
Съвсем наскоро, в средата на март 2023, беше пуснат за обществено ползване ChatGPT 4 – новият AI eзиков модел от OpenAI, който обещава да промени почти революционно начина, по който виждаме и общуваме със света. Независимо какво е нашето поприще, е редно да приемем, че голяма част от ролите ни ще претърпят промени в идните години. Но какви биха били най-големи предизвикателства и трудности, които ще срещнат професионалистите в подбора на ИТ Специалисти и как да се подготвим за това?
Липсата на достатъчно квалифицирани IT специалисти
Ако настоящият момент е изобщо първият в живота ви, в който чувате за IT индустрията, е твърде вероятно веднага да разберете, че в нея просто не достигат квалифицирани специалисти. Ускорените темпове на развитие и динамиката в сектора са такива, че търсенето на таланти значително изпреварва тяхното предлагане на почти всички нива, при това в глобален план. В своя годишен Digital Leadership Report за 2022 един от най-големите консултанти в сферата на дигиталната трансформация и HR услугите – компанията Harvey Nash – споделя, че недостигът на специалисти в световен мащаб е близо 70%.
Сред най-засегнатите сфери по този показател са роли около Cybersecurity, Big data и Technical architect-и. Не бива обаче да мислим за родния пазар като изолиран остров от тези тенденции. В свой доклад от 2020 Европейската комисия прогнозира , че европейският ИТ пазар ще се нуждае от допълнителни близо 750 000 души до 2025 година, които да се влеят в индустрията, за да продължи растежа си със същите темпове. Всичко това поставя на преден план няколко важни характеристики, които ще бъдат основополагащи пред HR специалистите у нас в следващите няколко години.
Ще се работи с все по-пасивни кандидати
Въпреки всички промени и сътресения, които се случват около индустрията, надали скоро ще видим в регионален план голяма вълна от активно търсещи нови възможности ИТ специалисти, подобна на тази зад океана или в Западна Европа. Дори заложените в годишния доклад БАРОМЕТЪР на БАСКОМ очаквания за годишен растеж от около 4000 души на година да се окажат твърде оптимистични, то борбата за талант ще продължи – особено в сфери като изкуствен интелект (AI) и Мachine learning (ML), където темповете на развитие са толкова бързи, че буквално няма как физически да се отговори на нуждата от квалифицирани инженери. За да може компаниите да не изоставят амбициите си за растеж, то рекрутмънт специалистите трябва да се подготвят за промяна, каквато не се е случвала последните 15 години в родния пазар. Промяна, която вече започва да си личи ясно с трансформацията на ролята на специалиста по подбор в професионалист с познания по изграждането на работодателска марка и маркетинг умения.
Всичко това придава много повече добавена стойност към дефиницията за Talent acquisition роля, поставяйки на преден план разбирането за Човешки Капитал, а не ресурс. Тези идеи са основа, над която да се разгърне и концепцията за Personalisation at scale, при която строго индивидуалният подход към голяма група от хора е ключова. Не на последно място, индустрията съвсем скоро ще бъде доминирана от поколението Z – генерация, която е почти изцяло цифрово ориентирана. Именно тук се крие най-трудната част от управлението на промяната, която неминуемо следва да се случи в компаниите, които ще се конкурират за талант – тема, за която съм писал по-подробно в тази публикация.
Автоматизация и изкуствен интелект
Всеки един от нас се докосва до алгоритми, изкуствен интелект или автоматизирани решения в работата си, често без дори да си дава сметка за това. Развитието в тази насока е главоломно и тепърва предстои да видим в какво ще се трансформират AI и ML моделите. В свой публично достъпен доклад от 2017 години Маккинзи енд Къмпани (McKinsey & Company) прогнозират, че 375 милиона души ще бъдат принудени да изменят и адаптират професиите си до 2030 г. в следствие на автоматизации и нововъведения.
Същото изследване допълва, че 6 от всеки 10 души имат повече от 30 % ежедневни свързани с работа дейности, които могат да бъдат почти веднага автоматизирани. Що се касае до HR професионалистите този процент вероятно може да бъде и по-голям. Всяка голяма иновация от времето на индустриалната революция насам е била приемана с недоверие и на този фон е логично притеснението, че AI ще замени работните места на редица специалисти от бранша. Всъщност обаче, AI имплементиран правилно е по-вероятно да увеличи производителността. Автоматизирането на често повтарящи се и вреемки задачи освобождава неимоверно много ресурс, който да се инвестира в дейности, при които човешкият контакт и емпатия биха били ключа към успех.
В по-голямата си част масово използваните ATS системи вече включват в различна степен интегрирани AI инструменти, които да спомогнат за правилното управление на талантите в компаниите, а това носи редица предимства като по-бърз процес и обработка на огромни масиви от данни. Ако настоящите тенденции се запазят, е твърде вероятно по-голямата част от дейностите на HR специалистите, които не изискват определена степен на емоционална интелигентност (в най-общия ѝ смисъл) да бъдат приоритетно вършени от скриптове или автоматизирани решения, оформяйки доста по-структурирана работна среда.
Дали обаче всичко това започва подозрително да прилича на сюжета на „Прекрасен Нов свят“ на Олдъс Хъксли – цяла една реалност, форматирана по строги критерии? Не, и зависи само от нас тя да не стане факт.
Изкуствения интелект е добър в научаването на определени модели, които обаче не е задължително да са строго социално приемливи. Поради тази причина емоционалната интелигентност и човешката креативност все още нямат своя заместител в дигиталната ера. В заключение, въпреки че автоматизацията и AI могат да променят работната среда и да изискат адаптация от много хора, те не трябва да се възприемат като заплаха. Възможностите, които те предлагат, могат да освободят ресурси и да насочат хората към по-креативни и емоционално изразителни дейности. Но е важно да запазим баланса между технологичният прогрес и човешката природа- тема, която ще звучи все по-актуално в идните години.
ЗА АВТОРА
Александър Балджиев е специалист в сектора “Човешки ресурси” и Бизнес експерт. Фокусът на професионалните му интереси в момента засяга промяната на рекрутмънта в България с всички процеси, които го съпътстват.
Извън сферата на Човешките ресурси Александър Балджиев се занимава и с консултиране на бизнеси. Той създава курс за бакалаври и магистри в сферата на HR мениджмънта, бизнес развитието и т.нар. “умения на XXI век”.
ПРОЧЕТЕТЕ ОЩЕ... Tънкото изкуство да не ти пука… за обратната връзка Кои са най-популярните практики при обучението и развитието на служители? Защо толкова малък процент от HR специалистите стават CEO?