• ЗА НАС
  • РЕКЛАМА
  • КОНТАКТИ
  • Вход
  • Регистрация
Няма резултати
Вижте всички резултати
HRManager.bg - Онлайн медия и списание
Design Expert
  • HR Новини
    • Акценти
    • Анализи
    • Факти и прогнози
    • HR Хумор
  • HR Мениджър
    • Интервюта
    • HR Маркетинг
    • Digital HR
    • Полезно
  • HR Експерт
    • Актуално
    • Личности
    • Мнения
    • Статии
  • HR Ресурси
    • Подбор на персонала
    • Адаптация на персонала
    • Атестация на персонала
    • Мотивация на персонала
    • Обучения на персонала
    • Тестове и анкети
  • HR ClubVIP
  • Абонамент
  • Стани автор
  • HR Новини
    • Акценти
    • Анализи
    • Факти и прогнози
    • HR Хумор
  • HR Мениджър
    • Интервюта
    • HR Маркетинг
    • Digital HR
    • Полезно
  • HR Експерт
    • Актуално
    • Личности
    • Мнения
    • Статии
  • HR Ресурси
    • Подбор на персонала
    • Адаптация на персонала
    • Атестация на персонала
    • Мотивация на персонала
    • Обучения на персонала
    • Тестове и анкети
  • HR ClubVIP
  • Абонамент
  • Стани автор
Няма резултати
Вижте всички резултати
HRManager.bg - Онлайн медия и списание
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало HR Експерт Мнения

Tънкото изкуство да не ти пука… за обратната връзка

Александър Балджиев - експерт в сферата “Човешки ресурси”

Живка Аджеларова От Живка Аджеларова
15.03.2023
В Мнения, HR Експерт
Време за четене: 2 минути
A A
0
00 obratna vrauzka aleksandar baldjiev hr manager

С какво свързвате името на Кен Бланшард? Вероятно като мен с популярната му книга „Едноминутният мениджър“. Въпреки, че е автор на редица трудове, на него се преписва един цитат, който много интересно се вплита в съвременните норми на корпоративния свят: “Обратната връзка е закуската на шампионите!”

Темата за обратната връзка е много широко застъпена в професионалната практика. Всички сме  чували как тя трябва да се предоставя и че е ключът към екипната продуктивност. Нека оставим клишетата настрана обаче и да признаем, че доста компании (и мениджърите като техни представители) са склонни да неглижират този процес като го приравняват към чисто административна задача. А това е проблем, който води след себе си потенциални загуби, за които компаниите често не си дават сметка. Особено ако са гладни за успехи. А тогава една закуска, ако се позовем отново към Кен Бланшард няма да е достатъчна. В следващите редове ще се опитам да обясня защо според мен това се случва.

Къде се корени проблемът?

През 2017 година HBR.ORG провежда изследване между  над 7000 мениджъри от различни сектори и йерархични нива. Резултатите са интересни – близо половината участници в проучването споделят, че изпитват силно притеснение да дадат негативна обратна връзка. А един на всеки 5 от тях  предпочита да не сподели под каквато и да е форма отрицателна такава. Причините за това могат да се търсят на различни места: като започнем от липсата на комуникационна култура в екипите, минем през дефицита на доверие в средата или пък да ги потърсим в професионалните и личните качества на мениджърите.

От провеждането на това изследване са минали близо 6 години, но  нещата не изглеждат много по-различно и към днешна дата. Дори напротив – в своя статия от 2019 пред същото издание Sally Blount и Paul Leinwand успешно развиват тезата, че никоя организация не може да си позволи да наема най-добрите хора във всички области. А дори и да го направи те все пак ще напуснат рано или късно. Ще става все по-трудно за компаниите да извлекат максимума от служителите, без да се налага последните да правят компромис със собствените си нужди или личен живот. А това е една игра с предизвестен край, ако не се ръководиш по обратната връзка на всеки етап от развитието ѝ.

Този вътрешен проблем може да има и своите външни проявления. Не е необходимо да сме част от компания с комуникационни проблеми, за да усетим, че такива са на лице. Нека разгледаме един много по-делничен пример, позовавайки се на същата статистика от горните редове. Да си представим, че сме кандидат, който търси своето място измежду 5 възможности и нямаме късмета да вземем ролята, която искаме от първия път. Инвестирали сме време и усилие за интервюта, минали сме през процес, който не винаги е добър и адаптиран правилно (но това е тема за цяла отделна статия) и чакаме отговори.

От 2 до 3 места няма да получим смислена информация защо не продължаваме напред, една компания пък изобщо няма да ни информира за решението си да ни откаже на определен етап. Съответно от цели 4 места получаваме послание за лоша организация, проблемна среда или просто усещане, че хората не са важни. Подобни пропуски доскоро не изглеждаха като нещо, което може да навреди сериозно на бранда на работодателя. Дали обаче не е настъпила промяна в търсенето и предлагането на труд, за която никой не говори?

Пазарът на труда в България – Ресурс или Капитал?

Според данните от анкета на  една от най-големите работодателски организации в страната – Българската стопанска камара проведена в края на 2022 г. – цели 73% от работодателите от различни сектори споделят, че изпитват недостиг на работна ръка.

Ако пренесем примера в силно конкуренти пазари, като IT, то проблемът изглежда се задълбочава. Очакванията на Българската асоциация на софтуерните компании (БАСКОМ), според годишния доклад БАРОМЕТЪР от 2022 година са, че ще се отварят между 5 и 6 хиляди нови работни места на годишна база следващите няколко години. Независимо дали това са реалистични цифри, предвид последните проблеми в технологичния сектор в Западна Европа и Силиконовата долина всички трябва да бъдем наясно, че проблем с пазара на труда има- и той далеч не е само изолиран в IT индустрията.

Или по друг начин казано- компаниите трябва да се адаптират към новите реалности и да се обърнат към най-голямата си ценност – хората, ангажирайки се повече с тях. Единственият начин това да стане е да развият адекватни стандарти за вътрешна комуникация и обратна връзка, чрез която да идентифицират потенциала на служителите си.

Особено актуално в контекста на последните думи звучи и дебатът около трансформирането на класическия „Човешкия Ресурс“ в „Човешки Капитал“ – процес, в който обратната връзка е основополагаща на всяко ниво и изглежда като потенциално решение на тези проблеми.  Демографията и рекордно ниските нива на безработица в страната вече тихо променят класическите разбиране за търсене и предлагане на труд и умения. В противен случай компаниите в България просто няма да успеят да задоволят нуждите си от работна сила.

Страница 1 от 2
12Напред
СподелетеСподелете

Още публикации

ravenstvo mejdu polovete hr manager
Актуално

Кога може да се постигне равенство между половете по отношение на заплащането в страните по света?

31.03.2023
d r plamen dimitrov hr manager
Личности

Д-р Пламен Димитров е новият ни автор в HR Manager

29.03.2023
predizvikatelstvata pred it podbora hr manager
Мнения

Какви ще са предизвикателствата пред IT подбора в близките години?

29.03.2023
Списание "HR Мениджър" Списание "HR Мениджър" Списание "HR Мениджър"

HR Club

ravenstvo mejdu polovete hr manager

Кога може да се постигне равенство между половете по отношение на заплащането в страните по света?

31.03.2023
nacionalcareerdays2023

Стартира най-голямото кариерно изложение НАЦИОНАЛНИ ДНИ НА КАРИЕРАТА 2023

31.03.2023
employer branding forum banner hr manager

Как да изградим успешен имидж и кои са факторите за изграждане на силен работодателски бранд?

30.03.2023
prozrachnost na zaplashtaneto hr manager

Европейският парламент прие нови мерки за прозрачност на заплащането при мъжете и жените

30.03.2023
stefano pinato hr manager

Какви промени при допълнителните придобивки през 2023 г. наблюдават експертите от Италия?

30.03.2023
d r plamen dimitrov hr manager

Д-р Пламен Димитров е новият ни автор в HR Manager

29.03.2023
Digital4Burgas 2023 Digital4Burgas 2023 Digital4Burgas 2023

Знанието е най-ценният ресурс!

Абонирайте се и получете известия за най-новите статии, интервюта в сферата на Човешките ресурси и Мениджмънта. Присъединете се към 3225 водещи експерти, HR професионалисти и мениджъри, които получават първи професионална информация като читатели на "HR Мениджър БГ"

Благодарим Ви!

Поздравления, Вие се абонирахте успешно! 

Популярни

0 dimitrov plamen psihologicheskata ustojchivost hr manager

Психичната издръжливост е интригуваща, но неуловима за повечето хора концепция

06.03.2023
00 obratna vrauzka aleksandar baldjiev hr manager

Tънкото изкуство да не ти пука… за обратната връзка

15.03.2023
00 izkustveniya intelekt boyko prodanov hr manager

Защо е важно разговорите за изкуствения интелект да се водят след въвеждането му в работата?

23.03.2023
0 naj dobar rabotodatel hr manager

По време на тържествена церемония бяха отличени най-добрите работодатели у нас

14.03.2023
dobrata volya silnoto jelanie profesiite antoniya damyanova hr manager

Само добрата воля и силното желание да се учиш непрестанно, са достатъчни, за да се справиш в голяма част от професиите

20.03.2023
00 tihata zaguba na personal hr manager

Как HR мениджърът може да предотврати тихата загуба на персонал?

16.03.2023

Най-популярни статии

Психичната издръжливост е интригуваща, но неуловима за повечето хора концепция

Tънкото изкуство да не ти пука… за обратната връзка

Новините за масови съкращения и идваща рецесия не спомагат за увеличаване на трудовата мобилност.

Едно от най-важните неща е новият служител да „пасне“ на екипната ценностна система

Университетите се готвят за обучение в професии като “оператор на дрон”, „треньор на изкуствен интелект”, „архитект на виртуална реалност“

Важно е хората да бъдат обучавани, независимо от кое поколение са.

Защо е важно разговорите за изкуствения интелект да се водят след въвеждането му в работата?

Последни HR Новини

ravenstvo mejdu polovete hr manager

Кога може да се постигне равенство между половете по отношение на заплащането в страните по света?

31.03.2023
nacionalcareerdays2023

Стартира най-голямото кариерно изложение НАЦИОНАЛНИ ДНИ НА КАРИЕРАТА 2023

31.03.2023
employer branding forum banner hr manager

Как да изградим успешен имидж и кои са факторите за изграждане на силен работодателски бранд?

30.03.2023
prozrachnost na zaplashtaneto hr manager

Европейският парламент прие нови мерки за прозрачност на заплащането при мъжете и жените

30.03.2023

Меню​

  • HR Новини
  • HR Мениджър
  • HR Експерт
  • HR Ресурси
  • HR Club
  • MYJOB.BG
  • HR Новини
  • HR Мениджър
  • HR Експерт
  • HR Ресурси
  • HR Club
  • MYJOB.BG

Информация

  • Контакти
  • Реклама
  • Портфолио
  • Събития
  • Контакти
  • Реклама
  • Портфолио
  • Събития

Списание "HR Мениджър" vol1​

hrmanager-2022-cover

Онлайн медия и списание „HR Мениджър“

Абонамент новини!
Enterprise
DiTech
Orator
Fit World Media
  • Част от Internet Media Group © 2011 - 2023
  • Общи условия за ползване
  • Декларация за поверителност
  • Политика за бисквитки
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • HR Новини
    • Акценти
    • Анализи
    • Факти и прогнози
    • HR Хумор
  • HR Мениджър
    • Интервюта
    • HR Маркетинг
    • Digital HR
    • Полезно
  • HR Експерт
    • Актуално
    • Личности
    • Мнения
    • Статии
  • HR Ресурси
    • Подбор на персонала
    • Адаптация на персонала
    • Атестация на персонала
    • Мотивация на персонала
    • Обучения на персонала
    • Тестове и анкети
  • HR Club
  • Абонамент
  • Стани автор
  • –––––––––––
  • За Нас
  • Реклама
  • Контакти

Добре дошъл отново

Влезте в профила си

Забравена парола? Регистрация

Регистрация

Попълнете формата, за да се регистрирате

Всичики полета са задължителни Вход

Възстановете паролата си

Моля, въведете потребител или имейл адрес, за да възстановеи.

Вход
Are you sure want to unlock this post?
Unlock left : 0
Are you sure want to cancel subscription?