Когато ни се случи да се замислим върху въпроса как се справяме с конфликтите на работното място, отговорът, който вероятно най-напред ни идва наум, е, че работим в идеална среда. Екипът е вашето второ семейство, нали?
Преди да заявим, че при нас е идеалната среда и всички сме едно голямо семейство, нека се сетим за следното:
- Със сигурност сред колегите ни има такива, които предпочитат да общуват само чрез съобщения с други колеги или цели отдели. Защото иначе не се разбират с тях и избягват всяка комуникация, освен онази, отнасяща се до работата;
- Случва се така нареченото неформално обсъждане на хора от екипа или клиенти на неформални места, като в приятелския чат или в почивките на по кафе;
- Постъпило е поне едно оплакване от обслужването на Иванов – добър търговец, но леко арогантен в общуването си. Или пък за Петрова, която е важна за компанията, но прекалява с капризите си и се държи, сякаш всички са ѝ подчинени.
Това, разбира се, са нормални работни ситуации, които в даден момент вече приемаме като част от ежедневието. Но те все пак си остават проблемни.
Как да се пораждат конфликтите на работното място?
Лични срещи, медиация, тренинги за емоционална интелигентност са само основните методи з справяне с тази на пръв поглед “нормална“ обстановка.
Предлагам тук най-напред да разгледаме откъде и как се пораждат различията в общуването, а след това всеки сам за себе си може да реши дали става въпрос за нормални ситуации, или за казуси, над които желае да има контрол.
“Разни хора, разни идеали“, казва моя съгражданин Алеко Константинов. Затова като начало нека се опитаме да определим различните типове характери от гледна точка на поведение в работна атмосфера.
- „Звездата“ – това са онези колеги или клиенти, които имат най-високо самочувствие, постигат отлични резултати в екипа или са се позиционирали като уважавани експерти в обществото. Те винаги знаят какво искат, а за тях е важен резултата, а не това кой ги харесва и кой – не. Затова са склонни да преминат границата на добрия тон, защото вярват, че са дошли да работят, а не да се харесват на другите.
- „Мис или Мистър Чар“ – сигурен съм, че имате такива колеги, които искат винаги да бъдат под светлината на прожекторите. Те сякаш са родени да бъдат неформалните лидери, да се харесват на повечето колеги и клиенти, лесно да общуват и дори понякога да си позволяват да флиртуват с всеки, който желаят да впечатлят.
- „Експертът“ – това са онези хора, които са малко по-резервирани в общуването си с другите. Дори се твърди за тях, че са „леко дръпнати“. Защото предпочитат да общуват само и единствено по въпроси, свързани с работата и бизнеса, без да намесват личния си живот. За тях дори е странно как останалите колеги губят време и си споделят на работа случки и емоции от личния живот.
- „Приятелят“ – Това са едни от хората, готови да помогнат на всеки. За тях добрите отношения и разбирателството в екипа са значими като въздуха и водата. Те са хората, които ще Ви изслушат, дори и да е за сметка на тяхното време. Дори ще останат, ако трябва след работа, за да ви помогнат или поне да ви подкрепят в труден момент.
Сигурен съм, че имате колеги или клиенти, които можете класифицирате в посочените типове.
Как се появяват конфликтите на работното място?
Нека сега обърнем внимание и на въпроса как се появяват конфликтите на работното място, като обърнем внимание на някои от най-често срещаните ситуации. Ще представя няколко реални примера:
-
Първи пример:
Вашият колега и приятел Иванов, колкото и да е търпелив, един ден идва при Вас, който сте директор, и много възпитано, но твърдо заявява:
- За пореден път Стоянова („Звездата“), прекали. Разбирам, че е дама, че е най-добрият ни специалист по продажби, но не мога повече да върша и нейните задължения. Днес ми даде да сканирам и изпращам на клиенти цяла папка с документи от нейно име. Много Ви моля да говорите с нея, защото, това, че сме колеги, не означава, че съм длъжен да ѝ бъда подчинен!
Политика на компанията е дали Вие като директор одобрявате Стоянова да се държи грубо с клиентите или с колегите от нейния отдел. Аз обаче повече няма да търпя това и при следващо такова поведение, просто ще си подам молбата за напускане!
-
Втори пример:
В екипа на Стоянова („Звездата“) има търговец, който като тип на поведение спада към тип „Приятелят“. Тя вече едва се сдържа да не му отправи последно предупреждение преди уволнение и да заяви свободната позиция в отдел „Човешки ресурси“.
Причината за това е, че повече от месец слуша от своя колега, че или клиентите били заети, или пък много харесват предлагания продукт, но цената им се струва висока, или им е нужно време да помислят. В същото време, вижда, че „Приятелят“ в нейният екип отделя време след работа и през почивните дни за срещи с клиенти. Според нея обаче са важни резултатите, а не кой, колко и кога работи.
-
Трети пример:
„Експертът“ инж. Петров за пореден път забелязва, че Александрова („Мис Чар“) не е готова с данните и резултатите на екипа си. Това означава, че заради нея се бави и той с тримесечния отчет пред инвеститорите. Както винаги тя му обещава, че „ей сега“ ще му прати данните, просто са били на тим билдинг и било адски (какви думи използва тази жена!) забавно, затова не останало време за този скучен репорт.
Като познава Александрова обаче, инж. Петров е сигурен над 97%, че тя отново ще му изпрати само част от информацията, което ще го накара после сам да си събира данните, за да е сигурен, че ще са точни.
-
Четвърти пример:
Същата дама Александрова („Мис Чар“), както по-горе споменахме, за пореден път закъснява с данните по скучния репорт. През цялото време обаче търси начин да поиска бюджет от инж. Петров за следващото събиране на екипа. Като гледат снимките от партито, хората от екипа са толкова заредени, а тя вече им обеща, че следващия месец пак и ще го проведат. „Разбира се – казва, ще е още по-грандиозно“. Но в този момент се сеща, че те ще й кажат:
- Александрова, моля първо да си постигнете целите и тогава, ако борда разреши, ще харчим пари за купони и партитата. Моля, да се държим професионално и тук сме големи хора, не деца!
Сигурен съм, че такива ситуации са се случвали и на вас толкова пъти, че вече дори не им обръщаме внимание. Затова съм сигурен, че над 85% от хората само ще прочетат тази статия, под 10 ще я коментират и под 5 % ще се аргументират.
ВИЗИТКА
Бойко Проданов има проведени над 2000 интервюта, 3000 обучени ръководители, мениджъри и търговци и знае, че винаги има какво да се научи от участниците в едно обучение или кандидатите за работа. При съвместната си работа с корпоративни клиенти от областта на недвижимите имоти, застраховането, търговията на автомобили, банките и от посещаването на форуми за бизнес лидерите, Бойко е научил, че не е важно един лидер да тегли или бута хората, а да ги убеди да го следват. Девет години опит в управлението на хората, човешките ресурси и директните продажби са го научили, че правилната комуникация е най-важното умение при ръководенето на всеки успешен бизнес.
ПРОЧЕТЕТЕ ОЩЕ... Проучване установява – всеки втори служител страда от безпокойство заради работата Кои са ключовите обучения, които да изградят умения в средния мениджърски състав? Защо 8-часовият работен ден е крайно неефективен за производителността?