• ЗА НАС
  • РЕКЛАМА
  • КОНТАКТИ
  • Вход
  • Регистрация
Няма резултати
Вижте всички резултати
Известия
HRManager.bg - Онлайн медия и списание
Design Expert
  • HR Новини
    • България
    • Свят
  • HR Мениджър
    • Интервюта
    • HR Маркетинг
    • Digital HR
    • Полезно
  • HR Експерт
    • Актуално
    • Личности
    • Анализи
    • Мнения
    • Статии
  • HR Ресурси
    • Подбор на персонала
    • Адаптация на персонала
    • Атестация на персонала
    • Мотивация на персонала
    • Обучения на персонала
    • Тестове и анкети
  • HR Premium ClubVIP
  • Абонамент
    • Абонамент в HR Клуб
  • Стани автор
    • Стани експерен автор
    • Стани гост-автор
  • HR Новини
    • България
    • Свят
  • HR Мениджър
    • Интервюта
    • HR Маркетинг
    • Digital HR
    • Полезно
  • HR Експерт
    • Актуално
    • Личности
    • Анализи
    • Мнения
    • Статии
  • HR Ресурси
    • Подбор на персонала
    • Адаптация на персонала
    • Атестация на персонала
    • Мотивация на персонала
    • Обучения на персонала
    • Тестове и анкети
  • HR Premium ClubVIP
  • Абонамент
    • Абонамент в HR Клуб
  • Стани автор
    • Стани експерен автор
    • Стани гост-автор
HRManager.bg - Онлайн медия и списание
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало HR Мениджър Интервюта

Как HR мениджърът може да допринесе за осигуряване на достъпна среда?

Разговор с Диляна Денева - партньор в първата агенция за LinkedIn маркетинг в България - BookMark.

Живка Аджеларова От Живка Аджеларова
12.06.2023
В Интервюта, HR Мениджър
Време за четене: 1 минути
A A
0
dilyana deneva osigurayvane na dostypna sreda hr manager

Осигуряването на достъпна среда от страна за служителите в неравностойно положение представлява още една важна стъпка по пътя към постигането на устойчивост на бизнеса. Как обаче HR мениджърът може да допринесе за осигуряването ѝ, какъв е размерът на инвестицията от страна на българските компании и пречка ли е той за реализирането на подобно подобрение в материалната база?

За коментар по тези и други въпроси по темата потърсихме Диляна Денева – партньор в първата агенция за LinkedIn маркетинг в България – BookMark, и консултант на бизнеси, които работят в посока осигуряване на достъпна среда.

Здравейте, г-жо Денева! Какво определение можем да дадем на термина „достъпна среда на работното място“?

Здравейте! Терминът е гъвкав и може на практика да включва много различни неща. Най-важният фактор е човекът, който има нужда от приспособяване на средата, така че да може да приложи уменията си по ефективен начин. Често за човек с увреждане се говори единствено през призмата на неговия дефицит, а правилният и полезен за всички ни подход е да се обръща внимание на силните му страни, да се стимулира развитието им и да се използват на пазара на труда. А за преодоляване на дефицитите се намират начини, стига да има воля и от двете страни.

По какъв начин HR мениджърът може да допринесе за осигуряването на достъпна среда?

Според мен компаниите трябва да имат ясна политика и визия за подкрепата на таланти, каквито и да са те. С това далеч не визирам някакъв квотен принцип, който по-скоро носи вреда, отколкото ползи. Но идеята, че си готов да посрещнеш хора със знания и умения, които биха били полезни за развитието на компанията ти, правейки допълнителни усилия, е нещо, което трябва да е залегнало като ценност в организацията. Разбира се, никога не е късно да се добави, дори напротив – съвсем нормално е с разрастването на дадена компания, с опита и новите хора, които се присъединяват, корпоративната култура също да се променя.

HR мениджърът е този, който следва да опознае достатъчно добре нуждите на кандидата за работа, за да прецени какви ресурси биха били необходими за осигуряването на достъпна среда.

От никой HR експерт не се очаква да бъде експерт и по достъпност, нито има универсален начин работното място да бъде направено достъпно за всеки. Ето защо, задаването на въпроси не бива да бъде смятано за неуместно. Най-добре е кандидатът да бъде окуражен да сподели всичко, което смята, че му е нужно в ежедневието, за да върши своята работа адекватно. Знанието за тези нужди ще бъдат полезно на целия екип, който ще работи рамо до рамо с новия служител.

Възможно е да се наложи да се закупи софтуер, да се изгради рампа или работната станция в офис да бъде разположена по различен от стандартния начин.

Далеч не винаги приспособяването е скъпо, а най-често платената цена се връща под формата на удовлетворение, на добри резултати (обикновено мотивацията при служители със специфични потребности е по-висока от тази на колегите им), на сплотеност на екипа и усещане за смисъл.

Ако говорим за физическата среда, следването на принципите на универсалния дизайн понякога са достатъчни за подкрепата на служител с двигателно увреждане. Най-просто казано – това са тези архитектурни характеристики, които правят ползването на дадено пространство по-удобно от всички. Например, на асансьора в 5-етажна сграда не се гледа като на средство, което ще е полезно единствено на трудно подвижен служител. Той ще обслужва и друг служител, който е със счупен крак, бременна служителка или клиентка, която посещава офиса.

Какъв е размерът на инвестициите, които компаниите трябва да отделят, за осигуряване на достъпна среда?

Както загатнах, няма универсални параметри за осигуряване на достъпност. На тези разходи обаче е важно да се гледа като на инвестиция. В каквато и организация да работите, хората в нея са тези, които изграждат бранда. Ако искате той да бъде отворен за всякакви възможности, отворете и вие вратите си за тях.

Първо разберете от какво има нужда потенциалният ви служител, след това с негова помощ направете проучването за приспособяването на средата. И след това  идва търсенето на възможности за финансиране.

Кои са най-често срещаните проблеми, свързани с осигуряване на достъпна среда в корпоративния свят?

Обществото ни тепърва узрява за разбирането, че пазарът на труда е “място” и за хората със специфични потребности.

В крайна сметка, тези хора съставляват приблизително 10% от населението и дори от икономическа гледна точка няма логика да изключваме част от тях от възможността да се издържат сами.

Друг е въпросът, че за да бъдат конкурентоспособни, достъпната среда трябва да бъде осигурена в училищата, висшите учебни заведения и обществената среда.

Тъй като тази предпоставка липсва повсеместно, и кандидатите сред хората с увреждания, които имат висока квалификация, не са много. Въпреки това работни позиции има предостатъчно. Може би най-сериозната пречка в осигуряването на достъпна среда е мисловната бариера, че разходът ще бъде прекалено висок. Съответно дори не се разглеждат молби от кандидати, които биха предизвикали този разход.

На много базово психологическо ниво има и страх от непознатото. За да се преодолеят страховете и от двете страни, е необходим диалог. Да подадеш ръка, да искаш да знаеш повече за другия, да задаваш въпроси и да си добронамерен. Този диалог не е подпомогнат от държавата и макар нейното адекватно включване в процеса да е задължителен, няма време за губене. Активността трябва да е двустранна – от бизнеса към по-широкия басейн от таланти, и обратното – от човека с увреждане към работодателите.

Каква част от българските компании са отворени към инвестиции за осигуряване на достъпна среда?

Не разполагам с точни данни, но наблюденията ми са, че големите компании са добрите примери по темата. Някои от тях не само са отворени за наемане на хора с увреждания, а осъзнават по-широката полза за обществото, осигурявайки цели програми за подкрепа на служители със специфични потребности. По-малко видими,  но не и по-маловажни са други организации, които приспособяват работната среда за един конкретен човек.

Вече съществуват организации с нестопанска цел като Jamba, които подпомагат двустранно процеса по наемане и осигуряване на достъпна среда. Аз самата се старая да помагам и консултирам бизнеси, които търсят начини да се отворят за по-широки възможности в посока подбор на таланти и посрещането им в екип. Така че начини и подкрепа има за тези, които осъзнаят нуждата да дават шанс на повече хора – на база силните им страни, а не дефицитите, които в крайна сметка всички имаме.

ВИЗИТКА

Диляна Денева е родена във Варна преди 35 години. Партньор е в първата агенция за LinkedIn маркетинг в България – BookMark. През 2022 година участва в проекта на Forbes България “Жени на върха”, който отличава успешни дами в различни сфери на бизнеса. Има публикации в сп. Forbes България, сп. Икономика, Дневник, Uspelite.bg и др.

Завършила е психология в The Open University, Великобритания. Има петгодишен опит като координатор на проекти в правозащитната сфера в европейската неправителствена организация European Network on Independent Living, базирана в Брюксел. Консултира бизнеси, които работят в посока осигуряване на достъпна среда. Понастоящем е и отговорен редактор на най-голямата онлайн медия за книги и четене – AzCheta.com.

ПРОЧЕТЕТЕ ОЩЕ...
Защо ангажираността на служителите трябва да бъде основен HR приоритет? (Първа част)
Всеки шести служител в Италия не получава компенсация за извънреден труд
Обявите за работа през м. май – все още няма индикации за влошаване на климата
СподелетеСподелете

Прочетете още

vn
Интервюта

Вероника Николова: PR специалистът е гласът, който прави бизнеса разбираем, човешки и въздействащ

07.07.2025
blagomirakotseva
Интервюта

Изнесеният офис е много повече от работно място със страхотна гледка

30.05.2025
2150038853
HR Експерт

Дигитализиране и автоматизиране на HR процесите

14.05.2025
Списание "HR Мениджър" Списание "HR Мениджър" Списание "HR Мениджър"

HR Club

vn

Вероника Николова: PR специалистът е гласът, който прави бизнеса разбираем, човешки и въздействащ

07.07.2025
blagomirakotseva

Изнесеният офис е много повече от работно място със страхотна гледка

30.05.2025
2150038853

Дигитализиране и автоматизиране на HR процесите

14.05.2025
umenshumen1

Технологиите срещат бъдещето: „Умен Шумен“ превръща града в дигитална сцена на идеи, игри и иновации

08.05.2025
gian paolo aliatis afflhhvvua unsplash 1

Създаване на продуктивна среда: малки детайли с голямо значение

23.04.2025
hr 1920x1080 1

Какво е бъдещето на HR мениджмънта?

31.03.2025

Знанието е най-ценният ресурс!

Абонирайте се и получете известия за най-новите статии, интервюта в сферата на Човешките ресурси и Мениджмънта. Присъединете се към 3225 водещи експерти, HR професионалисти и мениджъри, които получават първи професионална информация като читатели на "HR Мениджър БГ"

Благодарим Ви!

Поздравления, Вие се абонирахте успешно! 

Най-популярни

Важни промени в новия Регистър на заетостта: въвежда се Единен електронен трудов запис (ЕЕТЗ)

Тест за емоционална интелигентност (EQ тест)

Как да назнача чужденец на трудов договор?

В кои случаи на отсъствие на служител работодателят има право да предизвика проверка?

Случи се най-радикалната промяна в Търговския закон от 30 години насам

Христо Чаков: „На запад компании насърчават здравословния сън с бонуси за служителите“

Мотивация и стимулиране на персонала

"Всеки втори експерт човешки ресурси чете HR Мениджър БГ"

Последни HR Новини
vn

Вероника Николова: PR специалистът е гласът, който прави бизнеса разбираем, човешки и въздействащ

07.07.2025
blagomirakotseva

Изнесеният офис е много повече от работно място със страхотна гледка

30.05.2025
2150038853

Дигитализиране и автоматизиране на HR процесите

14.05.2025
Меню​
  • HR Новини
  • HR Мениджър
  • HR Експерт
  • HR Ресурси
  • HR Premium Club
  • MYJOB.BG
  • HR Новини
  • HR Мениджър
  • HR Експерт
  • HR Ресурси
  • HR Premium Club
  • MYJOB.BG
Информация
  • Списания
  • Реклама
  • Контакти
  • Портфолио
  • Събития
  • Списания
  • Реклама
  • Контакти
  • Портфолио
  • Събития

Онлайн медия и списание
„HR Мениджър БГ“

Списание "HR Мениджър" vol1/2024

Тема на броя: „EMPLOYER BRANDING – Новата реалност пред предизвикателството да бъдеш работодател“

Списание HR Manager 2024 - Employer branding 1
АБОНИРАЙ СЕ
Реклама и ПР
  • Част от Internet Media Group © 2011 - 2024
  • Общи условия за ползване
  • Декларация за поверителност
  • Политика за бисквитки

Добре дошъл отново

Влезте в профила си

Забравена парола? Регистрация

Регистрация

Попълнете формата, за да се регистрирате

Всичики полета са задължителни Вход

Възстановете паролата си

Моля, въведете потребител или имейл адрес, за да възстановеи.

Вход
Управление на съгласие
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Функционални Винаги активен
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Опции
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Статистика
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Маркетинг
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Управление на опциите Управление на услуги Управление на {vendor_count} доставчици Прочетете повече за тези цели
View preferences
{title} {title} {title}
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • HR Новини
    • Акценти
    • Анализи
    • Факти и прогнози
  • HR Мениджър
    • Интервюта
    • HR Маркетинг
    • Digital HR
    • Полезно
  • HR Експерт
    • Актуално
    • Личности
    • Мнения
    • Статии
  • HR Ресурси
    • Подбор на персонала
    • Адаптация на персонала
    • Атестация на персонала
    • Мотивация на персонала
    • Обучения на персонала
    • Тестове и анкети
  • HR Premium Club
  • Абонамент в HR Клуб
  • Стани автор
    • Стани експертен автор
    • Стани гост-автор
  • –––––––––––
  • За Нас
  • Реклама
  • Контакти
Are you sure want to unlock this post?
Unlock left : 0
Are you sure want to cancel subscription?