Един от най-актуалните въпроси в момента е как да помогнем на служител в състояние на бърнаут. Има ли обаче начин да изградим структурата на компанията си, така че на служителите изобщо да не се случи да „прегорят“?
По темата разговаряме с Чавдар Русков – основател и изпълнителен директор на „Бизнес модел дизайн“ ЕООД.
Здравейте, г-н Русков! Къде най-често се греши, когато стане въпрос за превенция на бърнаута?
Здравейте! „Бърнаут“ е неприятно състояние, в което служителите могат да изпаднат. Мениджърите на компании прибързано го класифицират като психологически проблем и се опитват да го лекуват с почивки, психологически процедури, коучинг и др. Когато почивката приключи къде се връща служителят?
Всъщност трябва да сме наясно, че „бърнаут“ е симптом, а не проблем. И винаги, когато имаме някакво негативно проявление в компаниите, трябва да изследваме кой всъщност е проблема, причините и факторите които го причиняват.
Сега, когато действаме психологически, ние само даваме болкоуспокояващо, но не лекуваме.
Най-честите причинители на „бърнаут“ са липса на яснота и неизвестността в средата, задълженията и задачите на служителите. Няма ясни параметри за успех и обективно измерване на резултатите.
Ако компанията е наясно със своите мисия, визия, ценности, стратегия, има специфициран бизнес модел и има процес с който да ги комуникира със служителите и да им показва тяхната роля и връзката на работата им, с целите на компанията, то появата на „бърнаут“ се минимизира.
Другия елемент, който минимизира „бърнаут“, а и конфликтите в организацията, е синхронът на личните, екипните, функционалните цели с тези на компанията.
Ако прибавим и осигуряването на лидерство на всяко ниво и толерирането на работа в екип и споделяне на знания между служителите, то рисковете за поява на „бърнаут“ почти изчезват.
Проблема не е поведенчески, а структурен, решението не е психологическо, а е въпрос на инженеринг.
На какво трябва да се обърне внимание работодател, който има за цел да изгради стабилен бизнес?
Предприемачите трябва да се фокусират върху изграждането на ефективен бизнес модел. Както е писал Питър Дракър, трябва да си отговорят на три основни въпроса:
- „Какъв е нашия бизнес?“ – отговорът ще специфицира нуждите, които конкретната компания иска да удовлетворява;
- „Какъв искаме да бъде нашия бизнес?“ – с други думи как искаме да изглежда той в бъдещето;
- „Как средата влияе на нашия бизнес?“ – как ще се променим, ако средата се промени.
Мениджърите и предприемачите трябва да са добре запознати с контекста или смисъла на своите компании и бизнес. Трябва да познават заобикалящата ги бизнес среда, конкурентното си предимство, търсенето на клиентите и ефективния бизнес модел, който би могъл да създава, доставя и генерира стойност за всички заинтересовани страни в дългосрочен план.
Предприемачите трябва да гледат на организацията си като на цялостна система, която да е балансирана така, че да се справя в текущата среда.
Например, всички работодатели сега се оплакват, че няма хора за работа. Ами това е бизнес средата в момента. И ако вашият бизнес модел не може да работи ефективно в нея и да привлича необходимите ресурси, по-добре да затворите и да не трупате загуби. Намерете начин да постигате най-добрата възвращаемост в текущата ситуация.
Много мениджъри са възприели подхода, да се фокусират върху личностните качества на хората като гаранция за успех. Но това е основна грешка. Защото хората са важни и изискват специфична стратегия за управление, но те са част от системата.
Фокусът върху хората и очакването, че те ако са добри, много се стараят и имат специфични лични качества, бизнесът ще процъфти, е дълбоко погрешна.
Първо различните хора, могат да имат различна визия за нещата и всеки да дърпа чергата към себе си. Компанията трябва да е наясно със своя контекст и стратегия и да търси хора с необходимите компетенции (знания, умения и ценности), които да изпълнят стратегията.
Правилно е компанията да инвестира в служители, от които очаква точно дефинирани роли, отговорности и резултати, а не просто да са на разположение.
Ценностите и поведението са изискване, а не търсена характеристика. Ако има разминаване между търсения профил и текущия на служителя, се планира фокусирана програма за развитие. А съответствието се измерва с коефициенти.
Кога става ясно дали дадена корпоративна стратегия е работеща?
Важно е да се знае, че корпоративната стратегия се създава на няколко нива. Първото от тях е „корпоративното“, което включва решението на инвеститори и мениджъри, на какви пазари ще работят, кои са техните целеви клиенти и какви продукти и услуги ще предлагат.
Второто ниво на стратегията е „бизнес“, или с какво ще се различава компанията и как тя ще печели конкурентно предимство.
Третото ниво е функционалното или как компанията ще управлява всяка своя функционална област (финанси, маркетинг, логистика, производство, човешки ресурси и т.н.).
Всяко решение и инициатива винаги е хипотеза, а всяка хипотеза трябва да се верифицира. Една стратегия е ефективна ако постига планираните резултати. Но независимо дали ги постига или не, трябва да се анализира и успеха и неуспеха.
Много често, факторите, които ни водят до успеха, са различни от тези, които ние си мислим и трябва да наблюдаваме тяхното влияние. Ако те се променят, ние също трябва да се променим.
Стратегиите подлежат на непрекъсната преоценка. Но както е казал Айзенхауер „планирането е по важно от плана“. Планът трябва да е готов да се променя. А когато преминават през процеса на планирането, мениджъри и служители се издигат на друго ниво.
ВИЗИТКА
Чавдар Русков е основател и изпълнителен директор на „Бизнес модел дизайн“ ЕООД. По образование е магистър икономист.
Той е сертифициран мениджмънт консултант CMC по стандартите на ICMCI (International Council of Management Consulting Institute) с консултантска специализация „Strategy& General Management Consulting”. Преминал е обучение по стандарта ISO 20700-2017 за управление на мениджмънт консултантски услуги. Освен това е и сертифициран Коуч, завършил сертифицирана програма ACSTH към ICF (International Coaching Federation).
Трудовият си опит, знания и умения Чавдар Русков е натрупал като предприемач, а повече от 15 години опит в областта на консултантските услуги по мениджмънт и бизнес развитие.
Корпоративен опит в областта на „Warehouse management, Purchasing, Supply Chain Management” в компании като Кока Кола. Интересите му са в разработването на нови методи и модели в областта на „Мениджмънт консултирането“.
ПРОЧЕТЕТЕ ОЩЕ... 50% от представителите на поколението Z в Италия са във финансово затруднение Какво очаква трудовия свят през 2024 година – първи прогнози Със 120 млн. лева са създадени или запазени 47 хил. работни места в Североизточна България