• ЗА НАС
  • РЕКЛАМА
  • КОНТАКТИ
  • Вход
  • Регистрация
Няма резултати
Вижте всички резултати
Известия
HRManager.bg - Онлайн медия и списание
Design Expert
  • HR Новини
    • България
    • Свят
  • HR Мениджър
    • Интервюта
    • HR Маркетинг
    • Digital HR
    • Полезно
  • HR Експерт
    • Актуално
    • Личности
    • Анализи
    • Мнения
    • Статии
  • HR Ресурси
    • Подбор на персонала
    • Адаптация на персонала
    • Атестация на персонала
    • Мотивация на персонала
    • Обучения на персонала
    • Тестове и анкети
  • HR Premium ClubVIP
  • Абонамент
    • Абонамент в HR Клуб
  • Стани автор
    • Стани експерен автор
    • Стани гост-автор
  • HR Новини
    • България
    • Свят
  • HR Мениджър
    • Интервюта
    • HR Маркетинг
    • Digital HR
    • Полезно
  • HR Експерт
    • Актуално
    • Личности
    • Анализи
    • Мнения
    • Статии
  • HR Ресурси
    • Подбор на персонала
    • Адаптация на персонала
    • Атестация на персонала
    • Мотивация на персонала
    • Обучения на персонала
    • Тестове и анкети
  • HR Premium ClubVIP
  • Абонамент
    • Абонамент в HR Клуб
  • Стани автор
    • Стани експерен автор
    • Стани гост-автор
HRManager.bg - Онлайн медия и списание
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало HR Мениджър Интервюта

„Бърнаут“ е симптом, а не проблем

Разговор с Чавдар Русков - основател и изпълнителен директор на „Бизнес модел дизайн“ ЕООД

Живка Аджеларова От Живка Аджеларова
04.09.2023
В Интервюта, HR Мениджър
Време за четене: 1 минута
A A
0
„Бърнаут“ е симптом, а не проблем

Един от най-актуалните въпроси в момента е как да помогнем на служител в състояние на бърнаут. Има ли обаче начин да изградим структурата на компанията си, така че на служителите изобщо да не се случи да „прегорят“?

По темата разговаряме с Чавдар Русков – основател и изпълнителен директор на „Бизнес модел дизайн“ ЕООД.

Здравейте, г-н Русков! Къде най-често се греши, когато стане въпрос за превенция на бърнаута?

Здравейте! „Бърнаут“ е неприятно състояние, в което служителите могат да изпаднат. Мениджърите на компании прибързано го класифицират като психологически проблем и се опитват да го лекуват с почивки, психологически процедури, коучинг и др. Когато почивката приключи къде се връща служителят?

Всъщност трябва да сме наясно, че „бърнаут“ е симптом, а не проблем. И винаги, когато имаме някакво негативно проявление в компаниите, трябва да изследваме кой всъщност е проблема, причините и факторите които го причиняват.

Сега, когато действаме психологически, ние само даваме болкоуспокояващо, но не лекуваме.

Най-честите причинители на „бърнаут“ са липса на яснота и неизвестността в средата, задълженията и задачите на служителите. Няма ясни параметри за успех и обективно измерване на резултатите.

Ако компанията е наясно със своите мисия, визия, ценности, стратегия, има специфициран бизнес модел и има процес с който да ги комуникира със служителите и да им показва тяхната роля и връзката на работата им, с целите на компанията, то появата на „бърнаут“ се минимизира.

Другия елемент, който минимизира „бърнаут“, а и конфликтите в организацията, е синхронът на личните, екипните, функционалните цели с тези на компанията.

Ако прибавим и осигуряването на лидерство на всяко ниво и толерирането на работа в екип и споделяне на знания между служителите, то рисковете за поява на „бърнаут“ почти изчезват.

Проблема не е поведенчески, а структурен, решението не е психологическо, а е въпрос на инженеринг.

На какво трябва да се обърне внимание работодател, който има за цел да изгради стабилен бизнес?

Предприемачите трябва да се фокусират върху изграждането на ефективен бизнес модел. Както е писал Питър Дракър, трябва да си отговорят на три основни въпроса:

  • „Какъв е нашия бизнес?“ – отговорът ще специфицира нуждите, които конкретната компания иска да удовлетворява;
  • „Какъв искаме да бъде нашия бизнес?“ – с други думи как искаме да изглежда той в бъдещето;
  • „Как средата влияе на нашия бизнес?“ – как ще се променим, ако средата се промени.

Мениджърите и предприемачите трябва да са добре запознати с контекста или смисъла на своите компании и бизнес. Трябва да познават заобикалящата ги бизнес среда, конкурентното си предимство, търсенето на клиентите и ефективния бизнес модел, който би могъл да създава, доставя и генерира стойност за всички заинтересовани страни в дългосрочен план.

Предприемачите трябва да гледат на организацията си като на цялостна система, която да е балансирана така, че да се справя в текущата среда.

Например, всички работодатели сега се оплакват, че няма хора за работа. Ами това е бизнес средата в момента. И ако вашият бизнес модел не може да работи ефективно в нея и да привлича необходимите ресурси, по-добре да затворите и да не трупате загуби. Намерете начин да постигате най-добрата възвращаемост в текущата ситуация.

Много мениджъри са възприели подхода, да се фокусират върху личностните качества на хората като гаранция за успех. Но това е основна грешка. Защото хората са важни и изискват специфична стратегия за управление, но те са част от системата.

Фокусът върху хората и очакването, че те ако са добри, много се стараят и имат специфични лични качества, бизнесът ще процъфти, е дълбоко погрешна.

Първо различните хора, могат да имат различна визия за нещата и всеки да дърпа чергата към себе си. Компанията трябва да е наясно със своя контекст и стратегия и да търси хора с необходимите компетенции (знания, умения и ценности), които да изпълнят стратегията.

Правилно е компанията да инвестира в служители, от които очаква точно дефинирани роли, отговорности и резултати, а не просто да са на разположение.

Ценностите и поведението са изискване, а не търсена характеристика. Ако има разминаване между търсения профил и текущия на служителя, се планира фокусирана програма за развитие. А съответствието се измерва с коефициенти.

Кога става ясно дали дадена корпоративна стратегия е работеща?

Важно е да се знае, че корпоративната стратегия се създава на няколко нива. Първото от тях е „корпоративното“, което включва решението на инвеститори и мениджъри, на какви пазари ще работят, кои са техните целеви клиенти и какви продукти и услуги ще предлагат.

Второто ниво на стратегията е „бизнес“, или с какво ще се различава компанията и как тя ще печели конкурентно предимство.

Третото ниво е функционалното или как компанията ще управлява всяка своя функционална област (финанси, маркетинг, логистика, производство, човешки ресурси и т.н.).

Всяко решение и инициатива винаги е хипотеза, а всяка хипотеза трябва да се верифицира. Една стратегия е ефективна ако постига планираните резултати. Но независимо дали ги постига или не, трябва да се анализира и успеха и неуспеха.

Много често, факторите, които ни водят до успеха, са различни от тези, които ние си мислим и трябва да наблюдаваме тяхното влияние. Ако те се променят, ние също трябва да се променим.

Стратегиите подлежат на непрекъсната преоценка. Но както е казал Айзенхауер „планирането е по важно от плана“. Планът трябва да е готов да се променя. А когато преминават през процеса на планирането, мениджъри и служители се издигат на друго ниво.

ВИЗИТКА

Чавдар Русков е основател и изпълнителен директор на „Бизнес модел дизайн“ ЕООД. По образование е магистър икономист.

Той е сертифициран мениджмънт консултант CMC по стандартите на ICMCI (International Council of Management Consulting Institute) с консултантска специализация „Strategy& General Management Consulting”. Преминал е обучение по стандарта ISO 20700-2017 за управление на мениджмънт консултантски услуги. Освен това е и сертифициран Коуч, завършил сертифицирана програма ACSTH към ICF (International Coaching Federation).

Трудовият си опит, знания и умения Чавдар Русков е натрупал като предприемач, а повече от 15 години опит в областта на консултантските услуги по мениджмънт и бизнес развитие.

Корпоративен опит в областта на „Warehouse management, Purchasing, Supply Chain Management” в компании като Кока Кола. Интересите му са в разработването на нови методи и модели в областта на „Мениджмънт консултирането“.

ПРОЧЕТЕТЕ ОЩЕ...
50% от представителите на поколението Z в Италия са във финансово затруднение
Какво очаква трудовия свят през 2024 година – първи прогнози
Със 120 млн. лева са създадени или запазени 47 хил. работни места в Североизточна България
СподелетеСподелете

Прочетете още

Отказът за наемане на хора без опит ще има отражение върху репутацията на компанията
Интервюта

Отказът за наемане на хора без опит ще има отражение върху репутацията на компанията

21.09.2023
Наистина ли програмите за сертификати са важни за кариерното развитие?
HR Новини

Наистина ли програмите за сертификати са важни за кариерното развитие?

21.09.2023
hr marketing employer branding hr manager
HR Маркетинг

Решения за работеща стратегия за HR маркетинг

20.09.2023
Списание "HR Мениджър" Списание "HR Мениджър" Списание "HR Мениджър"
Digital4Plovdiv Digital4Plovdiv Digital4Plovdiv

HR Club

Въздействието на ангажираността на служителите върху успеха на организацията

Въздействието на ангажираността на служителите върху успеха на организацията

21.09.2023
Най-добри практики за въвеждане на нови служители

Най-добри практики за онбординг на нови служители

21.09.2023
Ключови показатели за работна ефективност, които подобряват ангажираността на служителите

Ключови показатели за работна ефективност, които подобряват ангажираността на служителите

21.09.2023
Отказът за наемане на хора без опит ще има отражение върху репутацията на компанията

Отказът за наемане на хора без опит ще има отражение върху репутацията на компанията

21.09.2023
Наистина ли програмите за сертификати са важни за кариерното развитие?

Наистина ли програмите за сертификати са важни за кариерното развитие?

21.09.2023
hr marketing employer branding hr manager

Решения за работеща стратегия за HR маркетинг

20.09.2023

Знанието е най-ценният ресурс!

Абонирайте се и получете известия за най-новите статии, интервюта в сферата на Човешките ресурси и Мениджмънта. Присъединете се към 3225 водещи експерти, HR професионалисти и мениджъри, които получават първи професионална информация като читатели на "HR Мениджър БГ"

Благодарим Ви!

Поздравления, Вие се абонирахте успешно! 

Популярни

Как да творим работещи обяви за работа?

Как да творим работещи обяви за работа?

18.09.2023
emotsionalna inteligentnost

Тест за емоционална интелигентност (EQ тест)

07.12.2022
5 разлики между привличане на персонал (talent acquisition) и набиране на служители (recruitment)

5 разлики между привличане на таланти (talent acquisition) и набиране на служители (recruitment)

07.09.2023
marina muchakova hr

Как да назнача чужденец на трудов договор?

07.12.2022
Предизвикателство ли е „Синдромът на самозванеца“ за HR-те?

Предизвикателство ли е „Синдромът на самозванеца“ за HR-те?

22.08.2023
„Бърнаут“ е симптом, а не проблем

„Бърнаут“ е симптом, а не проблем

04.09.2023
Timedix Timedix Timedix

Най-популярни

Случи се най-радикалната промяна в Търговския закон от 30 години насам

Психичната издръжливост е интригуваща, но неуловима за повечето хора концепция

Защо Onboarding процесът е ключът към успеха на един нов служител?

47% ръст в ефективността можем да постигнем, ако правилно разрешим казус в екипа

Тест за емоционална интелигентност (EQ тест)

Tънкото изкуство да не ти пука… за обратната връзка

Ако фирмите искат да останат конкурентоспособни, трябва постоянно да въвеждат нови методики за обучение

"Всеки втори експерт човешки ресурси чете HR Мениджър БГ"

Последни HR Новини

Въздействието на ангажираността на служителите върху успеха на организацията

Въздействието на ангажираността на служителите върху успеха на организацията

21.09.2023
Най-добри практики за въвеждане на нови служители

Най-добри практики за онбординг на нови служители

21.09.2023
Ключови показатели за работна ефективност, които подобряват ангажираността на служителите

Ключови показатели за работна ефективност, които подобряват ангажираността на служителите

21.09.2023

Меню​

  • HR Новини
  • HR Мениджър
  • HR Експерт
  • HR Ресурси
  • HR Premium Club
  • MYJOB.BG
  • HR Новини
  • HR Мениджър
  • HR Експерт
  • HR Ресурси
  • HR Premium Club
  • MYJOB.BG

Информация

  • Списания
  • Реклама
  • Контакти
  • Портфолио
  • Събития
  • Списания
  • Реклама
  • Контакти
  • Портфолио
  • Събития

Онлайн медия и списание
„HR Мениджър БГ“

Списание "HR Мениджър" vol2/2023

Тема на броя: „Обучение на служители“

Списание HR Мениджър 2 - Нешка Робева - Обучение на служители
АБОНИРАЙ СЕ
Реклама и ПР
Enterprise
DiTech
Orator
Fit World Media
CEO Forum Media
Spisanie Enterprise
HR Manager Bg
DiTech Media
Orator bg
Jenski Taini
My Job BG
Fit World Media
  • Част от Internet Media Group © 2011 - 2023
  • Общи условия за ползване
  • Декларация за поверителност
  • Политика за бисквитки
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • HR Новини
    • Акценти
    • Анализи
    • Факти и прогнози
  • HR Мениджър
    • Интервюта
    • HR Маркетинг
    • Digital HR
    • Полезно
  • HR Експерт
    • Актуално
    • Личности
    • Мнения
    • Статии
  • HR Ресурси
    • Подбор на персонала
    • Адаптация на персонала
    • Атестация на персонала
    • Мотивация на персонала
    • Обучения на персонала
    • Тестове и анкети
  • HR Premium Club
  • Абонамент в HR Клуб
  • Стани автор
    • Стани експертен автор
    • Стани гост-автор
  • –––––––––––
  • За Нас
  • Реклама
  • Контакти

Добре дошъл отново

Влезте в профила си

Забравена парола? Регистрация

Регистрация

Попълнете формата, за да се регистрирате

Всичики полета са задължителни Вход

Възстановете паролата си

Моля, въведете потребител или имейл адрес, за да възстановеи.

Вход
Are you sure want to unlock this post?
Unlock left : 0
Are you sure want to cancel subscription?