В навечерието на 6-ти септември ще чуем гръмки речи, ще има заря, но пак ще спорим чия е заслугата за Съединението. Всичкият този обществен шум ми прилича на отчитането на успехи от даден период в бизнеса – шумотевица, поздравления, планове за още по-големи постижения, грамоти, герои и, разбира се, спорове, кой е допринесъл повече. Супер е да се празнуваме успехите си, дори е задължително. Но колко усилия и време отделяме на обученията, преди да ги постигнем?
Както Съединението, така и успехите в бизнеса не са плод на ден или дори няколко часа
Точно това е поводът да съм силно учуден, когато някой очаква да се стигне до мигновен резултат след обучения в рамките на ден или дори няколко часа?
Защото именно това е най-често получаваната заявка – да проведем обучение на тема еди-каква си в рамките на ден или дори няколко часа, „че сме много заети“.
Ето какво казва изкуственият интелект на Google по темата колко ползотворно може да е едно подобно „бързо“ обучение:
- След 24 часа: Хората забравят около 50% от това, което са научили.
- След 7 дни: Хората забравят около 70% от това, което са научили.
- След 30 дни: Хората забравят около 80% от това, което са научили.
- След 6 месеца: Хората забравят около 90% от това, което са научили.
Разбира се, тези данни са само ориентировъчни.
Скоростта, с която се губи информацията от едно обучение, може да варира в зависимост от индивидуалните фактори
Ето някои примери от големи компании, които защитават инвестицията си в обучения (отново според изкуствения интелект):
- Google: Google използва разнообразие от методи за обучение, включително интерактивни игри, симулации и практически упражнения. Компанията също така организира след-обучение и използва технологии за подобряване на ефективността на обучението.
- Microsoft: Microsoft използва онлайн платформи за обучение, които предоставят персонализирани учебни планове и възможности за проследяване на напредъка. Компанията също така организира дискусии и работилници, за да насърчи обмена на информация и практиката.
- Amazon: Amazon използва игрови методи за обучение, които правят обучението по-ангажиращо и забавно. Компанията също така организира след-обучение и използва технологии за подобряване на ефективността на обучението.
Ясно е, че еднократното обучение не е недостатъчно за постигането на трайни резултати. Другата крайност – да се провеждат тренинги с продължителност между 5 и 30 минути всяка седмица, също не е ефективна. Въпреки това един бизнес клуб и няколко компании, които познавам, го правят.
Да, правилно пресметнахте – ако в годината има 48 работни седмици, то 96 е броят на проведените обучения. Сега си представете 48 или 96 урока в училище, които са ни ги преподали, без ние да повторим материала самостоятелно след това, без да имаме домашно (или то да е по желание) и без да упражняваме наученото по никакъв начин.
Доказано е, че индустрията с обучения се оценява на няколко милиарда в целият свят
Резултатите сочат обаче, че колкото бързо се учи, толкова бързо се и забравя.
В такъв случай, ще попитате, какво е решението? Най-добре задайте въпроса си на човека, който го води или го препоръчва. Лично аз бягам от такива проекти, освен ако:
- предварително участниците са кандидатствали;
- има определени отговорници, мениджъри, собственици, които ще изискват необходимите тренировки да продължават минимум седмица (препоръчвам поне месец);
- на всеки 10 тренировки се прави анализ и се дава обратна връзка какво може да се подобри.
- изготвя се „бизнес пищов“;
- контролират се тренировките и навика да се ползват бизнес пищовите;
- изготвят се анализи и насоки за тренировки, повишаващи резултатите.
След всичко това вече ще заслужавате поздравления. Защото вече не сте от фирмите, които обучават хората, защото е модерно. Вие сте от малкото, които постигат резултати на база система, навик и умения на екипа Ви, на които може да завиди и изкуственият интелект.
ЗА АВТОРА
Бойко Проданов има проведени над 2000 интервюта, 3000 обучени ръководители, мениджъри и търговци и знае, че винаги има какво да се научи от участниците в едно обучение или кандидатите за работа. При съвместната си работа с корпоративни клиенти от областта на недвижимите имоти, застраховането, търговията на автомобили, банките и от посещаването на форуми за бизнес лидерите, Бойко е научил, че не е важно един лидер да тегли или бута хората, а да ги убеди да го следват. Девет години опит в управлението на хората, човешките ресурси и директните продажби са го научили, че правилната комуникация е най-важното умение при ръководенето на всеки успешен бизнес.
ПРОЧЕТЕТЕ ОЩЕ... 5 разлики между привличане на таланти (talent acquisition) и набиране на служители (recruitment) 50% от представителите на поколението Z в Италия са във финансово затруднение 40% от ръководителите в страната са жени