„Как да използваме Storytelling за разширяване на мрежата си в LinkedIn?“ е темата, с която Емануeл Тонев, LinkedIn Marketing Specialist, BookMark, ще участва като лектор в събитието Digital4Varna: Next Level SEO & Social Media Conference, което ще се състои на 29 юни. И точно тази тема ни накара да си зададем въпроса – как да използваме Storytelling като метод за успешен мениджмънт и по какъв начин високия SSI рейтинг реално може да помогне в работата на мениджъра? Какъв по-удобен случай да потърсим експерта за коментар?
Здравейте, г-н Тонев! Освен за разширяване на мрежата в LinkedIn, можем ли да използваме Storytelling и като метод за успешен мениджмънт?
Здравейте! Storytelling-ът, или както е по-известен в България – „Разказването на истории“ е най-древният маркетингов похват, който определено е широкообхватен в сферата на дигиталния маркетинг. Много компании го имплементират в своите стратегии с цел привличане на повече клиенти, достигане до повече хора, извършване на повече продажби и др.
Мнозина обаче се спират там и не използват целия потенциал на Storytelling-а:
- изграждане на един по-устойчив екип;
- вдъхновяване на хората, с които работиш;
- създаване на идентичност и определени ценности;
- илюстриране на стратегията на компанията.
Така че определено storytelling-ът е подход, който може да се използва и за повишаване на морала и духа в резонанс с добрия мениджмънт на една компания.
Storytelling-ът е свързан с ангажиране на аудитория в социалните мрежи. Как обаче можем да приложим този метод на ангажиране и в работата си с реални екипи?
Историите имат силата да вдъхновяват и мотивират хората. Чрез разказването на истории за успехи, предизвикателства и постижения, мениджърът може да затвърди доверието и ангажираността в рамките на екипа, който управлява. Освен това с помощта на storytelling похвата, всеки един човек, който е част от мениджмънта на една компания, може да укрепи общите ценности и идентичност на организацията.
Когато хората се идентифицират с историите, те по-лесно се ангажират с целите и ценностите на компанията.
Последно, но не и по важност – чрез Storytelling, мениджърът може да поясни сложни концепции и стратегии по по-лесен и разбираем начин. Историите предоставят контекст и визуализация на това как целите и визията на организацията могат да се постигнат.
А може ли SSI рейтингът да ни даде представа дали се утвърждаваме като авторитетен лидер и в екипа си, а не само онлайн. Като цяло каква е връзката между двете измерения?
Мнозина смятат, че SSI индексът е изкуствено наложена метрика, която не казва в своята същност нищо повече, освен една цифра, обвързана с това до колко са твоите умения според платформата LinkedIn за извършване на социални продажби. Индексът сам по себе си се конструира от 4 основни елемента, а именно:
- изграждане на професионален бранд;
- намиране на правилните хора;
- ангажиране с информация;
- изграждане на силни взаимоотношения.
Тук е важно да отбележим, че всички тези четири елемента се разглеждат само в онлайн обстановката, а не в реалния свят.
От LinkedIn споделят, че „Лидерите в областта на социалните продажби създават 45% повече възможности от колегите си с по-нисък SSI“. Тук обаче стигаме и до въпроса дали високият SSI означава, че един човек е авторитетен лидер в екипа си? Трудно е да се даде конкретен отговор, защото социалните продажби и авторитетността в екип са две коренно различни неща, които е сложно да бъдат измерени.
Трудовете, които пиша към настоящия момент, разкриват някаква положителна корелация между личния брандинг и SSI индекс, но само и единствено в онлайн средите. Дали това е приложимо и за офлайн екипите и ситуациите отговор не може да се каже. Нещото, което можем да кажем със сигурност е, че винаги трябва да се стараем да се развиваме и да не вярваме сляпо на една метрика, за която нямаме толкова много налична информация.
Как да приложим метода на Storytelling в работата си за разширяване на бизнеса и екипите си? Само нашата активност от позицията на мениджър достатъчна ли е, или е необходимо да се включи и нечия друга?
За да приложите storytelling метода в работата си за разширяване на бизнеса и укрепване на екипите, на първо място, идентифицирайте ключовите моменти и послания, които искате да предадете чрез вашите истории. Това могат да бъдат успехи на екипа, предизвикателства, които сте преодолели, ценности на компанията и други значими моменти, които да вдъхновят и мотивират вашите колеги.
След това изберете подходящи истории, които да споделите. Важно е те да бъдат релевантни за вашите текущи цели и да отразяват културата на организацията.
Автентичността и личният характер на историите ще помогнат да се укрепи връзката с екипа и да се подчертае значението на всяка част от тяхната работа.
Разработете подход, който включва storytelling както вътре в организацията, за да вдъхновявате и мотивирате екипите си, така и външно, при комуникация с клиенти, партньори и обществеността. Така създавате възможности за по-дълбока връзка със заинтересованите страни и за подчертаване на имиджа на вашата компания.
Най-добрите стратегии за разрастване в LinkedIn, а и по начало в социалните медии никога не спират само до лидера или мениджъра на един екип. Един лидер ръководи с добрите практики, с които разполага. Именно затова е от изключителна важност да се въвличат максимално повече хора във всеки един процес, независимо посоката му.
Важно е обаче да отбележим, че ако караме нашите служители да правят нещо насила, то вероятно повечето пъти ще ги загубим още преди да са започнали. Тук се включват не само пресподелянето на фирмените публикации в LinkedIn, ангажирането с тях и т.н., а и активното участие в инициативите на компанията в реалния живот. Независимо дали става въпрос за teambuilding инициатива или просто събиране на обяд в офиса, то е важно да има двустранно желание в хората да присъстват и да дадат стойността, която могат на съответното събитие.
Какъв е Вашият съвет към хората, които искат да развият идентичност в LinkedIn?
Ако искате да развиете вашата идентичност в платформата в LinkedIn мога да споделя 5 основни съвета:
- Никога не забравяйте откъде сте тръгнали и кои хора са ви помагали в началото.
- Оптимизирайте профила си спрямо целите ви.
- Създавайте съдържание спрямо целите ви.
- Разширявайте профила си към аудиториите, които отговарят на целите ви.
- Бъдете автентични.
Ако спазвате тези 5 основни съвета, то в някакъв момент сте обречен на успех. Важно е обаче да не забравяте, че хората в LinkedIn ще научат за вас, ще дойдат и ще чуят вашите истории. Те обаче идват заради вас – промените ли се, ще се променят и те.