Както изглежда, една от най-важните задачи на лидерите е да създадат култура и работна среда, където всеки един служител да има представа какви са работните му приоритети и какво се очаква от него. И освен това да получи възможност да се развива в посоката, в която иска, и да му е приятно. Затова и една от фокус темите на събитието DistruptHR е именно „За културата в две думи“, а нея ще засегне лекторът Стоян Янков (коуч по продуктивност и ефективност), с когoто разговаряме днес – за значението и смисъла на въпросната култура.
Здравейте, г-н Янков! Вие имате опит в работата си със стотици компании от 35 държави. Как те развиват културата на работното място?
Здравейте! Много е различно. Преди всичко е важно топ мениджмънта да вярва, че развитието на хората и културата в организацията е от основно значение и не само е “правилното нещо”, а и води до добри бизнес резултати.
Създаването на силна, продуктивна работна култура отнема време, ресурси и упоритост. За съжаление все още много ръководители виждат нещата малко по-традиционно и гледат скептично, когато стане въпрос за по-сериозни инвестиции в хората и културата на компанията. Предизвикателството е че възвращаемостта на такъв тип инвестиции обикновено идва в дългосрочен план.
Промяната в мисленето отнема време, и ролята на HR-ът е бавно и упорито да предоставя аргументи, защо това трябва да е приоритет.
Ключът е аргументите да са цифри и факти и да свързват инвестицията в такива практики, с повишаването на продуктивността, продажбите и растежа на компанията. Вече има доста изследвания и примери в тази посока.
Така че първата стъпка на много компании по света е да убедят лидерите си, че културата на работното място трябва да бъде приоритет. Въвеждането на конкретните практики трябва да бъде приоритет най-вече за C-level management-а.
Когато имаш ясна мисия, много по-лесно е да убедиш хора да станат част от компанията, да са по-ангажирани и да имат по-голямо желание да работят и да знаят защо го правят.
Наскоро интервюирах един холивудски оператор (Director of Photography) – Шейн Хърлбът. Снимал е филми като “Need for Speed” и “Terminator Salvation”. Когато го попитах за предизвикателствата му като лидер ми каза: “Най-голямото ми предизвикателство е да направя така че всички хора в екипа ми да снимаме един и същ филм”. Замислете се за вашата организация. Отделите маркетинг, продажби, човешки ресурси… всички “един и същ филм ли снимат”? Или всеки снима, прави нещо…
Трябва да сме на една и съща страница. Кои сме? За какво се борим? Как правим нещата?
В книгата ни “PERFORM: The Unsexy Truth about (Startup) Success”, с ко-автора ми Кристобал Алонсо говорим за 3-те стълба на една култура: Мисия (Purpose), Визия (Vision) и Ценности (Values). И това е обикновено много добро място откъдето да започнем.
Ценностите често са подценявани. А те са основна част от културата на една компания. Ценности е “какво ценим”, когато взимаме решения. За да се изгради силен екип със силна култура е важно да знаем какви са основните принципи, които ни обединяват.
Случвало ми се е по време на обучение да питам служители какви са ценностите на компанията, в която работят. Тогава за момент всички замълчават, а после някой казва: „Ами то ги има в сайта“. Какъв обаче е смисълът, да ги има в сайта, ако никой от служителите не ги знае? И още по-важно не ги спазва, не се ръководи от тях при действия и вземане на решения.