Днешната работна сила е изправена пред огромно предизвикателство да бъде в крак с темпото на промените. Причини за това са постоянните и бързи промени на пазара на труда, както и значителната икономическа несигурност и предизвикателства. Пример са последните данни за безработицата на Службата за национална статистика, които показват, че през последните три месеца равнището на безработица в Обединеното кралство се е повишило до 4,3%, а това на практика е най-високата регистрирана стойност от миналото лято.
Към това предизвикателство се прибавя и непрекъснатата поява на нови технологии, които предлагат много ползи, но и могат да предизвикат смущения и несигурност
Наскоро Международният валутен фонд дори сравни изкуствения интелект с „цунами“, което ще удари световния пазар на труда.
На фона на този променящ се пейзаж, както за служителите, така и за работодателите може да бъде трудно да останат адаптивни и подготвени. Новото проучване на Службата за национална статистика в Обединеното кралство подчертава тези предизвикателства и спешната необходимост организациите на острова да преодолеят „проблемите, свързани със степента на подготовка на работната сила“.
Как се случва разминаването в степента на подготовка на служителите и реалните нужди на работната среда?
Въпросното разминаване всъщност е резултат от неспособността на работодателя да определи и развие необходимите основни умения, да отговори на променящите се нужди от развитие на своята работна сила и да използва адекватно наличните умения на служителите.
Ниската подготовка означава недостатъчни умения на работното място, което има пряко въздействие върху производителността, задържането на служителите, удовлетвореността на клиентите и нереализираните приходи.
Това би могло да се свърже с някои от тревожните констатации от скорошното проучване на Службата за национална статистика, според което 63% от участващите смятат, че производителността им на работното място е максимално висока. Успоредно с това 47% от служителите планират да напуснат през следващите 3-6 месеца или по-скоро.
Става ясно, че само 40% от служителите смятат, че получават подходящо обучение и развитие, за да вършат добре работата си, а 51% не са убедени, че работодателят им изобщо се интересува от наличието на подходящи умения в организацията.
Съизмеримо ли е темпото на промените със степента на подготовка на работната сила?
61% от служителите в Обединеното кралство споделят, че работната им среда се променя по-бързо отвсякога най-вече заради изкуствения интелект. Това бързо ускоряване на промените на работното място кара много служители да се чувстват претоварени, защото се борят да не изостават.
В същото време 63% от ръководителите твърдят, че служителите им са недостатъчно подготвени за промените, което доказва общата теза за неподготвеност и на двете страни.
Освен това 45% от служителите разкриват, че разполагат с необходимата подкрепа и ресурси, за да се адаптират към променящите се условия на работа, което допълнително утежнява ситуацията.
Ако цели 77% от работодателите в Обединеното кралство смятат, че тяхната работна сила получава адекватно обучение и развитие, то само 40% от служителите са съгласни с това
Този рязък контраст предполага, че много организации може би надценяват ефективността на своите програми за обучение.
Още повече, че 51% от анкетираните служители не смятат, че работодателят им следи за уменията в организацията и са убедени, че му липсва видимост и стратегическо управление на способностите на работната сила.
Служителите, чиито умения са в съответствие с потребностите на работодателя, са 2,5 пъти по-мотивирани да останат в компанията, което подчертава значението на целенасоченото развитие на уменията за ангажираността и производителността.
Хората, които разполагат с подходящи ресурси за обучение, са два пъти по-склонни да се адаптират към промените в работата, което подчертава решаващата роля на достъпното и подходящо обучение за изграждането на устойчива работна сила.
Служителите в организации, които насърчават развитието на умения, са три пъти по-щастливи и не планират да напускат, което показва положителното въздействие на културата на обучение върху удовлетвореността и задържането на служителите.