По време на тържествена церемония, провела се на 9-ти март 2023 г. в София, бяха наградени най-добрите работодатели през изминалата година. Събитието се провежда за 16-ти пореден път и представя резултати от проучване, основано на ангажираността на служителите в България – Best Employers Bulgaria, което се извършва с ексклузивно за страната ни партньорство с международната компания Kincentric (компания на Spencer Stuart).
По време на церемонията бяха представени детайлно резултати от проведеното изследване които дават яснота какво бъдеще ни очаква по отношение на управление на човешките ресурси и цялостно развитие на компаниите от различни индустрии. 4 компании бяха отличени с престижната награда „Най-добър работодател на България“.
Колко компании са участвали в проучването и какви са критериите за отличаване?
Най-добрите работодатели от различни индустрии вече 16 години са подложени на проучвания и анализи. През 2022 година в проучването са участвали 8 288 служители, от 32 компании, в различни индустрии, 4 от компаниите са отличени с престижната награда „Най-добър работодател“ в България.
За определянето на успеха на дадена компания, по време на проучването се наблюдават следните основни ангажиращи фактори: “Ангажираност”, “Ангажиращо лидерство”, “Гъвкавост” и “Фокус върху таланта”. Методологията, с която се измерва цялостната ангажираност в една компания е базирана на над 50 години опит в изследване на поведенческите навици на служители по целия свят и събиране на една глобална база данни включваща над 15 милиона респонденти.
Какви са резултатите от сравнителния анализ с проучването от 2019 г.?
През изминалата 2022 година, докладът на ARS България сочи, че се наблюдава висок скок в общата ангажираност на служителите в България с цели 77% (спрямо 67% за 2019 година). Този скок в показателя “Ангажираност” доказва, че работодателите успешно са показали на служителите си колко са ценни за компанията въпреки динамичните промени в глобален мащаб в следствие на Пандемията, икономическите и социалните изменения.
Повишената ангажираност в България следва една положителна тенденция в сравнение с тази в Европа, където общата ангажираност отбелязва спад.
“Ангажиращо лидерство” е фактор, показващ стабилен растеж, с 4% по-високо от 2019-та година. Това индикира, че хибридният начин на работа не е попречил на лидерите да осъществяват връзката със служителите, насърчавайки ангажираност, поставяйки ясно целите и успешно комуникирайки ценностите на компанията. Пандемията води със себе си и отчитане на 2 нова ангажиращи фактора, които се обособяват като решаващи в развитието на дадена компания – “Гъвкавост” и “Фокус върху таланта”. От въвеждането на тези фактори през 2021-та година се наблюдава значително подобрение, с 4% ръст и за двата критерия. Обособяването на тези 2 фактора като основни, мотивира компаниите да оптимизират HR процесите си, по начин, който отговоря на новите изисквания на служителите в България.
Не само факторът “Ангажиращо лидерство” се наблюдава по време на проучването.
Допълнително по време на проучването се наблюдават още цели 16 задържащи и мотивиращи фактора от работната среда. Някои от тях са “Виртуална работна ефективност”, “Баланс работа/личен живот”, “Сътрудничество”, “Управление на представянето”, “Овластяване/автономия”, “Управление на различията и приобщаване”, “Бранд“, Кариери и Развитие” и други.
”Виртуална работна ефективност” е напълно нов фактор, който показва до каква степен виртуалните работни условия са достатъчно ефективни и дават възможност на служителите да бъдат максимално продуктивни и да си сътрудничат ефикасно помежду си в една хибридна работна среда. 76% е средната стойност за България. Този висок процент показва, че работодателите оценяват значимостта на функционирането във виртуална работна среда и залагат активно върху оптимизацията на процесите в тази посока.
Нашият регион се справя много успешно с доста по-високи показатели в сравнение с тези за съседните европейски държави. Верификация на това твърдение се прави и с високото представяне по основните извадки от фактора “Ангажираност” – Say, Stay, Strive.
- Say показва, че служители се чувстват свободни да изразяват своето мнение, да бъдат иновативни, също така, не се притесняват да предлагат и тестват нови идеи.
- При Stay се наблюдава намерението на служителите да останат на работното си място, което пряко кореспондира с висока ангажираност и привързаност към мисията на компанията.
- Strive показва готовността на служителите да дават най-доброто от себе си на ежедневна база и да направят повече от необходимото за постигане на фирмените бизнес цели.
Специалистите от Best Employers Bulgaria споделят:
„Като цяло, тази година бележи ръст в почти всички показатели. Спад се наблюдава единствено при индексите “Бранд” и “Кариери и Развитие”. За повишаване на тези критерии е необходимо висшият мениджмънт да е наясно с всички новости, които вълнуват служителите. Такива например са: достатъчно нови придобивки; комфорт на работното място, съчетан с баланс между работата и личния живот.”
Специалистите допълват още, че много често този спад се дължи на недостатъчна комуникация и липса на информация за кариерните възможности, които компанията предлага. Според тях тук идва решаващата роля на мениджъра, който да увери служителите, че имат поле за бъдещо развитие и кариерно израстване.
ПРОЧЕТЕТЕ ОЩЕ... Как HR мениджърът може да гарантира... Как мениджърът да се фокусира върху развитието на персонала... Експертът Александър Балджиев е новият ни автор в HR Manager