“Как да мотивирам себе си и другите за промяна?” Кой HR не си е задавал този въпрос, осъзнавайки, че промяната – била тя лична, екипна или организационна, – е трудна, но е възможна. Една от най-използваните и ефективни техники от специалистите по развитие на човешкия капитал и управление на промените е мотивационното интервюиране.
Борбата, която водим, за да се променим по начините, които искаме, е обичайно човешко преживяване в ежедневието и в организационния живот
Много от необходимите практически стъпки в това усилие въобще не са лесни или забавни. Това прави мотивацията както общочовешко, така и специално професионално предизвикателство в работата на всеки HR професионалист. Проверете собствения си опит. Независимо от извиненията си – липса на време, енергия, ресурси – често си признаваме, че да се променяш е „много е трудно“, „не мога да понасям толкова стрес“ или „просто не съм толкова мотивиран“.
Как можем да намерим повече мотивация да направим положителни промени в живота и работата си?
Има толкова много книги, предназначени да ви помогнат да предприемете необходимите стъпки към постигане на промяна – да станете по-организирани, да речем, или по-уверени в себе си, или по-амбициозни в работата и кариерата си, или да се храните и да си почивате по-здравословно. Те ви казват какво трябва да направите, за да осъществите промяна, и това е страхотно, ако сте готови да се ангажирате.
Но повечето случаи се оказва следното – проблемът ви не е толкова голям, че да не знаете какво да правите. Но по някаква незнайна причина не можете да започнете.
В организациите хората често споделят, че не се чувстват уверени в способността си да изпълнят всички добре осъзнавани и авторитетно препоръчани стъпки към нужната промяна. И изпитват съпротива срещу промяната.
Например, потенциалната полза от промяната не им изглежда толкова значима и неотложна в момента, и просто продължават да отлагат нещата. Или има толкова много промени, които искат и необходимо да направят в работата си, че просто не знаят откъде да започнат.
Мотивационното интервюиране е точно за това
„Мотивационното интервюиране“ е системен подход за психологично консултиране, разработен от клиничните психолози Уилям Р Милър и Стивън Ролник, доказал ефективността си точно при подобни проблеми с мотивацията.
Всичко в подхода е свързано с разбирането и подчертаването на промяната, както тя се случва отвътре. Обучените и практикуващи мотивационно интевюиране HR-и използват своите умения за консултиране на мениджърите и служителите в компанията, като им задават отворени въпроси и ги водят през използването на нови начини за размисъл и себерефлексия. Целта им е да предизвикат “разговор за промяна” – разговор за това от какво хората сами са недоволни в организационния си живот и как биха искали да се променят.
Чрез приемащ, съпричастен и насочващ стил, този подход се стреми да засили ангажираността на служителите към целите, които самите те определят. Акцентът е върху собствения избор на човека и осмислянето на неговите собствени, а не налаганите отвън причини за промяна.
При това добре обучените да практикуват мотивационно интервюиране HR-и може и да направят свои предложения, за да помогнат на служителите, с които работят, но те стриктно се въздържат от това да налагат или принуждават някой от тях да се променя или да направи избори и вземе решения, които според HR-a или компанията трябва да направи.
Вместо това, те задават въпроси на своите партньори в мотивационното интервюиране и отразяват това, което чуват от служителите и е свързано с тяхното собствено желание, с техните способности, с техните причини и нужди от промяна.
В работата на всеки HR мотивационното интервюиране има важно място, ако самият HR осъзнава и си признава, че човешката мотивация на работното място често се променя и варира всеки ден, дори във всеки момент
Той също така следва да е обучен да разглежда мотивацията като многостранна концепция, която включва не само желание за промяна, но и готовност и способност.
Да сте готови за промяна означава да осъзнавате, че нещо ви тревожи във вашата ситуация. Виждате несъответствие между реалността на вашия живот и идеала си за него. Това може да включва желание за промяна или чувство за нужда от промяна. Например, може да си помислите: „Иска ми се да бях по-компетентен в това и това…“ или „Трябва да се измъкна от тези токсични отношения с този и този колега….“
Може да се оплачете, че очевидно ви липсват нужните знания и умения, за да си вършите по-добре работата, или че сте изтощени от безкрайни спорове и борби с вашия колега. Това отразява и представя вашата картина за реалността. След това осъзнавате как искате да са нещата: идеалът.
Когато реалността и идеалът са достатъчно различни, вие се чувствате неудобно. Започвате да мислите за нужната и желана от вас промяна.
Готовността за промяна, с която мотивационното интервюиране работи, показва, че вие не просто осъзнавате необходимостта от такава
Вие виждате тази необходимост като приоритет сред всички други конкуриращи се приоритети в работата, отношенията и живота си. И накрая, HR-те, които владеят мотивационното интервюиране, знаят, че да си реално способен за една или друга промяна се отнася до това да имаш увереност в способността си да се променяш и да притежаваш необходимите знания и умения, за да направиш промяната на практика.
Повечето HR-и, които през годините съм обучил да го прилагат в работата си, споделят, че мениджърите и служителите в тяхната организация намират за полезно и естествено да ги посещават редовно, за да:
- преодоляват конкретни препятствия в трудовото си ежедневие си;
- да се справят с различни лични, екипни и/или организационни проблеми (не само тези, свързани с мотивацията и промяната);
- да развият нови умения.
Междувременно, когато HR-те споделят опита си в мотивационното интервюиране с повече мениджъри и служители на компанията, те научават как да „интервюират“ себе си и колегите си, за да си помогнат с идентифицирането на целите си, за да изграждат и укрепват мотивацията (своята и на сътрудниците си) и да правят и реализират планове за промяна.
Има четири ключови етапа, когато практикуващите мотивационно интервюиране HR-и владеят добре: ангажиране, фокусиране, провокация и планиране
Ангажираността се отнася до необходимостта на практикуващите мотивационно интервюиране HR-и да изградят положителна връзка или работен съюз със своите партньори в организацията – мениджъри, служители и работници.