Днес, в Деня на Детето, 1-ви юни, се замислих как и какво сме учили като деца, което ни е помогнало занапред в живота? Какви методи са се използвали в детската градина и училището, за да ни подтикнат да запомним редица песни, стихотворения, формули, факти и огромен обем от информация?
Доказано е, че хората учим нови неща основно чрез повторение и чрез преживяване. Затова се чудя защо и до днес продължавам да допускам този елемент да липсва в част от тренингите за възрастни.
Кои са основните методи за обучение в училище, които би трябвало да се прилагат и в бизнеса?
Изведнъж стане ли въпрос за нас, (уж) големите, веднага придобиваме сериозно изражение и настояваме тренингът да е нещо сериозно, да бъде съобразен с корпоративната среда, а разните там “игрички и закачки“ да бъдат сведени до минимум.
“Все пак при нас работят сериозни и големи хора и молим за сериозно отношение!“
Предполагам сте чували подобно твърдение от представител на бизнеса или големите организации. Затова сега ще си позволя, заради днешния 1-ви юни, да разгледаме няколко начина за учене, с които сме свикнали от най-ранна детска възраст.
-
Заучаване на песни и/или стихотворения в детската градина и училище
Как ставаше това? Даваха ни да четем текста на нас. Правеха го или нашите родители вкъщи, или правихме репетиции и пеехме в хор заедно в клас. Без значение дали имаме музикален талант или не.
Използван начин за учене в група: Повторения, повторения, повторения
Резултат и ползи:
- подготвяме специален репертоар и програма за родителите на дадени празници;
- свикваме от деца да обработваме и заучаваме информация, без значение от обема и темата;
- учим се да работим в група (сигурно помните, че трябваше да помним дали сме на два гласа и кой след кого си казва стихотворението);
Невидими ползи: Неофициален асестмънт, в който може да се открият талантите на всяко дете
Хм, а какво по-различно правим в един асестмънт център и наистина ли трябва да е толкова сериозен и стресиращ за кандидатите?
-
Досадният списък с книги, които бяха задължителни за лятната ваканция.
Все по-често виждам в практиката подобни списъци като препоръчителни, дори задължителни към мениджърите в големите компании.
Използван начин за учене: Преработване на голям обем от информация.
Невидими ползи: създаване на умения за анализ и синтезиране на най-важните факти и ползи. Спомняме си как трябваше да правим преразкази по литература или да свържем дадено историческо събитие с важна дата и година.
На мен поне всичко това ми прилича на развиване на умение за аргументиране пред клиент, партньори, екипа и всеки, на който искаме да презентираме наша идея, проект или продукт.
-
Да рецитираме стихотворение пред публика или да ни изпитват на дъската пред всички.
Ако пък това не е тренинг за уменията ни да презентираме и то под стрес! Не знам дали има човек, който не е рецитирал или са го изпитвали пред целия клас, понякога и по два пъти на ден.
Използван начин на учене: След повторенията и тренировките (часове наред заучаване или учене), изнасяне на презентация (рецитал, урок).
Невидими ползи: Презентационни умения и елиминиране на страха от говорене пред публика.
-
Оформяне на оценки в края на срока.
Тук се извинявам на всички, които смятат, че това е толкова стресиращо и остаряло.
Използван начин на учене: Ако постоянното връщане към оценките по Математика – 3-ки или 4-ки, или пък мисълта какво усилие трябва да положим, за да получим заветната 5-тица не е следене на ключови КПИ, здраве му кажи.
Невидими ползи: Какви са резултатите сега и какво усилие е необходимо, за да ги променим? Това си е отлична подготовка за реалния живот и бизнес, който измерва масово крайните резултати или липсата на такива.
-
Разработване на теми.
С огромно признание си спомням как г-жа Митева по литература още от 4-ти клас ни казваше: „Конспектирайте, дами и господа!“. Което означаваше от урока да запишем най-важното с различни цветове и по зададен предварително образец. От 5-ти клас ние вече имахме конспект, а за класна работа, например, се теглеше тема, както по време на кандидатстудентските изпити.
Използван начин на учене: Синтез на важна информация и използване на нашите мисловни карти (как ние визуализираме и определяме за важно).
Невидими ползи: Ако това умение се тренира от ранна детска възраст, то може да сме сигурни, че на 17-18 години всеки от нас вече може самостоятелно да направи проучване на пазар, таргет група, конкуренция.
Още техники от училище, които могат да бъдат приложени в корпоративните обучения
Моята любима класна, г-жа Илиева, още в началото на 90-те беше подредила всички чинове в П-образна форма, в която сега се подреждат конферентните зали. Екскурзиите с нея ги чакахме по цяла година (веднага правя паралел с тийм билдингите, както сега е модерно да се казват). Спортните турнири и състезания между отделни класове или пък цели училища, освен че са свързани с много емоции, подпомагат спортните клубове да намират новите спортни звезди. Прилича ли на стажантските програми и корпоративните състезания?
В заключение ще спомена един факт – образователната система подготвя максимално добре децата и е време да я надграждаме и стимулираме, вместо да я критикуваме. Винаги с гордост се сещам, как дори Маргарет Тачер отменя всичките си ангажименти, за да влезе в още един час в българско училище по време на визитата си като министър на образованието.
И така – честит празник на децата и на всички нас! Нека си спомним основните принципи на обучението: Да е забавно и да изгражда умения!
ЗА АВТОРА
Бойко Проданов има проведени над 2000 интервюта, 3000 обучени ръководители, мениджъри и търговци и знае, че винаги има какво да се научи от участниците в едно обучение или кандидатите за работа. При съвместната си работа с корпоративни клиенти от областта на недвижимите имоти, застраховането, търговията на автомобили, банките и от посещаването на форуми за бизнес лидерите, Бойко е научил, че не е важно един лидер да тегли или бута хората, а да ги убеди да го следват. Девет години опит в управлението на хората, човешките ресурси и директните продажби са го научили, че правилната комуникация е най-важното умение при ръководенето на всеки успешен бизнес.
ПРОЧЕТЕТЕ ОЩЕ... Как практиката HR Servitization, заимствана от маркетинга, може да подобри HR стратегиите? До 2030 г. Chat GPT ще автоматизира 25% от работните места 5 са най-важните фактори при избора на работа