Много от европейските държави обявяват обучението на персонала си като приоритетна дейност през настоящата 2023 година. Някои от прилаганите методи са познати на специалистите по човешки ресурси от десетилетия, но това не ги прави по-малко приложими и полезни от новите подходи, които се появяват особено в периода след пандемията.
Екипът на “HR Manager” потърси мнението на няколко експерти в сферата на човешките ресурси, които да споделят наблюденията си по въпроса по какъв начин случващото се по света се отразява на актулните методи при обучението на персонал. Днес разговаряме с Ваня Богданова – специалист с шестнадесетгодишен опит в сферата “Човешки ресурси”.
Здравейте, г-жо Богданова! Има ли методи за обучение на персонала, които можем да определим като непреходни?
Здравейте! В темата за обучение и развитие се залагат понятията за учене през целия живот и тренингите се подготвят в съответствие с правилата за обучение на зрелите хора. В тази връзка съществуват доказали се във времето методи, които са били и ще останат актуални, тъй като са с измерима резултатност, висока удовлетвореност и добра оценка на възвръщаемост на инвестициите в развитие на хората.
Всяко обучение, което е правилно построено с цел постигане на конкретни цели чрез новите знания и умения на хората и успяващо да реализира нужните резултати, може да се нарече класически ефективно.
Непреходните методи са свързани с използване на практически казуси, лесно и бързо приложими в работната среда на участниците, въвличането им в обучението и даване на възможност за включване в дискусии и споделяне на опит. Изключително важна е средата на разнообразие, уважение към хората и тяхното време, както и целенасоченост към постигане на техните цели.
Създаването на приятна атмосфера, спокойна и свободна за споделяне на мнения среда, подходяща информация, примери и структура на съдържанието и добра модерация също са необходими елементи за доброто обучение.
Какви са новите подходи за обучение на персонала, към които специалистите прибягват?
Все повече се използва онлайн средата, платформите за самостоятелно обучение и софтуерни програми за управление на обучителните планове. Множество специалисти разработват онлайн обучения, които са лесно достъпни на един клик разстояние, при които няма обучител на живо. В някои случаи това е добър вариант – когато обучението изисква научаването на конкретен обем информация, която е регулаторно изискуема или покриваща процедурите/ процесите в компанията например.
Тогава, когато говорим за развитие на компетенции, разбиране, решаване и прилагане на сложни казуси и като цяло нееднозначна и по-сложна професионална материя, споделящият опит и навигиращ решаването на казусите обучител може да бъде много по-ценен за участниците.
Новоразработени обучения включват използването на виртуална реалност. Скоро имаше пример за обучение за даване на обратна връзка, в което участникът изпробва въздействието на различни свои отговори върху събеседника си. Като цяло към момента има ограничен брой подобни обучения, тъй като разработката им изисква сериозен ресурс за производството им.
Какви типове обучения съществуват?
Продължението на разговора ни можете да прочетете на следния адрес: https://hrmanager.bg/hrmanazinedw/
ВИЗИТКА
Ваня Богданова притежава шестнадесетгодишен опит в сферата “Човешки ресурси”. Тя стартира кариерата си като стажант и специалист в БТК (понастоящем Виваком) с основен фокус подбор на персонал. По-късно се развива на все по-обхватни позиции в HR сферата като бизнес партньор и мениджър в големи международни и български компании – Каменица, Девин, ВМ Финанс Груп, Ер Ликид България. Има опит в консултирането на клиенти и управлението на проекти и вътрешнофирмени трансформации. Завършила е бакалавърска степен “Психология” в СУ „Свети Климент Охридски“, Магистърска програма “Трудова и организационна психология” в същия университет и има следдипломна квалификация по “Мениджмънт“ от съвместната програма на Open University London и НБУ.
В момента Ваня Богданова развива собствен бизнес в областта на HR консултиране, обучения, изграждане на HR стратегии и управление на проекти за клиенти. Тя е и кариерен консултант на зрели хора и на младежи. Една от новите й дейности е свързана с обучение, предназначено за HR специалисти, които желаят да се развият в HR бизнес партньори. По този начин тя дава възможност на колегите си да работят интензивно по казуси, да трупат и обменят опит с практическа насоченост в малка група и в приятна атмосфера.
ПРОЧЕТЕТЕ ОЩЕ... Обявите за работа през месец март са с 11% повече от тези, публикувани през февруари Благосъстоянието на служителите като основен фактор за ефективността на организацията Защо компаниите трябва да инвестират в обучение на жени на ръководни длъжности?