Пандемията от Ковид 19 извади на преден план нещо, което вече съществуваше, но не беше чак толкова разпространено. Става въпрос за работата от вкъщи. Какво се случва с нея днес, три години по-късно? В кои случаи се оказа полезно да работим от разстояние и кога е вредно?
Защо предлагането на дистанционна работа постепенно намалява?
През последния месец в медиите доста често срещаме статии със следните заглавия:
- „Мъск призова връщане в офиса“;
- „ Гугъл връща хората в офиса с имейл“;
- „ Изпълнителния директор на Амазон нареди работа в офиса за поне 3 дни седмично“.
Защо компаниите (не само в САЩ, но и у нас) толкова държат на връщането на служителите в офиса и затова предлаганите работни позиции с опция „Home office“ намаляват? И каква е причината все още много хора да не искат да се връщат в офиса?
Кои са предимствата, заради които хората жадуват да работят от къщи?
- Ставаш в 09:00, а в 9:15 вече си в среща, по пижама и още в леглото. (това като цяло е доста непрофесионално, но въпреки това се практикува от почти всеки)
- Не гониш метро, трамвай, маршрутка. Спестяваш си времето, което коства всяко отваряне и затваряне на гаража, пътуването до работата, задръстванията, търсенето на място за паркиране. Като цяло си спестяваш пътя и нервите покрай него.
- Когато си вкъщи не се съобразяваш с Иванова или Пешев. Не чакаш Полихронов на опашка пред тоалетната. Димова не ти е изяла кексчето. Въобще разполагаш с удобствата на дома, без да си зависим от колегите си чисто физически.
- Решаваш да подремнеш 15 минути. Няма проблем, никой няма да те види.
- Цял ден си прекарваш в леглото или на дивана, облечен както си искаш.
- Може да свършиш и нещо в домакинството, защото все пак си вкъщи.
Защо работата от къщи е вредна?
Дали тези, които „хващат гората“ не са предусетили, че това е спасението им? Защото обикновено това са хора от ИТ сектора, които са вършили голяма част от служебните си ангажименти дистанционно. При тях моментът на „пълно прегаряне“ е бил много близо и осъзнатото решение да живеят далеч от корпоративния свят буквално ги спасява. Затова и парите вече не са първи фактор за тях.
Имам много познати, които изпадат в нескрит ужас, понеже се говори, че ще трябва да се върнат в офиса. Нека сме наясно, че има последствия от продължителните периоди на работа от къщи. И понеже в България изследвания за психичното здраве не се правят или, ако се правят, те се неглижират, ще погледнем данните от другите страни.
- От всичко изброено по-горе се оказва, че хората стават все по-мързеливи и това е причината да искат да стоят вкъщи. Ако погледнем по-задълбочено на въпроса, може дори да твърдим, че хората не обичат да работят като цяло, а от там и че не обичат работата си.
- Многократно е доказано, че хората са по-щастливи, когато са в социум и общуват с други хора. Да, вярно е, че много от тях общуват онлайн. Позволете ми обаче да цитирам едно проучване на Journal of Natureвъв връзка с проблема, който се заражда вследствие на този тип контакт:
„Когато имаме виртуални срещи, не получаваме невербални знаци. Не получаваме област на фокус, която включва стаята и по-големите елементи от нашата интерактивна среда”.
С други думи ние вярваме, че общуваме много и обменяме достатъчно информация, но всъщност мозъкът ни има нужда от нещо повече, което реално ни липсва.
- Проучването установява още, че „моделите на мозъчните вълни, свързани със стреса и прекомерната работа, са много по-високи при дистанционно сътрудничество, отколкото при лично сътрудничество“.
- Липсва ни така наречената социална подкрепа, а тя е ключова в справянето с професионалния стрес. Това в дългосрочен аспект се засилва и е възможно да изпаднем в емоционален блокаж, който впоследствие да засегне сериозно личния и професионалния ни живот. Често се чудим защо не сме щастливи. Причината за това е именно липсата на тази социална подкрепа. Не винаги обаче го осъзнаваме, защото сме склонни да заменяме истинския социалния контакт с публикации в нереалния онлайн свят и да се радваме на активността там.
- Когато сме вкъщи, обикновено работим повече, храним се повече, за сметка на това се движим по-малко. Оттук произлизат и физически проблеми като болки в гърба и раменете, сковаване на краката, напълняване. Или най-общо казано, започва лека форма на атрофия.
В дългосрочен план дистанционната работа носи повече проблемите, отколкото предимства. Въпреки че в момента ни се струва да е точно обратното.
А това, че сме нетърпеливи и искаме да получаваме нещата веднага е друга сериозна тема. Все пак можем тук да се запитаме дали съществува едно решение, което да удовлетвори и работодателите и служителите?
За да се върнат в офисите, служителите имат нужда от гъвкавостта, с която са свикнали до момента. Много от тях вече са придобили определени навици, а навиците не се променят лесно.
Добър вариант е, например, работодателят да даде възможност за избор на работно време, което да не е рамково от 8ч. до 17ч. Добре е също така в корпорациите, където има въведен строг дрескод, той да бъде премахнат и служителите да имат правото сами да избират облеклото си.
Полезно би било да се запази възможността за хибридна работа, като през определени дни се работи от вкъщи, а през останалите в офиса. Отново ми се иска да подчертая, че тези примери са подходящи да бъдат приложени там, където това е възможно.
Като заключение искам да кажа – нека не се заблуждаваме, че лъжем системата или работодателя. Хубаво е да помним, че в природата всичко се връща и когато искаме да хитруваме и да надиграем нещо, ще имаме краткотраен успех. После си плащаме за това.
А в конкретния случай ще плащаме с цената на физическото и менталното си здраве. Хората все още не го осъзнават, а и периода все още не е достатъчно дълъг за обширни изследвания, но този начин на работа ще носи своите негативи в бъдеще.
ЗА АВТОРА
Георги Млеканов е магистър по организационна психология, по настоящем е HR manager в мебелни фабрики Колорадо и business coach. С над 10 годишен опит в обучението и развитието на персонал, планиране, разработване, изпълняване и оценяване на програми за развитие и обучение. Опит в изграждането, управлението и задържането на търговски екипи.
ПРОЧЕТЕТЕ ОЩЕ... Топ 14 бъдещи ключови HR умения Как да преценим кого от екипа си струва да тренираме? 5 причини, поради които обучението по лидерство е за млади мениджъри от съществено значение