Ако сте млад мениджър, трябва да знаете, че лидерството не винаги е вродено умение. Затова то изисква обучение и развитие. Кои са предизвикателствата, пред които се изправят начинаещите мениджъри, и как обучението по лидерство за млади мениджъри може да им бъде от полза?
Кои са 5-те най-големи предизвикателства, с които се сблъскват младите мениджъри?
1. Липса на обучение и подходящи ресурси
Според неотдавнашен доклад на Gartner за тенденциите на работното място за 2023 г. младите мениджъри са изправени пред силен натиск. Защото се борят да балансират между изискванията за лидерство и очакванията на служителите. Освен това работата от разстояние и променящите се нужди на служителите са причина за лошо управление.
В тези случаи предоставянето на подкрепа и обучение на младите мениджърите може да им помогне да усвоят ефективни управленски умения.
2. Преходът от служител към лидер
Преходът към ръководна позиция води и до психологически предизвикателства. Например справяне със стреса и тревогата от допълнителните отговорности, усвояване на ново поведение и умения и нереалистични очаквания за изпълнението.
Освен това върху ръководителите се оказва и самоналожен натиск за постигане на резултати. Ето защо за новите лидери често става непосилно да поемат безпроблемно управленските отговорности.
Обучението по лидерство за млади мениджъри помага да се поставят ясни цели и задачи, да се коригират перспективите и да се определят стиловете на ръководство. Следователно то позволява плавен преход от служител към ръководител.
3. Изграждане на доверие
Младите мениджъри често се сблъскват с проблеми, свързани с микромениджмънта, делегирането на задачи и изграждането на стабилни взаимоотношения с членовете на екипа си. Тъй като често вниманието им се насочва към борба с личните си цели и отговорности, развитието на екипа и коучингът остават на заден план. Поради това често им се налага да се сблъскват с конфликти в екипа.
Обучението по лидерство за млади мениджъри преподава междуличностни умения като ефективна комуникация, водене на преговори, разрешаване на конфликти и управление на времето. Те помагат на мениджърите да изградят силни взаимоотношения с членовете на екипа си.
4. Липса на опит
Уменията за лидерство и управление идват с опита. Младите мениджъри, които те първа започват работа на такава позиция, обикновено нямат опит в наставничеството и ръководството на екип. Те често не успяват да комуникират ефективно или да поставят ясни цели и очаквания.
Ето защо компаниите трябва да предлагат на младите мениджъри обучение по лидерство, за да ги подкрепят. Това може да стане с назначаването на ментор или наставник, който да помогне с усвояването на техники на управление.
5. Балансиране на личността и целите на екипа
Различните членове на екипа имат различни гледни точки и цели. Мениджърите са длъжни да вземат предвид мнението на всеки и да го накарат да се чувства ценен. Освен това те трябва да гарантират, че целите на всеки член на екипа съответстват на организационните цели.
За младите мениджъри е предизвикателство да вземат предвид различните гледни точки и мнения. Обучението по лидерство за мениджъри ги учи на ефективни комуникационни и лидерски техники за цялостното развитие на екипа.
Как обучението по лидерство може да помогне на начинаещите мениджъри да станат успешни лидери?
Според Глобалния прогнозен доклад за лидерството за 2021 г. най-сериозното предизвикателство за компаниите е развитието на следващото поколение лидери. Ето защо необходимостта от обучение по лидерство за мениджъри – особено за млади мениджъри – е голяма.
Нека разберем какви са ползите от обучението по лидерство за млади мениджъри и как то подобрява организационния растеж.
-
Обучението по лидерство за млади мениджъри намалява степента на прегаряне
Както бе споменато по-горе, младите мениджъри се сблъскват с безпокойство, стрес и натиск върху изпълнението, което често води до прегаряне. Обучението по лидерство помага да се развият умения и стратегии за ефективно управление на работното натоварване и предотвратяване на прегарянето. Новите лидери могат да усвоят подходящи техники, като например определяне на приоритети, управление на времето и делегиране, за да балансират личния и професионалния си живот. Освен това ще се научат да избягват чувството на претовареност.
-
Обучението по лидерство за млади мениджъри осигурява обучение, основано на умения
Обучението по лидерство се състои в това да се помогне на младите мениджъри да усвоят технически и междуличностни лидерски и управленски умения. То може да им помогне да придобият умения за общуване, вземане на решения, разрешаване на конфликти, решаване на проблеми и управление на екипи. Освен това усвояването на тези умения спомага за подобряване на компетентността и повишава увереността в техните роли. Следователно то подобрява цялостното представяне и помага на мениджърите да постигнат желаните резултати за своите екипи и организации.
-
Обучението по лидерство за млади мениджъри осигурява трансформиращо лидерство
Обучението за млади мениджъри набляга на трансформационното лидерство, като се фокусира върху вдъхновяването и мотивирането на другите да постигнат пълния си потенциал. Обучението помага да се научат как да създават стратегия, да я комуникират ефективно и да вдъхновяват членовете на екипа си да постигат целите си.
-
Обучението по лидерство за млади мениджъри помага за усвояване на емоционалната интелигентност
Емоционалната интелигентност е важно умение за лидерите. Младите мениджъри трябва да са наясно със себе си и да съчувстват на другите, за да изградят силни взаимоотношения. Затова обучението по лидерство им помага да придобият умения за емоционална интелигентност и ги учи как да ги прилагат в своите лидерски роли. Те могат да се научат как да регулират емоциите си и да се справят с конфликтите на работното място.
Освен това емоционалната интелигентност помага на младите мениджъри да изграждат доверие, да подобряват комуникацията и да създават положителна работна среда. Ето защо тя води до по-добро представяне на екипа и удовлетвореност на служителите.
ПРОЧЕТЕТЕ ОЩЕ... За първи път японски компании ще участват в кариерното изложение Дни на кариерата Защо ангажираността на служителите трябва да бъде основен HR приоритет? (Втора част) Рецептата за успешно управление на екипи