Нека си представим световни или олимпийски шампиони, които искаме да тренираме, за да си подобрят резултата. Колко от треньорите ще опитат да го направят и колко от тях изобщо ще успеят? А и откъде сме сигурни дали може още да си подобрят резултата, ако голяма част от рекордите са техни?
Сега да си представим, че ще тренираме всички, които са с най-слаби резултати и липса на всякаква мотивация.
Какъв ще техният резултат? Ако се замислим, изключвайки филмовите сценарии, колко често наистина се случва отбор от губещи или спортист, който е последен в класирането, да спечелят купа или титла?
Да, наистина има подобни случаи, но колко са те като процент? В тези случаи липсата на резултати или умения са компенсирани с огромно желание, ежедневни тренировки и мотивация, която наистина е достойна за роман или филм.
Какво се случва, когато се опитваме да обучаваме звездите в екипа, които са с най-високи резултати и носят най-голяма доходност или ефективност в работата ни?
А ако съсредоточим усилията си върху „шампионите“ по оправдания, които намират проблем за всяко наше решение или предложение?
Време е да видим фактите, които показват, че обикновено в една компания или екип звездите са хората с най-високи резултати. Обикновено те са в основата на успехите на екипа, организацията, бизнеса. Често са ухажвани от конкуренцията и е трудно да бъдат заменени, компенсирани в краткосрочен план.
Колко ще ни струва да ги тренираме, обучаваме и какво да очакваме?
Ето няколко критерия, по които лесно може да прогнозираме какъв ще бъде резултатът от нашата инвестиция в развитието на хората:
- Дял на фокус групата в екипа: Звезди – средно са 10% от всички служители в компанията;
- Съпротива: Обикновено знаят, могат, прилагат и постигат, рядко са готови да се променят, докато някой не им покаже по-добър начин и резултат;
- Потенциал: 10% да увеличим с 1, хайде с 2 % техният резултат = 10-20% подобрение!
Златната среда са хората, които имат желание, полагат усилия и се нуждаят от време и допълнителни внимание, тренинг, помощ, за да постигнат резултати над средното ниво или поне да достигнат средното за екипа.
- Дял на фокус групата в екипа: 70-80% (обикновено тук са и новите ни колеги);
- Съпротива: Тази част от колегите е с висока мотивация да учи и се развива и тук съпротивата клони към 0;
- Потенциал: 70-80%, ако ги подобрим само с 1% ( обикновено са над 10%:) то можем да разчитаме на близо поне 70% по-добър резултат.
Третата част от екипа са хората, чиито резултати са под средните за отдела и сектора (те винаги се срещат във всяка организация).
- Дял на фокус групата: 10-20% в зависимост колко са ни звездите и златната среда!
- Съпротива: Може да се напишат дисертации за силата на отрицанието и оправданията как няма да стане в няколко тома. Обикновено желанието за промяна клони към 0, а желанието за обучение към минус безкрайност!
- Потенциал: 10 или 20% х 1% = 20% максимум, като това е, ако 100 от хората в тази група, участват, приложат и постигнат подобрение. Практиката показва, че времето и съпротивата са толкова големи, че по-скоро ръководството, треньорите ще се откажат преди да са го постигнали.
За последната група препоръчваме: най-добре платете на конкуренцията да я вземе, вместо да инвестирате в тяхното развиване и квалификация.Вероятно това решение изглежда крайно. Но като се сетя колко пъти съм давал шансове на такива служители… Трябвало е да прочитам всеки път индианската притча за умрелия кон.
Опитайте се да разпределите екипа си в тези три групи и са възможни следните сценарии:
Имате повече звезди в екипа, отколкото е броят на служителите със средно ниво за сектора или бизнеса. Честито – имате екип от шампиони!
Внимание обаче! Може да сте сигурни, че конкуренцията ги ухажва или скоро ще започне!
В повечето екипи преобладават хората от златната среда. Затова сме сигурни, че вече сте започнали да ги обучавате, тренирате и най-вече да инвестирате време в тях.
От тях ще създадете следващите звезди и дойде подобрението в резултатите.
Чака Ви много работа, но със сигурност си струва.
Ако в екипа ви преобладават служители, които не покриват нужните изисквания, преразгледайте добре ситуацията.
Едно е сигурно – конкурентите ще се молят да ги задържите колкото се може повече при себе си. Моля Ви, не им доставяйте това удоволствие.
Колко струва да си обучим екипа? А колко ни струва да не го обучим и да работи за нас или срещу нас?
Сега отправям предизвикателство към най-упоритите. Вземете чаша без дъно или такава, пълна догоре и сипете един литър вода в нея. Колко вода остана от чашата от този литър?
Нека сега превърнем този литър в обучение, тренинг или среща. Сигурен съм, че знаете в кого, какво и колко да инвестирате от вашето време, знание и доверие.
ЗА АВТОРА
Бойко Проданов има проведени над 2000 интервюта, 3000 обучени ръководители, мениджъри и търговци и знае, че винаги има какво да се научи от участниците в едно обучение или кандидатите за работа. При съвместната си работа с корпоративни клиенти от областта на недвижимите имоти, застраховането, търговията на автомобили, банките и от посещаването на форуми за бизнес лидерите, Бойко е научил, че не е важно един лидер да тегли или бута хората, а да ги убеди да го следват. Девет години опит в управлението на хората, човешките ресурси и директните продажби са го научили, че правилната комуникация е най-важното умение при ръководенето на всеки успешен бизнес.
ПРОЧЕТЕТЕ ОЩЕ... ИКЕА прави стратегическа промяна в работната си сила заради изкуствения интелект 5 причини, поради които обучението по лидерство е за млади мениджъри от съществено значение Защо ангажираността на служителите трябва да бъде основен HR приоритет? (Втора част)