-
Има прост начин да разпознаете един наистина зрял емоционално човек, дори да е обигран HR или изпълнителен директор, който знае, че е под постоянно наблюдение.
Емоционално зрелите хора са благодарни, признателни за наглед малки, незначителни неща. Те умеят да им се радват и наслаждават: тиха вечер, красиво небе на разсъмване на път за работното място, купа с лимони на перваза на прозореца в кабинета им, миризмата на люляк от отворения към двора на фирмата прозорец, една или две добри думи с малко познат колега по коридорите или в асансьора.
Ще разпознаете емоционално зрелия човек по началната му предпазливост и сдържаност при представяне и обсъждане на големите планове и революционните проекти за промяна и развитие.
Не, той не е консервативен, но приема добродетелите на незабележимия отдалечен от шума и прожекторите живот. Спокойно поддържа добър баланс между работата и другите важни сфери и роли в живота – своя и на колегите си.
-
Друг категоричен признак, че си имате работа с един наистина емоционално зрял човек е, че той винаги счита един ден за добър, ако нищо съществено не се е объркало.
Тоест, чества състоянията си на спокойствие, хармония, нормалност. В потока е както казваме, говорейки за това, че една от задачите на съвременния HR e поддържането на оптималното жизнерадостно и неизчерпващо функциониране на индивидуално, екипно и организационно ниво. Даже „скучно, без смущения“ вече не е мръсна дума за него.
-
С емоционалното си съзряване преставаме да вярваме, че навсякъде където не сме, тече най-приятния купон и най-богатото на награди състезание.
Лягаме си рано. Не ни е страх, че ще пропуснем нещо важно. По-малко се обиждаме от незрялостта и по-малко се дразним на несръчността на другите. Големите емоционално зрели хора имат малко Его и обикновено са го развили така, че то само се е отказало от себе си.
И така емоционалната ни зрялост се оказва основен мета-фактор, предсказващ ефективността в дейностите и ролите на HR-те. Това разбираме от собствени наблюдения и специализираните изследвания на трудовите и организационни психолози.
Емоционалната зрялост гарантира големите 5 „Е“ в работата на HR-a: Ефективност, Ефикасност, Ефектност, Етичност и Естественост. И то точно в тази последователност водеща до устойчивост на растежа и удовлетвореността в кариерата му.
И накрая, но не последно място – емоционалната зрялост означава да приемем, че винаги ще имаме още много да научим за хората, за отношенията им, за начина, по който те се променят и така влияят и на организациите, в които работят. И че не можем да направим този живот безупречен.
Знаем и използваме човешката си гениалност да визуализираме съвършенството и желаните цели, но имаме благодарение на емоционалната си зрялост и още един еднакво ценен талант да не достигаме до крайностите и перверзиите на перфекционизма. И да го караме емоционално зряло – ден след ден, стъпка по стъпка. Днес малко по-добре от вчера, утре малко по-добре от днес. Няма емоционално зрели революционери.
Това е част от всичко, което може да допринесе един емоционално зрял HR за мисленето, практиките и отношенията на хората в една съвременна организация. Винаги незавършеното и болезнено неуловимо състояние на истинска зрялост и мъдрост в организационното управление и развитие.
ЗА АВТОРА
Д-р Пламен Димитров, RODC (международно регистриран консултант по организационно развитие) е психолог, екзистенциален терапевт и организационен консултант с 40-годишен опит в областта на диагностиката и развитието на екипи, лидери и организации. Той осъществява в България и региона интегрираните програми за психологическа подкрепа и грижи за психичното здраве на служителите (EAP, Employee Assistance Programs) на глобалния лидер в тази област – ComPsych.com.
ПРОЧЕТЕТЕ ОЩЕ... Как носенето на дрехи Secondhand може да повлияе... Предимства и рискове при партниране с агенции за подбор на служители TikTok-видеа: нов инструмент за комуникация в HR сферата