• ЗА НАС
  • РЕКЛАМА
  • КОНТАКТИ
  • Вход
  • Регистрация
Няма резултати
Вижте всички резултати
Известия
HRManager.bg - Онлайн медия и списание
Design Expert
  • HR Новини
    • България
    • Свят
  • HR Мениджър
    • Интервюта
    • HR Маркетинг
    • Digital HR
    • Полезно
  • HR Експерт
    • Актуално
    • Личности
    • Анализи
    • Мнения
    • Статии
  • HR Ресурси
    • Подбор на персонала
    • Адаптация на персонала
    • Атестация на персонала
    • Мотивация на персонала
    • Обучения на персонала
    • Тестове и анкети
  • HR Premium ClubVIP
  • Абонамент
    • Абонамент в HR Клуб
  • Стани автор
    • Стани експерен автор
    • Стани гост-автор
  • HR Новини
    • България
    • Свят
  • HR Мениджър
    • Интервюта
    • HR Маркетинг
    • Digital HR
    • Полезно
  • HR Експерт
    • Актуално
    • Личности
    • Анализи
    • Мнения
    • Статии
  • HR Ресурси
    • Подбор на персонала
    • Адаптация на персонала
    • Атестация на персонала
    • Мотивация на персонала
    • Обучения на персонала
    • Тестове и анкети
  • HR Premium ClubVIP
  • Абонамент
    • Абонамент в HR Клуб
  • Стани автор
    • Стани експерен автор
    • Стани гост-автор
HRManager.bg - Онлайн медия и списание
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало HR Ресурси Атестация на персонала

HR-ът и провеждането на смислени атестации на служителите (Първа част)

Д-р Пламен Димитров, RODC

Редактор От Редактор
24.10.2023
В Атестация на персонала
Време за четене: 1 минути
A A
0
HR-ът и провеждането на смислени атестации на служителите (Първа част)

Отдавна вече идеята за регулярно атестиране на трудовото представяне и изпълнението на работните задачи на служителите не е нова в българските фирми. Но HR–те с опит знаят отлично, че подходът към подготовката и провеждането им трябва да бъде едновременно интересен, мотивиращ и смислен, за да накарат мениджърите и служителите в организацията да участват в атестациите и свързаното с тях целеполагане без съпротиви, и то добре, пълноценно, без формализъм.

Не е тайна, че има мениджъри, ръководители и служители, които само като чуят за атестации започват да мърморят с наближаването на времето за тях

Често отлагат или формализират до абсурд извършването им, за да избегнат това, което много от тях възприемат като допълнителна работа, задача с повишена психологическа трудност или досадни срещи по задължение, и то без особен смисъл за подобряване на работата, която предстои.

Консултантите по организационно развитие заедно с опитните HR, обаче, се застъпваме настойчиво за това регулярните атестации да се превърнат във вълнуващо и наистина добре осмислено време за открито и задълбочено споделяне на акцентите и капитализация на опита от всичко случило се в работата и живота на организацията за периода на оценка (обикновено шест или 12 месеца).

Във време за актуализиране, коригиране и издигане на осъзнатостта при ангажирането на служителите с всички цели и приоритетти за следващата година и то със споделен и мотивиращ градивен поглед към бъдещата работа и развитието на служителите, екипите и цялата организация.

В период за оптимизация и обновяване  на ключовите показатели за оценка на изпълнението на целите на всяко работно място, във всяко звено на организацията. И в практическо пренаписване и ревалидизиране на „психологическия договор“ между собствениците, мениджмънта и персонала на компанията.

Неслучайно врелите и кипели в атестациите HR-и отдалеч напомнят на мениджмънта да избягва капана да се правят атестации едва в последния възможен момент

Нещо повече – те стимулират и покрепят мениджърите на всички организационни нива да се подготвят за атестационните интервюта със служителите си през целия период на оценка, така че да не се налага да прекарват часове наред в писане, за да се подготвят за всяка кратка, но много важна атестационна среща когато и дойде времето.

Тази добра HR практика – да я наречем „непрекъснат атестационен процес“, може да помогне много на свръхзаетите мениджъри да запомнят и регистрират прецизно фактологията на това, което се случва на всеки етап през целия, често дълъг период на атестиране, така че да не споменават само селективно, а понякога и неточно, и дори погрешно неща от предишен период, или да не могат да си спомнят точно какво и как се е случило в работата на атестираните от тях служители непосредствено преди и по време на атестационните интервюта с тях.

А това означава редовно и отговорно да си задаваме поне три основни въпроса:

  • Защо служителите се нуждаят от регулярни прегледи на представянето си?
  • Защо мениджърите и ръководството на организацията се нуждаят от оценки на изпълнението?
  • Защо организациите се нуждаят от оценки на ефективността, ефикасността, ефектността, етичността и еволюцията в работата на всяко работно място?

Смислените прегледи и оценки на представянето на работното място са съществен компонент от развитието на служителите.

Атестационната среща за преглед на представянето е важен аспект от планирането на кариерата на всеки в организацията

А резултатите и последствията от всяка атестационна процедура следва да бъдат известни в детайли на участващите в нея служител и ръководител още преди срещата действително да се проведе.

Спомнете си какво е казал немският философ Гьоте: „Отнасяйте се към хората така, сякаш са това, което трябва да бъдат, и ще им помогнете да станат това, на което са способни да бъдат.“

Поставянето на цели и задачи (целеполагането в атестационния процес), към които да се стремите, дава нов, ангажиращ фокус както на ръководителите, така и на служителите, и затова е един от ключовите аспекти за постигане на общите цели на компанията.

Супервайзорите на първа линия – ще ви каже всеки HR, организирал поне веднъж атестационна система във фирмата си, – също трябва да се обучат как да дават ефективна, диференцирана и въздействаща обратна връзка – както положителна, така и отрицателна. И то редовно и своевременно, така че служителите да могат да коригират действията си и да се развиват.

Оценките на изпълнението (атестациите) включват всички тези дейности и изискват много добре развити социални умения

Редовно ме канят да водя семинари и оказвам консултативно-методическа подкрепа за това как да се подготвят и провеждат смислени атестации на персонала в края на годината. Заедно с HR-те, които въвличам в този процес, се опитваме да помогнем на на участниците в тях – мениджъри от всички нива:

  • да осъзнаят важността на наличието на системен процес за преглед и оценка на изпълнението на работните задачи, компетентността и потенциала за развитие на служителите;
  • да работят непрекъснато със служителите си, за да определят стандарти (показатели) за изпълнение и цели на всяко работно място;
  • да формират умения за наблюдение, даване на обратна връзка, изслушване и задаване на въпроси.
  • Да овладеят стъпките в един ефективен процес на атестационно интервю и възможност за практикуване на процеса в подкрепяща тренинг атмосфера.

С подкрепата на своите HR-и мениджърите обсъждат в тренинга какво представляват оценките на изпълнението и защо са важни на екипно и организационно ниво. Специално внимание се отделя на ролята на атестациите за изграждането на доверие.

Отделя се време и за типичните грешки, които допускат мениджърите в атестациите от различен тип: официални годишни атестации, неофициални оперативни прегледи за обратна връзка, атестации в края на изпитателни периоди и комплексни 360-градусови оценки.

Другите ключови теми за усъвършенстване на стила на мениджърите да провеждат смислени атестации на персонала ще разгледаме детайлно във втората част на този текст.

Те включват:

  • Управление на трудово-професионалното представяне на служителите.
  • Как да се разработва инструментариума нужен за атестациите.
  • Ефективното и въздекстващо атестационно интервю.
  • Модели на краткосрочно и дългосрочно целеполагане.
  • Съгласуване на ключови критерии (стандарти) за оценка на изпълнението.
  • Даването и търсенето на обратна връзка.
  • Корективни въздействия и планиране на кариерното развитие в атестационния процес.

ЗА АВТОРА

HR-ът и провеждането на смислени атестации на служителите (Първа част)

Д-р Пламен Димитров, RODC (международно регистриран консултант по организационно развитие) е психолог, екзистенциален терапевт и организационен консултант с 40-годишен опит в областта на диагностиката и развитието на екипи, лидери и организации. Той осъществява в България и региона интегрираните програми за психологическа подкрепа и грижи за психичното здраве на служителите (EAP, Employee Assistance Programs) на глобалния лидер в тази област – ComPsych.com.

СподелетеСподелете

Прочетете още

HR-ът и провеждането на смислени атестации на персонала (Втора част)
Атестация на персонала

HR-ът и провеждането на смислени атестации на служителите (Втора част)

31.10.2023
Атестирането на удовлетвореността като ключова позиция във всеки етап от кариерното развитие на служителите
Атестация на персонала

Атестирането на удовлетвореността е с ключова позиция във всеки етап от кариерното развитие на служителите

07.08.2023
00 ocenka na modeli na kompetentnost hr manager 720x405 1
Атестация на персонала

Методи за оценка на модели на компетентност

27.01.2023
Списание "HR Мениджър" Списание "HR Мениджър" Списание "HR Мениджър"

HR Club

umenshumen1

Технологиите срещат бъдещето: „Умен Шумен“ превръща града в дигитална сцена на идеи, игри и иновации

08.05.2025
gian paolo aliatis afflhhvvua unsplash 1

Създаване на продуктивна среда: малки детайли с голямо значение

23.04.2025
hr 1920x1080 1

Какво е бъдещето на HR мениджмънта?

31.03.2025
grip i nastinka kakvo pomaga i koe e mit

Грип и настинка – какво наистина помага и кое е мит?

26.03.2025
13097

Ротацията като стратегическа алтернатива на съкращенията

25.03.2025
723d4c69 9e5f 41c1 9906 c3c98f1ad69c

Ваня Ивова: Една инвестиция е успешна, когато има положително въздействие върху хората и околната среда

24.03.2025

Знанието е най-ценният ресурс!

Абонирайте се и получете известия за най-новите статии, интервюта в сферата на Човешките ресурси и Мениджмънта. Присъединете се към 3225 водещи експерти, HR професионалисти и мениджъри, които получават първи професионална информация като читатели на "HR Мениджър БГ"

Благодарим Ви!

Поздравления, Вие се абонирахте успешно! 

Най-популярни

Тест за емоционална интелигентност (EQ тест)

Важни промени в новия Регистър на заетостта: въвежда се Единен електронен трудов запис (ЕЕТЗ)

Как да назнача чужденец на трудов договор?

В кои случаи на отсъствие на служител работодателят има право да предизвика проверка?

Случи се най-радикалната промяна в Търговския закон от 30 години насам

Христо Чаков: „На запад компании насърчават здравословния сън с бонуси за служителите“

Мотивация и стимулиране на персонала

"Всеки втори експерт човешки ресурси чете HR Мениджър БГ"

Последни HR Новини
umenshumen1

Технологиите срещат бъдещето: „Умен Шумен“ превръща града в дигитална сцена на идеи, игри и иновации

08.05.2025
gian paolo aliatis afflhhvvua unsplash 1

Създаване на продуктивна среда: малки детайли с голямо значение

23.04.2025
hr 1920x1080 1

Какво е бъдещето на HR мениджмънта?

31.03.2025
Меню​
  • HR Новини
  • HR Мениджър
  • HR Експерт
  • HR Ресурси
  • HR Premium Club
  • MYJOB.BG
  • HR Новини
  • HR Мениджър
  • HR Експерт
  • HR Ресурси
  • HR Premium Club
  • MYJOB.BG
Информация
  • Списания
  • Реклама
  • Контакти
  • Портфолио
  • Събития
  • Списания
  • Реклама
  • Контакти
  • Портфолио
  • Събития

Онлайн медия и списание
„HR Мениджър БГ“

Списание "HR Мениджър" vol1/2024

Тема на броя: „EMPLOYER BRANDING – Новата реалност пред предизвикателството да бъдеш работодател“

Списание HR Manager 2024 - Employer branding 1
АБОНИРАЙ СЕ
Реклама и ПР
  • Част от Internet Media Group © 2011 - 2024
  • Общи условия за ползване
  • Декларация за поверителност
  • Политика за бисквитки
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • HR Новини
    • Акценти
    • Анализи
    • Факти и прогнози
  • HR Мениджър
    • Интервюта
    • HR Маркетинг
    • Digital HR
    • Полезно
  • HR Експерт
    • Актуално
    • Личности
    • Мнения
    • Статии
  • HR Ресурси
    • Подбор на персонала
    • Адаптация на персонала
    • Атестация на персонала
    • Мотивация на персонала
    • Обучения на персонала
    • Тестове и анкети
  • HR Premium Club
  • Абонамент в HR Клуб
  • Стани автор
    • Стани експертен автор
    • Стани гост-автор
  • –––––––––––
  • За Нас
  • Реклама
  • Контакти

Добре дошъл отново

Влезте в профила си

Забравена парола? Регистрация

Регистрация

Попълнете формата, за да се регистрирате

Всичики полета са задължителни Вход

Възстановете паролата си

Моля, въведете потребител или имейл адрес, за да възстановеи.

Вход
Управление на съгласие
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Функционални Always active
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Опции
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Статистика
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Маркетинг
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Manage options Manage services Manage {vendor_count} vendors Read more about these purposes
View preferences
{title} {title} {title}
Are you sure want to unlock this post?
Unlock left : 0
Are you sure want to cancel subscription?