Темата, късаеща различията между поколенията и начините за тяхното преодоляване, се нарежда в списъка на винаги актуалните. Замислете се само – на всеки десетина години на пазара на труда се появява нова генерация, която малко или много повлиява на работната среда. Едновременно с това обаче изправя екипите пред предизвикателството да се адаптират и да приемат новостите.
Какво показват данните от проучвания, засягащи различията между поколенията в работата?
Изследванията от 50-те години на миналия век до днес, засягащи различията между поколенията в работата, действително показват нещо много интересно.
Хората, които споделят общ културен опит или събития „по време на решаващите формиращи години“, са склонни да споделят и основата за „бъдещи нагласи, мисли и поведение“.
Освен това обаче голяма част от нещата, които се приемат за истини за поколенията, са просто обобщения и стереотипи.
Независимо дали е реалност или мит, това, което мислим едни за други, определя нашите очаквания, реакции и преценки при взаимодействието ни на работното място. Когато нямаме реална представа за характерните особености на другите поколения, неизбежно е да се появят погрешни схващания. А те, разбира се, могат да навредят на културата и производителността на работното място.
Днес, когато на работното място има поне четири поколения (Бумъри, Поколение Х, Милениуми и Поколение Z), възрастовото разнообразие е до голяма степен неизползван ресурс.
С него разполагат почти всички работодатели – но твърде малко от тях са осъзнали пълния му потенциал.
Установява се, че на малко ръководители днес се провежда обучение за ръководене и управление на различните поколения
От опита ни в работата с работодатели сме определили най-добрите практики, приложими за всички. Най-ефективната подготовка за избягване на конфликти между поколенията съдържа три жизненоважни елемента:
- обединяване на екипа около една обща цел
- изграждане на доверие между отделните служители;
- създаване на работна философия на отговорност и непрекъснато усъвършенстване.
Тук е важно да подчертаем, че културата в компанията е резултат от поведението на лидерите, затова разбирателството между поколенията изисква подкрепа от върха.
По тази причина не подценявайте стойността на това да заявите и съобщите подкрепата си за многообразието.
Приоритизирайте културата от самото начало
Когато наемате и развивате екипа си, търсете:
- лидери, които могат да се развиват в културата, която бихте искали;
- хора с висока емоционална интелигентност (EQ), които са съзнателни и могат да бъдат обучавани.
Не забравяйте, че приоритизирането на тези черти гарантира, че екипът ви ще се справя с конфликти, когато те възникнат.
Най-добрият начин за разрешаване на конфликти между поколенията е да се изгради нещо по-голямо – обща цел.
Без общи ценности е лесно незначителните обиди да се превърнат в сериозни проблеми. Само хората, обединени около по-висша цел, могат да покажат забележителна способност да не се занимават с такива безсмислени неща.
Пандемията от COVID-19 само задълбочи желанието на служителите да намерят смисъл и цел в работата си
Според проучване на McKinsey „почти две трети от служителите в САЩ заявиха, че COVID-19 ги е накарал да се замислят за целта на живота си. А милениалите са три пъти по-склонни от останалите да кажат, че са преосмислили вида на работата, която вършат, заради пандемията.“
Друга част от проучването е цитирана от Dive in D.E.E.P:
„Проучване на LinkedIn разкрива, че 49% от служителите биха разменили част от заплатата си, за да добавят повече цел към настоящата си роля. Не само това, но и целеустремените служители са с 30% по-склонни да демонстрират високи резултати и два пъти по-склонни да популяризират положително своя работодател без подкана.“
Изградете доверие между отделните членове на екипа
Важно е да бъдете целенасочени в поддържането на добри взаимоотношения. Изграждането на екип работи най-добре, когато започне веднага след наемането на работа, но никога не е късно да започнете и да се развивате.
Един от актуалните подходи, които се използват успешно за въвеждане на нови служители, включва 12-седмична кампания. Тя подчертава различни аспекти на фирмената култура.
Програмата започва с видеоклип на главния изпълнителен директор, в който той отправя приветствие.
Всяка седмица новите служители получават различен контакт с колеги от различни поколения, анкети, съобщения, забавни факти за мениджърите и други. Всичко това поднесено по привлекателен начин.
Наблюдават се все повече положителни отговори, а резултатите за ангажираност се повишават с течение на времето. Задържането на служителите и текучеството в период до една година показват подобрение.
Друг чудесен начин за изграждане на екипи е да осигурите човек, който да се фокусира върху културната интеграция.
Той трябва да помага на новия служител да разбере неписаните правила и социалните нюанси, дори да го запознава. Това може да бъде особено полезно за преодоляване на бариерите пред включването на различни сътрудници.
Поддържане на стабилна връзка с работещите от разстояние
Независимо дали служителите работят дистанционно или в офиса, лидерите са тези, които контролират стабилната връзка и добрите взаимоотношения.
Когато лидерите улесняват тези процеси, хората могат да оставят настрана предубежденията и да започнат да опознават качествата, талантите или опита, които всеки човек носи.
Разбира се, могат да възникнат недоразумения. По-често обаче се случва нещо магическо, когато различни екипи могат да се съберат и да научат много един за друг. Могат да се създадат нови връзки и партньорства. Хората могат да разпознаят неподозирани досега способности у другите, може би дори такива, които са в противовес на техните собствени.
Това е основата на изграждането на екип, способен на по-добри решения или резултати, отколкото би могъл да постигне сам. Най-вече защото представителите от различни поколения имат добри взаимоотношения.
ПРОЧЕТЕТЕ ОЩЕ... Система за проследяване на кандидати в процеса на набиране на таланти Саудитска Арабия със забележителни тенденции в заетостта Какво да предприемем, когато служителите се съпротивляват да изпълнят поставените задачи?