В днешния динамичен бизнес пейзаж, концепцията за ангажираност на служителите изпъква като ключов фактор, влияещ на успеха на организациите. Затова днес ще навлезем в многообразният свят на ангажираността на служителите, като ще изследваме основните й принципи, ползите и методите за измерване.
Какво означава терминът „ангажираност на служителите“?
Ангажираността на служителите е много повече от обикновен модерен термин. Тя представлява дълбоката връзка между служителите, тяхната работа и общата работна среда. Тук се включват страстта и предаността, с които служителите подхождат към своите роли, техния ентусиазъм към мисията на организацията и приносът им към живата корпоративна култура.
Ангажираността на служителите се отнася също до участието и ентусиазма на служителите по отношение на тяхната работа и работната среда. Ангажираните служители процъфтяват в организацията, те са ангажирани да подобряват работата си и излъчват ентусиазъм към всекидневните си задачи. Такива хора се грижат за работата си, поддържат организационните стойности и допринасят положително за корпоративната култура.
Ангажираните служители, особено тези, работещи с клиенти, често предоставят по-добро обслужване на клиенти.
Ангажираността се измерва чрез годишни анкети, макар че и текущи анкети за конкретни дейности да стават все по-разпространени.
Какви са значението и ползите от ангажираността на служителите?
Ангажираността на служителите е от съществено значение и предлага множество ползи за организациите. Ангажираните служители са по-задоволени от работата си, ангажирани към организацията и се наблюдават за по-високи нива на здраве и благополучие. Те проявяват лична инициатива, активно търсят нови умения и са по-малко склонни към burn-out- този съвременен бич на продуктивността.
Първите 25% ангажирани служители имат по-малко отсъствия, по-малко вероятно е да напуснат и по-малко инциденти, свързани с безопасността, в сравнение с по-малко ангажираните колеги.
Организациите, инвестиращи в ангажираността на служителите, виждат ръст на годишните оперативни приходи. Защото ангажираните служители положително влияят на лоялността на клиентите, продуктивността и задържането на служителите.
Кои са най-устойчивите модели за ангажираност на служителите?
Подобно на личните нужди в живота, нуждите на служителите са разделени в четири категории:
- основни – ръст на годишните оперативни приходи;
- индивидуални – отнасят се до личното благополучие и признание;
- отборни – обхващат чувство на принадлежност и съгласуваност с мисията на организацията;
- развойни – включват възможности за развитие на умения и професионално напредване.
Как се измерва ангажираността на служителите?
За да оценят ангажираността на служителите си, организациите трябва да съберат обратна връзка от самите тях. Анкетите могат да помогнат за измерване на изискванията към работата, ресурсите и общото ниво на ангажираност.
Как да увеличим ангажираността на служителите?
За да увеличат ангажираността, организациите могат да следват модела Job Demands-Resources (JDR). Предоставянето на ресурси на работното място води до по-висока ангажираност.
За да подобрят ангажираността, организациите могат да работят както върху процеса на здравословно увреждане, така и върху мотивационния процес.
Ако високите нива на стрес или изисквания към работата са проблемът, разгледайте опростяването на задачите, разпределението на работното натоварване или подобрете квалификацията на колегите от екипа. За да засилят мотивационния процес, предоставете им:
- автономия;
- подкрепа;
- обучение;
- коучинг;
- възможности за развитие.
Като се фокусират върху тези конкретни дейности, организациите могат ефективно да усъвършенстват ангажираността на служителите. Това, от своя страна, води до удовлетворение от работата, по-висока производителност и общ успех на организацията.
Сега идва ред да ви представя 8 начина за подобряване на ангажираността на служителите
1. Управление на работното натоварване
Наемане на допълнителни служители или разпределение на отговорности, за да се намали излишното натоварване.
2. Опростяване на задачите
Премахване на ненужни задачи, за да се направи работата по-малко изтощителна.
3. Управление на времевото натоварване
Удължаване на сроковете за проекти, за да се намали стресът, свързан с времевите рамки.
4. Съвпадение на умения
Гарантиране, че служителите са подходящи за своите роли, за да се намали изискванията към работата.
5. Увеличаване на автономността
Осигуряване на гъвкаво работно време или хибридна работна среда.
6. Подкрепящо управление
Обучение на ръководителите да предоставят по-добра подкрепа и коучинг на техните екипи.
7. Възможности за Развитие
Предлагане на обучение и възможности за растеж за мотивация и намаление на възприеманите изисквания към работата.
8. Конкретни Очаквания
Уверете се, че служителите разбират своите роли и очаквания.
Като приемат тези стратегии, организациите могат ефективно да насочат усилията си към ритъма на модела JDR. Така ще създадат работна среда, в която изискванията към работата са балансирани с достатъчно ресурси и пламъкът на ангажираността гори ярко.
Докато се развиваме, е от съществено значение да помним, че ангажираността на служителите не е постижение веднъж завинаги, а непрекъснати усилия, изискващи посветеност, адаптация и истинска инвестиция в благополучието на всеки член от работната сила.
ЗА АВТОРА
Тодор Терзиев е управител на компанията NSR.BG – подбор на персонал и фирмени консултации. С мисията си да помага на хората и бизнесите да открият и реализират своя пълен потенциал, Тодор има непреодолимо желание за развитие, подобрение и успех. Като автор на професионални статии в областта на човешките ресурси, Тодор споделя своите знания, насоки и най-добри практики, които помагат на читателите да се развиват и да постигнат високи постижения в своята професионална сфера. С ясни и ангажиращи стил и внимание към детайлите, той предоставя ценни информации и насоки, които могат да променят начина, по който хората управляват човешките ресурси в своите организации.
ПРОЧЕТЕТЕ ОЩЕ... Кои са факторите, които влияят на бърнаут синдрома при служителите и как да се предпазим? ИЗЛЕЗЕ ПЪРВОТО СПЕЦИАЛНО ИЗДАНИЕ НА СПИСАНИЕ “HR MЕНИДЖЪР” НА ТЕМА “ОБУЧЕНИЕ НА СЛУЖИТЕЛИ” До 2026 г. ще бъдат инвестирани 1 млрд. лв. в обучения за повишаване на дигиталните умения на хората