Без съмнение, за да твърдим, че дадена комуникация е добра, това означава да са налице доверие и прозрачност. И именно когато създават среда, насърчаваща прозрачността във всички области, независимо от старшинството или отдела, HR лидерите могат да насърчат по-голямо доверие и лоялност. Защо обаче да го направят?
Комуникацията е по-важна от всякога, особено за един HR лидер
Това твърди експертът от Обединеното кралство Франк Вайсхаупт, главен изпълнителен директор на фирмата за технологии за сътрудничество Owl Labs. В изказването си той допълва, че ефективната комуникация и подкрепящото управление са по-скоро задължителни и по важност трябва да се подреждат наравно с възнаграждението.
Мнението му е отразено в резултатите от проучване на образователната компания Inspiring Learning, според които работодателите ценят комуникацията (52%) почти два пъти повече от компютърните умения (26%).
Нещо повече. Според резултатите от проучването, публикувани на 11 септември, 27% от британските работници не получават никаква подкрепа за развиване на умения като комуникацията.
Екипът на Owl Labs възложи на изследователската компания 3Gem да направи проучване сред 2000 души, от които 590 са собственици на бизнес. Работата на терен е проведена между 31 юли и 6 август 2024 г.
Мишел Минникин, ръководител на отдел „Хора и култура“ в консултантската компания Work Pirates, отбеляза, че добрите комуникатори притежават три качества:
- слушат активно;
- предават посланията ясно;
- адаптират се към аудиторията си.
Дейв Джеймс, треньор и професионален оратор, се съгласи, че ясният изказ е ключово умение, което успешните комуникатори притежават и коментира:
„Да бъдеш добър комуникатор включва няколко ключови умения: самосъзнание, яснота относно целта на комуникацията, присъствие и способност да слушаш и да демонстрираш разбиране. Някои хора по природа ги притежават, но други се нуждаят от помощ, за да развият тези умения.“
И така, как лидерите в областта на човешките ресурси могат да помогнат?
HR-ите са тези, които трябва да моделират пряка, открита и честна комуникация. Това може да се случи чрез организиране на семинари за изграждане на умения и насърчаване култура на обратна връзка, в която служителите се чувстват в безопасност да изразяват мнението си и да се учат от грешките си.
Наставничеството, обратната връзка и ролевите игри могат да помогнат на хората да се научат как да общуват по-добре, както и работодателите да осигурят безопасно пространство за развиване на тези умения. А подкрепата от по-възрастни и опитни членове на екипа ще помогне в тази посока.
Но тук трябва да се внимава да не се омаловажи стойността на комуникацията, като се постави под шапката на меките умения. Но когато ги наричаме „меки умения“, всъщност им правим лоша услуга. Защото доброто общуване носи реален шанс за промяна на резултата от даден разговор и довеждане до положителен резултат за всички, което далеч не е меко.