• ЗА НАС
  • РЕКЛАМА
  • КОНТАКТИ
  • Вход
  • Регистрация
Няма резултати
Вижте всички резултати
Известия
HRManager.bg - Онлайн медия и списание
Design Expert
  • HR Новини
    • България
    • Свят
  • HR Мениджър
    • Интервюта
    • HR Маркетинг
    • Digital HR
    • Полезно
  • HR Експерт
    • Актуално
    • Личности
    • Анализи
    • Мнения
    • Статии
  • HR Ресурси
    • Подбор на персонала
    • Адаптация на персонала
    • Атестация на персонала
    • Мотивация на персонала
    • Обучения на персонала
    • Тестове и анкети
  • HR Premium ClubVIP
  • Абонамент
    • Абонамент в HR Клуб
  • Стани автор
    • Стани експерен автор
    • Стани гост-автор
  • HR Новини
    • България
    • Свят
  • HR Мениджър
    • Интервюта
    • HR Маркетинг
    • Digital HR
    • Полезно
  • HR Експерт
    • Актуално
    • Личности
    • Анализи
    • Мнения
    • Статии
  • HR Ресурси
    • Подбор на персонала
    • Адаптация на персонала
    • Атестация на персонала
    • Мотивация на персонала
    • Обучения на персонала
    • Тестове и анкети
  • HR Premium ClubVIP
  • Абонамент
    • Абонамент в HR Клуб
  • Стани автор
    • Стани експерен автор
    • Стани гост-автор
HRManager.bg - Онлайн медия и списание
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало HR Експерт Мнения

Вредното въздействие на токсичната позитивност в управлението и развитието на човешките ресурси

Д-р Пламен Димитров, RODC

Редактор От Редактор
12.12.2023
В Мнения, HR Експерт
Време за четене: 1 минути
A A
0
Вредното въздействие на токсичната позитивност в управлението и развитието на човешките ресурси

Вредното въздействие на токсичната позитивност в управлението и развитието на човешките ресурси може да има следните отражения:

  • Създава чувство за вина и срам
  • Възпира другите да споделят собствените си чувства
  • Причинява негативните емоции да се проявяват по други начини, като стрес, безпокойство, депресия, гадене, умора, проблеми със съня и храносмилането и др.
  • Възпрепятства психологическата безопасност и връзката

Изграждането на психологическа сигурност на работното място е особено важно, защото е ключова съставка за високоефективни екипи и организации

Когато има психологическа сигурност по време на работа, хората чувстват, че могат безопасно да поемат пресметнати рискове без страх от последствия. Като например, да говорят за грешки и потенциални проблеми, да предлагат нова идея или да изразяват истински чувства. Този тип среда насърчава растежа и иновациите.

Все пак токсичната позитивност е пряк конкурент на психологическата сигурност като основна задача на управлението и развитието на човешките ресурси.

Но точно както токсичната позитивност се развива от кондиционирането в социализацията, тя може да бъде сведена до минимум чрез изграждане на осъзнатост и декондициониране. Когато спрем да хвърляме светлина върху себе си и другите, можем да достигнем до истински добрите вибрации, докато изграждаме по-силни, по-емпатични, по-автентични и по-ефективни екипи и организации.

Ами газлайтинга?

Токсичната позитивност може да приеме и формата на газлайтинг, който се случва, когато някой или нещо ни кара да поставяме под въпрос собствената си реалност. Например, човек, който ви кара да се чувствате сякаш прекалявате, или се опитва да ви убеди, че нещо, което ви е наранило лошо не е „чак толкова голяма работа“, са само два примера за газлайтинг.

Как да разпознаем и да реагираме на токсичната позитивност на работното място?

Повечето хора в организациите наистина са водени от добри намерения, но действията им все пак предизвикват и неочаквани и нежелани последсвия. Това обикновено се случва с токсичната позитивност: Опитваме се да помогнем, но всъщност боли.

И така, как да останем оптимисти, без да се потопи в токсична позитивност? Ето как да намерим баланса и няколко техники, които да опитаме със себе си или с другите, за да можем да превърнем добрите си намерения в добро въздействие.

Приемете всички чувства, не само положителните. За разлика от това, което много от нас са учили, няма правилни, грешни, добри или лоши чувства. Ние сме хора и всички емоции са част от човешкия опит.

Когато се втурваме към неограничена позитивност, може да се преборим с реални (и, да, понякога болезнени) преживявания. Може да изглежда, че признаването и преживяването на негативни чувства само ще ги влоши. Въпреки това, да бъдете съпричастни, състрадателни и нежни, когато вие самите или някой около вас се борите с реалността, помага да преодолеете тези чувства по-бързо, отколкото да ги замазвате или потискате.

Да приемем например, че сте пропуснали 17:00 ч. като краен срок за наистина важна задача в работата. Защото отнело ви е повече време, отколкото сте очаквали, и времето ви изтекло. Чувствате се зле, уведомявайки вашия лидер за текущото състояние и работите до късно, за да го предадете завършената задача на следващата сутрин.

Ако сте токсично положителни, веднага бихте преодолели разочарованието в опит да се почувствате по-добре. При по-приемащ и продуктивен подход бихте признали случилото се (включително последвалите чувства) – ще извлечете поука от него и след това ще продължите напред.

Как звучи токсичната позитивност?

Самостоятелни разговори: „Уф, защо ВСЕ ОЩЕ се чувствам зле, че пропускам този краен срок? Сега не можете да направите нищо по въпроса и поне ще свършите работа на следващия ден!“

Как звучи приемането? Самостоятелен разговор със себе си: „Чувствам, че разочаровах екипа си, когато пропуснах този краен срок. Никой обаче не е идеален и знам, че ще са ми благодарни, че предадох завършената работа на следващия ден. Ще започна по-рано следващия път.“

Утвърждаването означава да се съобщи на някого, че неговите реакции имат смисъл и са разбираеми в контекста на текущия му живот или ситуация.

Често именно първият ни инстинкт, когато някой е строг към себе си, е да се опитаме да го убедим в противното. Проучванията обаче показват, че валидирането на трудните преживявания лекува и укрепва хората, включително и нас самите. Дори и да не сте съгласни с някого, утвърждаването и приемането на автентичните му чувства просто му дава да разбере, че е добре, да се чувства така – не че смятате, че е прав.

Етикетирането на емоциите също ни помага по-добре да ги разберем и управляваме. Емоциите са просто форма на енергия, вечно търсеща изява… Като ги назоваваме на глас, ние на практика поемаме отговорност за тях, намалявайки вероятността те да се разлеят за сметка на други в течение на един ден.

Да приемем, че двама ваши колеги си говорят на обяд за годишните атестации във фирмата. Компанията не се справя добре и със слуховете за потенциални съкращения има несигурност относно работните места. Един колега се надява да получи повишение по време на атестациите, но това не му се случва и той е разочарован. За да го подкрепят, колегите му биха могли да се опитат да го накарат веднага да погледне от добрата страна, или първо да му демонстрират неподправено съчувствие за неговите истински чувства.

Да практикуваме емпатия преди да търсим решение

Например, ако сте HR, непременно от време на време ще се натъквате на претоварен служител, например когато има твърде много работа и няма достатъчно време да я свърши. Когато това се случи, може да е трудно да знаете как да подкрепите члена на екипа, без да гo накарате да се чувства зле или неадекватeн. Като забелязвате чувствата им и създавате безопасно пространство за търсене или приемане на помощ, можете да изградите култура на доверие и много по-силен екип и колектив.

Хората идват с цялото си аз на работа

Казаното дотук не означава, че няма сила в положителността. Но единственият начин да станем истински щастливи в организационен и социален контекст е да приемем и да овладяваме емоциите си, такива каквито са наистина, а не да се преструваме, че чувстваме и мислим нещо друго.

Нужно е да прегърнем себе си изцяло и да работим като издръжлив екип и през трудно време -казват HR-те с опит. Защото, когато утвърждаваме реалността и се самопреодоляваме в борбата с неприятните и трудни преживявания и истини в организацията си, вместо да ги отхвърляме и изопачаваме, можем да създадем по-силни връзки помежду си, да се представим по-добре в ролите и отговорностите си, и да стигнем до добри вибрации – истински добри вибрации в организационния климат и организационната култура – много по-бързо и по-устойчиво.

ЗА АВТОРА

Вредно въздействие на токсичната позитивност в управлението и развитието на човешките ресурси

Д-р Пламен Димитров, RODC (международно регистриран консултант по организационно развитие) е психолог, екзистенциален терапевт и организационен консултант с 40-годишен опит в областта на диагностиката и развитието на екипи, лидери и организации. Той осъществява в България и региона интегрираните програми за психологическа подкрепа и грижи за психичното здраве на служителите (EAP, Employee Assistance Programs) на глобалния лидер в тази област – ComPsych.com.
СподелетеСподелете

Прочетете още

2150038853
HR Експерт

Дигитализиране и автоматизиране на HR процесите

14.05.2025
freepik retouch 92770
HR Експерт

Прозрачност и справедливост в управлението на заплащането

24.02.2025
we are hiring
HR Експерт

От данни към действие: Как стандартизирането на разходите за наемане трансформира успеха на бизнеса

02.01.2025
Списание "HR Мениджър" Списание "HR Мениджър" Списание "HR Мениджър"

HR Club

2150038853

Дигитализиране и автоматизиране на HR процесите

14.05.2025
umenshumen1

Технологиите срещат бъдещето: „Умен Шумен“ превръща града в дигитална сцена на идеи, игри и иновации

08.05.2025
gian paolo aliatis afflhhvvua unsplash 1

Създаване на продуктивна среда: малки детайли с голямо значение

23.04.2025
hr 1920x1080 1

Какво е бъдещето на HR мениджмънта?

31.03.2025
grip i nastinka kakvo pomaga i koe e mit

Грип и настинка – какво наистина помага и кое е мит?

26.03.2025
13097

Ротацията като стратегическа алтернатива на съкращенията

25.03.2025

Знанието е най-ценният ресурс!

Абонирайте се и получете известия за най-новите статии, интервюта в сферата на Човешките ресурси и Мениджмънта. Присъединете се към 3225 водещи експерти, HR професионалисти и мениджъри, които получават първи професионална информация като читатели на "HR Мениджър БГ"

Благодарим Ви!

Поздравления, Вие се абонирахте успешно! 

Най-популярни

Тест за емоционална интелигентност (EQ тест)

Важни промени в новия Регистър на заетостта: въвежда се Единен електронен трудов запис (ЕЕТЗ)

Как да назнача чужденец на трудов договор?

В кои случаи на отсъствие на служител работодателят има право да предизвика проверка?

Случи се най-радикалната промяна в Търговския закон от 30 години насам

Христо Чаков: „На запад компании насърчават здравословния сън с бонуси за служителите“

Мотивация и стимулиране на персонала

"Всеки втори експерт човешки ресурси чете HR Мениджър БГ"

Последни HR Новини
2150038853

Дигитализиране и автоматизиране на HR процесите

14.05.2025
umenshumen1

Технологиите срещат бъдещето: „Умен Шумен“ превръща града в дигитална сцена на идеи, игри и иновации

08.05.2025
gian paolo aliatis afflhhvvua unsplash 1

Създаване на продуктивна среда: малки детайли с голямо значение

23.04.2025
Меню​
  • HR Новини
  • HR Мениджър
  • HR Експерт
  • HR Ресурси
  • HR Premium Club
  • MYJOB.BG
  • HR Новини
  • HR Мениджър
  • HR Експерт
  • HR Ресурси
  • HR Premium Club
  • MYJOB.BG
Информация
  • Списания
  • Реклама
  • Контакти
  • Портфолио
  • Събития
  • Списания
  • Реклама
  • Контакти
  • Портфолио
  • Събития

Онлайн медия и списание
„HR Мениджър БГ“

Списание "HR Мениджър" vol1/2024

Тема на броя: „EMPLOYER BRANDING – Новата реалност пред предизвикателството да бъдеш работодател“

Списание HR Manager 2024 - Employer branding 1
АБОНИРАЙ СЕ
Реклама и ПР
  • Част от Internet Media Group © 2011 - 2024
  • Общи условия за ползване
  • Декларация за поверителност
  • Политика за бисквитки
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • HR Новини
    • Акценти
    • Анализи
    • Факти и прогнози
  • HR Мениджър
    • Интервюта
    • HR Маркетинг
    • Digital HR
    • Полезно
  • HR Експерт
    • Актуално
    • Личности
    • Мнения
    • Статии
  • HR Ресурси
    • Подбор на персонала
    • Адаптация на персонала
    • Атестация на персонала
    • Мотивация на персонала
    • Обучения на персонала
    • Тестове и анкети
  • HR Premium Club
  • Абонамент в HR Клуб
  • Стани автор
    • Стани експертен автор
    • Стани гост-автор
  • –––––––––––
  • За Нас
  • Реклама
  • Контакти

Добре дошъл отново

Влезте в профила си

Забравена парола? Регистрация

Регистрация

Попълнете формата, за да се регистрирате

Всичики полета са задължителни Вход

Възстановете паролата си

Моля, въведете потребител или имейл адрес, за да възстановеи.

Вход
Управление на съгласие
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Функционални Always active
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Опции
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Статистика
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Маркетинг
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Manage options Manage services Manage {vendor_count} vendors Read more about these purposes
View preferences
{title} {title} {title}
Are you sure want to unlock this post?
Unlock left : 0
Are you sure want to cancel subscription?