• ЗА НАС
  • РЕКЛАМА
  • КОНТАКТИ
  • Вход
  • Регистрация
Няма резултати
Вижте всички резултати
Известия
HRManager.bg - Онлайн медия и списание
Design Expert
  • HR Новини
    • България
    • Свят
  • HR Мениджър
    • Интервюта
    • HR Маркетинг
    • Digital HR
    • Полезно
  • HR Експерт
    • Актуално
    • Личности
    • Анализи
    • Мнения
    • Статии
  • HR Ресурси
    • Подбор на персонала
    • Адаптация на персонала
    • Атестация на персонала
    • Мотивация на персонала
    • Обучения на персонала
    • Тестове и анкети
  • HR Premium ClubVIP
  • Абонамент
    • Абонамент в HR Клуб
  • Стани автор
    • Стани експерен автор
    • Стани гост-автор
  • HR Новини
    • България
    • Свят
  • HR Мениджър
    • Интервюта
    • HR Маркетинг
    • Digital HR
    • Полезно
  • HR Експерт
    • Актуално
    • Личности
    • Анализи
    • Мнения
    • Статии
  • HR Ресурси
    • Подбор на персонала
    • Адаптация на персонала
    • Атестация на персонала
    • Мотивация на персонала
    • Обучения на персонала
    • Тестове и анкети
  • HR Premium ClubVIP
  • Абонамент
    • Абонамент в HR Клуб
  • Стани автор
    • Стани експерен автор
    • Стани гост-автор
HRManager.bg - Онлайн медия и списание
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало HR Експерт

3 HR пожелания за 2024-та: 2. Без токсична позитивност в управлението и развитието на HR (Втора част)

д-р Пламен Димитров, RODC

Редактор От Редактор
05.12.2023
В HR Експерт, Мнения
Време за четене: 1 минути
A A
0
3 HR пожелания за 2024-та: 2. Без токсична позитивност в управлението и развитието на HR (Втора част)

На прага на 2024-та година е време за анализ на случилото се в HR индустрията през изминалата година, както и за прогнози за развитието през предстоящата. Да не забравяме и за Новогодишните пожелания за промени в това какво и как да правим по-ефективно, по-ефикасно, по-етично и по-естествено от 1 януари 2024 г. нататък. Аз имам само 3 HR „без“ пожелания за 2024-та. В предния брой ви представих пожелание 1. Без псевдонаука в т.нар. „управление на хора“.

Продължавам с пожелание 2. Без токсична позитивност в управлението и развитието на човешките ресурси.

Токсичният позитивизъм в организациите: как да го забележим и елиминираме?

Макар и добронамерен, крайният оптимизъм в организационния живот и по специално, в управлението и развитието на човешкия капитал може да навреди повече, отколкото да помогне. Ето как можете да заменим фалшивата увереност с истинска устойчивост.

Позитивността се насърчава и възнаграждава в организационен контекст – разбираемо, тъй като е доказано, че тя подобрява резултатите и удовлетвореността. Въпреки това има тънка граница между гледането на светлата страна в организационния живот (което е здравословно) и потискането на тъмната му страна (което е токсично).

Токсичната позитивност е екстремно деформирана форма на оптимизъм. Това включва отхвърляне или обезсилване на негативните емоции, реакции или преживявания и замяната им с фалшиви увереност и оптимизъм.

Въпреки че изглежда контраинтуитивно, по-ефективният начин да се почувстваме по-добре и да изградим по-здрави, по-силни екипи в организацията си е да се изправим лице в лице с негативизма и да го преодолеем съзидателно и креативно. За да се преборим с токсичната позитивност на работното място, можем да се опитаме да приемаме всички преживявания в организацията, а не само положителните и желаните, да ги валидизираме, да сме емпатични към всички тях преди да решим как да им реагираме, когато ги почувстваме.

Независимо дали сте чували за токсична позитивност в УРЧР или сега се натъквате на термина като си мислите: „Тези две думи не вървят заедно“, вероятно сте я преживели или сте били свидетели на токсичната позитивност у дома и/или на работа – може би без дори да го знаете. Терминът е сравнително нов, но представлява позната концепция, която е доста често срещана в реалния живот и в медиите.

Много бизнес лидери и мениджъри са възхвалявани и изтъквани за своя оптимистичен и вдъхновяващ подход. Въпреки това, те неволно замазват борбите на екипа си и собствените си противоречия, което води до конфликт с другите и влошава организационния климат и резултатите.

Няма съмнение, че поддържането на положително отношение е полезно. И тъй като е доказано, че подобрява индивидуалното здраве и професионалното представяне, позитивността е особено насърчавана и възнаграждавана на работното място от HR-те вече няколко деситилетия. Въпреки това има тънка граница между гледането на светлата страна (което е здравословно) и потискането на тъмната страна (което е токсично).

Както показват организационно-психологическите изследвания, и както много HR научават от първа ръка по време на работата си, по-ефективният начин да помогнем на мениджърите и служителите във фирмата си да се чувстват добре и да дават най-доброто от себе си е да създадем безопасно пространство, където да могат да чувстват и да правят най-лошото възможно, ако то е реално.

Какво е токсична позитивност?

Токсичната позитивност включва отхвърляне или обезсилване на негативните емоции, реакции, възприятия, мисли или реалните човешки преживявания и замяната им с фалшива пожелателна увереност. Помислете за фрази като:

  • Можеше и да е по-лошо!
  • Всичко се случва с причина.
  • Погледнете от добрата страна.
  • Всичко ще бъде наред!
  • Поне…

Въпреки че тези инфантилни простотии обикновено идват от добро и високо място, те често се провалят или дори влошават нещата в работната среда. Тогава балансът преминава от „положителен“ към „токсичен“. Повечето хора – не само в бизнеса, – имат добри намерения и дори не осъзнават, когато са токсично положителни. В края на краищата токсичната позитивност произтича от кондиционирането (социалното обуславяне), което много от нас изпитват не само през детството, но и през зрелостта. Хората около нас и медиите непрекъснато ни казват „покажете щастливо лице“, „никога не позволявайте да ви видят да се потите“, „мислете позитивно“, „само добро настроение“ и множество други розови, но рисковани послания. Организационните консултанти често открояват като водещ фактор за прегарянето т. нар. „емоционален труд“, изискван на различните работни места особено в сферата на услугите.

Целта на тези захаросани твърдения обикновено е да помогнат на хората да се почувстват по-добре и/или да направят хората около тях по-конформни. Подобно на кученцата, които получават лакомства за това, че са добри, ние сме възнаградени за този тип позитивност под формата на похвала (напр. приятел, който ви казва: „Винаги си толкова оптимистичен!“ или шеф, който отбелязва положителното ви отношение в атестацията), създавайки цикъл, който може да стане токсичен.

Гледайки тази твърде често срещана верига за обратна връзка, не е чудно, че токсичната позитивност се разраства в УРЧР. В проучване на Science of People през последната година почти 68% от респондентите казват, че са изпитали токсична позитивност от някого на работното си място през последните седмици, а повече от 75% признават, че „игнорират собствените си емоции в полза на щастието“.

Това е особено често срещано на работни места в компании, които често налагат положителни нагласи и изграждат организационни култури около „професионализма“ – понякога за сметка на емпатията и автентичността на хората.

Исторически погледнато, за да бъдат възприемани като позитивни и професионалисти на работното място, повечето хора са тласкани да се чувстват сякаш трябва да оставят истинските си чувства на портала на компанията си. За щастие, приливите и отливите бавно в тази сфера се обръщат, но отговорните HR имат дълъг път отвъд токсичната позитивност. Дотогава трябва да разберем по-добре защо такава обичайна, добронамерена практика може да бъде толкова токсична и да работим за възприемане на по-ефективен подход.

ТОКСИЧНА ПОЗИТИВНОСТ VS. АТЕНТИЧЕН ОПТИМИЗЪМ

Оптимизмът е надежда и увереност за бъдещето или за постигането на значими и смислени резултати. Токсичната позитивност в организациите, обаче, е крайно деформирана форма на пожелателно мислене и оптимизъм. Докато оптимистичните хора все още могат да признаят негативността, токсичната позитивност я пренебрегва и отрича (пасивно или агресивно).

Опасностите от токсичната позитивност на работното място са огромни. Пренебрегването на негативните явления не ги кара да изчезнат от само себе си. То всъщност може да влоши чувствата, отношенията и взаимодействията на персонала  още повече, увреждайки взаимоотношенията между мениджмънта и служителите.


ЗА АВТОРА

3 HR пожелания за 2024-та: 1.Без псевдо-наука в управлението на хора (Първа част)

Д-р Пламен Димитров, RODC (международно регистриран консултант по организационно развитие) е психолог, екзистенциален терапевт и организационен консултант с 40-годишен опит в областта на диагностиката и развитието на екипи, лидери и организации. Той осъществява в България и региона интегрираните програми за психологическа подкрепа и грижи за психичното здраве на служителите (EAP, Employee Assistance Programs) на глобалния лидер в тази област – ComPsych.com.

СподелетеСподелете

Прочетете още

freepik retouch 92770
HR Експерт

Прозрачност и справедливост в управлението на заплащането

24.02.2025
we are hiring
HR Експерт

От данни към действие: Как стандартизирането на разходите за наемане трансформира успеха на бизнеса

02.01.2025
untitled
HR Експерт

Човешкият капитал: Време е да говорим за решения, а не само за проблеми!

09.12.2024
Списание "HR Мениджър" Списание "HR Мениджър" Списание "HR Мениджър"

HR Club

umenshumen1

Технологиите срещат бъдещето: „Умен Шумен“ превръща града в дигитална сцена на идеи, игри и иновации

08.05.2025
gian paolo aliatis afflhhvvua unsplash 1

Създаване на продуктивна среда: малки детайли с голямо значение

23.04.2025
hr 1920x1080 1

Какво е бъдещето на HR мениджмънта?

31.03.2025
grip i nastinka kakvo pomaga i koe e mit

Грип и настинка – какво наистина помага и кое е мит?

26.03.2025
13097

Ротацията като стратегическа алтернатива на съкращенията

25.03.2025
723d4c69 9e5f 41c1 9906 c3c98f1ad69c

Ваня Ивова: Една инвестиция е успешна, когато има положително въздействие върху хората и околната среда

24.03.2025

Знанието е най-ценният ресурс!

Абонирайте се и получете известия за най-новите статии, интервюта в сферата на Човешките ресурси и Мениджмънта. Присъединете се към 3225 водещи експерти, HR професионалисти и мениджъри, които получават първи професионална информация като читатели на "HR Мениджър БГ"

Благодарим Ви!

Поздравления, Вие се абонирахте успешно! 

Най-популярни

Тест за емоционална интелигентност (EQ тест)

Важни промени в новия Регистър на заетостта: въвежда се Единен електронен трудов запис (ЕЕТЗ)

Как да назнача чужденец на трудов договор?

В кои случаи на отсъствие на служител работодателят има право да предизвика проверка?

Случи се най-радикалната промяна в Търговския закон от 30 години насам

Христо Чаков: „На запад компании насърчават здравословния сън с бонуси за служителите“

Мотивация и стимулиране на персонала

"Всеки втори експерт човешки ресурси чете HR Мениджър БГ"

Последни HR Новини
umenshumen1

Технологиите срещат бъдещето: „Умен Шумен“ превръща града в дигитална сцена на идеи, игри и иновации

08.05.2025
gian paolo aliatis afflhhvvua unsplash 1

Създаване на продуктивна среда: малки детайли с голямо значение

23.04.2025
hr 1920x1080 1

Какво е бъдещето на HR мениджмънта?

31.03.2025
Меню​
  • HR Новини
  • HR Мениджър
  • HR Експерт
  • HR Ресурси
  • HR Premium Club
  • MYJOB.BG
  • HR Новини
  • HR Мениджър
  • HR Експерт
  • HR Ресурси
  • HR Premium Club
  • MYJOB.BG
Информация
  • Списания
  • Реклама
  • Контакти
  • Портфолио
  • Събития
  • Списания
  • Реклама
  • Контакти
  • Портфолио
  • Събития

Онлайн медия и списание
„HR Мениджър БГ“

Списание "HR Мениджър" vol1/2024

Тема на броя: „EMPLOYER BRANDING – Новата реалност пред предизвикателството да бъдеш работодател“

Списание HR Manager 2024 - Employer branding 1
АБОНИРАЙ СЕ
Реклама и ПР
  • Част от Internet Media Group © 2011 - 2024
  • Общи условия за ползване
  • Декларация за поверителност
  • Политика за бисквитки
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • HR Новини
    • Акценти
    • Анализи
    • Факти и прогнози
  • HR Мениджър
    • Интервюта
    • HR Маркетинг
    • Digital HR
    • Полезно
  • HR Експерт
    • Актуално
    • Личности
    • Мнения
    • Статии
  • HR Ресурси
    • Подбор на персонала
    • Адаптация на персонала
    • Атестация на персонала
    • Мотивация на персонала
    • Обучения на персонала
    • Тестове и анкети
  • HR Premium Club
  • Абонамент в HR Клуб
  • Стани автор
    • Стани експертен автор
    • Стани гост-автор
  • –––––––––––
  • За Нас
  • Реклама
  • Контакти

Добре дошъл отново

Влезте в профила си

Забравена парола? Регистрация

Регистрация

Попълнете формата, за да се регистрирате

Всичики полета са задължителни Вход

Възстановете паролата си

Моля, въведете потребител или имейл адрес, за да възстановеи.

Вход
Управление на съгласие
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Функционални Always active
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Опции
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Статистика
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Маркетинг
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Manage options Manage services Manage {vendor_count} vendors Read more about these purposes
View preferences
{title} {title} {title}
Are you sure want to unlock this post?
Unlock left : 0
Are you sure want to cancel subscription?