В първата част на този текст разгледахме едни от най-срещаните „серийни убийци“ на кариерата ви в областта на HR–a. Нарекохме ги така, за да подчертаем пораженията, които могат да имат в тази все по-важна за организационната ефективност професия. Ще разгледаме още няколко от тях и работещите стратегии за разкриването и елинирането им.
Личи си, че ви се работи само от 9 до 5
Разбира се, работите срещу заплата, но ако правите само абсолютния минимум, за да я получавате – т.е., влизайки в офиса в 9 и излитайки на момента като стане 5, – вашият шеф е напълно оправдан да си мисли, че сте малък, скромен играч, който може да се грижи само за собствената си работа, но има малко ангажираност с по-голямата организация. И той търси някой на опашката точно зад вас, който желае да демонстрира, че го е грижа за компанията повече от вас, има план за това как да добавя стойност към отбора и знае накъде отива професионално.
Огледайте се добре наоколо, вижте какво трябва да направите отвъд вашата „от 9 до 5“- черупка и излезте оттам, за да бъдете забелязани и оценени като перспективен HR колега.
Игнорирате или не използвате ефективно обратната връзка, която получавате
Още от началното до най-високото ниво в кариерното си развитие, HR-те трябва да знаят как да търсят, получават и използват ефективно обратната връзка дори да е критична във ваша полза. Дори да работите в организационно-управленска среда и култура без обратна връзка (не е толкова голяма рядкост, ако се допитате до достатъчен брой HR-и), трябва да намерите начини да искате регулярно информация за това как се справяте.
И нямам предвид само чрез годишната ви оценка/атестация. Създайте си добрия навик да питате често своите ръководители, мениджърите и служителите, в компанията, с които общувате (т.е. всички заинтересовани страни), задавайки им обмислени въпроси, които пораждат възможности те да ви предоставят обратна връзка, без да изглеждате нуждаещи се или търсещи само одобрение.
Задаването на сдържани отворени въпроси като „Има ли нещо, което можеше да направя по различен начин в тази поредица от интервюта или срещи?“ или „Има ли според вас промени/редакции, които мога да направя, които биха подобрили месечния ми доклад за свършената от мен работа?“ показва на шефовете, колегите и сътрудниците ви, че сте повече от готови да правите непрекъснати подобрения, в това, с което се занимавате. И когато получите обратната връзка, уверете се, че сте изразили благодарност за нея, без да се държите отбранително. И скоро след това покажете им, че сте я използвали и че имате готовност да я използвате и занапред.
А ако не получавате спонтанна обратна връзка или просто искате да разполагате с по-откровена информация, опитайте да си организирате регулярна 360-градусова обратна връзка. Допитайте се до хората, с които най-често работите съвместно, т.е. ръководителите ви, колегите ви в екипа и подчинените си (аком имате такива). Така ще имате пълна 360-градусова, т.е. панорамна картина за статуса си от гледната точка на обратната връзка от вашите колеги. Инструменти за това има достатъчно.
Винаги можете сами да си направите мини-проучване като зададете на пет или шест човека в организацията, на които имате доверие, че ще споделят открито мислите си за вашите силни страни и за слабостите и пропуските ви. А и за препоръките им. Нужно е преди това да им демонстрирате, че не само можете да се справите с обратната връзка, включително отрицателната, но че наистина я искате. А после им благодарете.
Хората обичат да знаят, че са оказали положително влияние върху работата, реализацията и развитието на някой в обкръжението им. Така се чувстват значими и влиятелни в организацията си, а в такава среда шансовете за промоцията ви в близко време – според специализираните изследвания, – нарастват с 25%.
Твърдите ви умения в HR-a не са на ниво
Ако вашите твърди умения – това са техническите, административни, финансови, маркетингови или всякакви други способности, от които организацията ви гласно или негласно има нужда и очаква да прилагате във вашата работа като HR (мениджър, специалист или консултант), – не отговарят на изискванията, можете да се обзаложите, че ще ви бъде трудно да стигнете до следващото ниво в кариерното си израстване.
Да, меките умения не са всичко в работата на HR-a, дори когато ви изглежда, че те са това, което ви осигурило място в „концерта“ на HR екипа ви.
Ако имате някакъв, дори минимален намек, че вашите твърди умения и услугите ви в подбора, тренинга или ангажирането на служителите не отговарят на очакванията на мениджмънта, правете каквото трябва да направите – включително, потърсете външна помощ, ако не се предлага вътрешно-фирмена (например, тренинг или коучинг), за коригиране на дефицитите ви.
И ако хората, от които зависи кариерното ви развитие, възприемат само някои от вашите твърди умения в областта на управлението и развитието на хора като недостатъчни, уверете се, че знаят отлично къде се представяте блестящо и надхвърляте очакванията им.
Меките ви умения са далеч от „звездни“
Силните меки умения за HR-те – тоест, уменията за комуникация, изграждане на сътрудничество, управленско присъствие и мн. други, – са императивни. Дори често компенсират слабостите в твърдите ви умения (например, уменията за подбор, тренинг или оценка на персонала).
Ако не ми вярвате, огледайте се в HR гилдията и вижте кой се справя (и получава повишения) само заради личността, емоционалната си интелигентност и социалните си умения, инвестирани в ежедневната работа като HR. Не казвам, че е най-правилното решение за кариерно издигане, а че се случва по-често, отколкото обичайно предполагаме.
Има какво да се направи винаги в това отношение:
- Бъдете добър ученик през целия си живот. Днешният златен стандарт за HR таланти са хората, които могат ускорено да овладяват нови и нови умения и практики, да развиват лидерските си способности и да изпълняват през множество функции на работното си място.
- Адаптирайте се към промените на работното място и в света на HR професията. Хората на HR позиции, които са гъвкави, а не изнервени от промeните, предизвикателствата и – често, – хаоса в организационния живот, имат по-ниски нива на дистрес и повече издръжливост, когато работата им подхвърля новости, изненади и превратности.
- Научете се да управлявате конфликтите. Дори и най-топлите работни места конфликтите ще идват и ще си отиват. Бъдете човекът, който може да помогне на другите да преодолеят разногласията, различните си гледни точки и случайните, но бързо ескалиращи в сблъсъци спорове. Бъдете честни, уважителни, и се научете как да отваряте врати за двустранни, градивни разговори по трудни теми. Сигурно не сте чували, че изследванията разкриват как именно младите HR–и с този полезен коктейл от умения за справяне със спорове и конфликти в организациите напредват два пъти по-бързо от връстниците и състудентите си.