Всички сме ги виждали в действие… Ако сте тръгнали да градите кариера в областта на HR–а като мениджър, специалист или консултант, няма как да не сте установили, че има фактори, които системно оказват неблагоприятно въздействие върху реализацията и развитието ви. Наричам ги умишлено „серийни убийци“ на кариерата ви, за да подчертая пораженията, които могат да имат в тази все по-важна за организационната ефективност професия.
Ще започна от най-простите ежедневни примери в организационния свят
Някой с много по-малко опит и значително по-малко професионални знания и умения ви подминава в катеренето на организационната стълбица. Дишате му прахта на този изпреварващ ви в кариерата ви, почесвате се дълбокомислено по главата и се чудите: „Какво този човек знае, умее и прави, а аз не?“
Специализираните изследвания в областта на кариерното развитие на HR-те ще ви кажат. Тези ваши колеги знаят как по-добре да избягват серийните убийци на кариерата, които могат да ви спънат по пътя ви нагоре, да забавят напредъка ви или да ви откажат напълно и да ви дерайлират по професионалния ви път в HR-а.
Ето някои от тях, разкрити като масови практики в тези изследвания:
-
Вярвате наивно, че ако вършите добра работа, хората ще го забележат
Не приемайте, че ако вършите добра работа като HR (мениджър, специалист или консултант) хората магически ще си вземат бележка и тази следваща престижна задача или промоцията ви ще кацнат в скута ви. Не че не се случва на някои късметлии. Просто не се случва често. Имате нужда да направите още нещо, за да увеличите шансовете си.
Осветете постиженията и приносите си с ярки прожектори. Това понякога е сложно, разбира се, и наистина трябва да изберете кога и как е уместно това, към което привличате вниманието да е с истинска стойност за мисията на организацията, а не само лично за вас и тесен кръг колеги.
Трябва да сте внимателни, любезни и навременни, когато го правите със собствените, лидерите и мениджърите в организацията, за която работите.
Например, ако току-що сте водили важни срещи със служителите или сте завършили даден HR проект и това изисква обобщение на полезните резултати, подгответе го в писмен вид по възможно най-впечатляваш начин и го изпратете не само на вашия пряк шеф, а и на всички други от управленския екип.
Не забравяйте да благодарите и дадете кредит за другите допринесли за успеха в работата ви, където и колкото трябва, но не пренебрегвайте собствената си роля. Понякога HR-те са толкова увлечени в това да бъдат екипни играчи за пример и подражание (често нещо наистина добро), че омаловажават собствените си постижения, приноси и заслуги (рядко това е нещо добро за кариерата им). Данните, с които разполагам, говорят, че цели 45% от HR–те у нас страдат от подобни задръжки.
-
Липсва ви самоувереност и това си личи
Aко демонстрирате липса на доверие във вашата собствена компетентност на текущата ви позиция, за другите ще е трудно да си ви представят като готови за следващата по-висока позиция, а да ви препоръчат за нея. Може би си заслужава да изследвате внимателно какво само в организациите се тълкува като признак на професионална неувереност в себе си.
Според проучванията много често това са собствените ви невербални поведения като избягването на зрителен контакт, нервното шаване и жестикулиране, или заемането на възможно най-малко видимото пространство в заседателната зала, което несъзнателно висшестоящите и колегите със самочувствие тъкуват като намек, че всъщност искате да направите себе си невидим, дори и да се свиете до незабележимост на конферентна маса.
Интересното е, че изследванията на организационните консултанти показват, че HR-те, които са по-гласовити, устати, екстравертни, неформално общуващи и участващи във всичко със желание и любознателност – дори ако и когато способностите им никак не са по-големи – са по-уважавани и популяризирани сред мениджърите и служителите.
И да, интровертите в тази професионална област имат поне 30% по-ниски шансове да бъдат издигани в кариерен план, ако не полагат специални усилия за това.
-
Изненадвате шефовете
С изключение на празнуването на рожден ден или на сключена голяма сделка (и дори те са отворени за критичен анализ), никой не обича да бъде сюрпризиран на работното си място. Във всяка организационна култура информацията е основната валута и поради това трябва да сте изключително чувствителни по отношение на това как и кога споделяте важна информация пред висшестоящите, за да не изненадате началника си, особено пред неговия или нейния шеф.
Уверете се, че споделяната от вас информация е навременна и представена по подходящ начин. А това означава, че дори лошите новини, особено лошите неща, могат да бъдат поднесени градивно.
Например, ако сте установили и докладвате определени проблеми, непременно ги представете в контекста на предлаганите от вас възможни техни решения, които ръководителите ви да утвърдят като свои и да ви възложат изпълнението им.