Що е то личен бранд? За да отговорим на този въпрос, трябва да разгледаме понятието и съставните му части, а именно: „личен“ и „бранд“. Как тези две думи, изглеждащи толкова прости, могат да повлияят на нашето професионално бъдеще и обществено възприятие? В статията по-долу ще разкрием как изграждането на личен бранд може да отвори врати и да промени начина, по който ни възприемат.
Какво означава понятието “бранд”?
Първо, нека разберем какво всъщност представлява думата „бранд“. Ако брандът е комбинация от всички материални и нематериални елементи, които определят бизнеса, то брандингът е процесът на създаване на търговска марка за дадена компания. Разликата между търговска марка и бранд е, че „брандът представлява вашата репутация и възприятието за бизнеса в очите на обществото, докато търговската марка юридически защитава онези аспекти на вашата марка, които са уникални и специфични за компанията ви.“ Можем да приемем, че всички търговски марки са брандове, но не всички брандове са търговски марки. Докато търговските марки предоставят юридически права, брандът обхваща по-широк спектър от асоциации и възприятия.
Следствие на думата „бранд“ произлизат множество други термини като бранд репутация, бранд идентичност и бранд имидж. Особено важен е бранд имиджът, който представлява визуалното и емоционално възприятие, което потребителите имат за дадена марка. Това включва всичко от лого, цветове и дизайн, до начина, по който брандът комуникира със своята аудитория. Бранд имиджът играе решаваща роля за създаването на първото впечатление, тъй като визуалното въздействие често е първото нещо, което хората забелязват.
Терминът „брандинг“ сам по себе си е свързан с много други понятия, които той основополага – личен брандинг, employer брандинг, корпоративен брандинг и др. Това е процесът на създаване на уникална идентичност и имидж на даден продукт, услуга или компания в съзнанието на потребителите. Ако клиентите купуват продукт или услуга заради добавената стойност, то брандингът е спусъкът, който често кара хората да вземат финалното решение за покупка. Независимо дали това е визията, опаковката или комуникацията на продукта/услугата, правилното брандиране пред правилните аудитории помага на много бизнеси да развиват продажбите си, понякога с минимални усилия.
Защо личният брандинг е решението за всеки един бизнес през 2025?
Представете си, че влизате в стая, пълна с професионалисти – още преди да сте проговорили, вашата репутация, вашата „лична марка“, вече подготвят сцената за това как ще ви възприемат. Това е вашето дигитално ръкостискане, вашият глас в тълпата. Вие вече сте лидер на мнение. Точно както марката на една компания може да повлияе на това дали се доверяваме на даден продукт, личната марка определя начина, по който професионалистите се възприемат и оценяват в техния бранш. Потребителите трябва да имат доверие в бранда, за да обмислят покупка.
В един от петте етапа на фунията, представена по-горе, по-специално между втори и трети етап, клиентът активно търси информация, за да реши проблема си, и оценява различните налични алтернативи. Именно в този момент над 80% от хората в крайна сметка избират продукти на компании, които вече са изпробвали, на които имат доверие и знаят какво да очакват. Затова първата интеракция с бранда, както и цялостното потребителско изживяване, са от ключово значение и трябва да преминат по възможно най-добрия начин, за да се изгради доверие и дългосрочна връзка с клиента.
Как личният бранд може да помогне на ръководенето на екип?
Личният брандинг е изключително важен за сключване на сделки и намиране на нови клиенти, но преди всичко е много важен при ръководенето на екипи. В последните няколко години понятията “мениджмънт” и “личен брандинг” започнаха да стават по-скоро свободно заменяеми понятия.
Представете си мениджър, който не просто управлява екип, а активно комуникира своето лидерство – разказ, който говори за уязвимост, устойчивост и автентичност. Този мениджър споделя не само успехите си, но и неуспехите си, като превръща неуспехите в поучителни моменти, които намират отклик в екипа му. По този начин той се превръща в нещо повече от фигурант, а в личност, която вдъхва доверие и лоялност. Той е лидер на мнение.
И все пак тънката граница между личния брандинг и самоизтъкването често може да се размие, което води до заблуда на много мениджъри. Често срещана грешка е убеждението, че личният брандинг е просто промотиране на себе си, за да се спечелят последователи или похвали. Вземете например мениджър, който залива социалните си медии с грижливо подбрани снимки на своя „перфектен“ баланс между професионалния и личния живот – безкрайни срещи в кафенета и полирани презентации. Макар че това може да привлече внимание, то често има обратен ефект, създавайки впечатление за повърхностност. Вместо да вдъхновяват екипите си, те могат да предизвикат недоволство, тъй като служителите се чувстват притиснати да поддържат нереалистична фасада.
Освен това мениджърите понякога погрешно смятат, че техният бранд трябва да отразява само професионалната им личност. Истината е, че личният бранд трябва да включва цялата личност – нейните странности, страсти и дори непопулярни мнения. Мениджър, който открито говори за любовта си към екстремните спортове или за еклектичния си вкус към музиката например, може да се свърже с членовете на екипа на по-дълбоко ниво, като предизвика истински взаимоотношения, които надхвърлят типичните взаимодействия на работното място.
В крайна сметка истината се състои в това да осъзнаете, че личният брандинг не е свързан само с това как другите ви възприемат, а и с вашата отговорност да създадете култура, която насърчава автентичността пред съвършенството. В динамичния свят, в който живеем, истинският въпрос не е как да създадем личен бранд, а как да вдъхновим и да разкажем история, която дава възможност на другите да направят същото.
ЗА АВТОРА
Емануел Тонев е висококвалифициран специалист по дигитален маркетинг с фокус върху B2B и B2C комуникациите в LinkedIn. Емо има над 5 години опит в сферата на дигиталния маркетинг, като за своята крехка възраст от 23 години, той вече е LinkedIn Certified Marketing Insider. Занимава се професионално с развиване на лични профили и корпоративни страници в LinkedIn. Като резултат от работата му, той получава и престижните Top Voice Badges, позициониращи го като лидер на мнение в LinkedIn в сферите на дигиталния маркетинг, социалните медии, комуникациите и копирайтинга.
Освен в професионалните среди, Емо се развива активно и в академичните такива, като валидация за това са някои от отличията му – „Студент на годината“ към Икономически университет – Варна в категория “Магистър”, „Талант на годината“ в категория “Маркетинг, ПР и Реклама” на национално ниво, както и много други!