Съществува наблюдението, че през първия един месец от назначаването си в компанията, служителят може да напусне работа, защото не успява да се адаптира добре към колектива.
Основна причина за това е, че много често след подписване на трудовия договор ръководителят не обръща внимание на това как се чувства новоприетият в екипа. И това, разбира се, се оказва грешка.
В тази статия предлагаме на вашето внимание няколко фактора, които предизвикват стрес у новоназначения служител.
Усещане за постоянно изоставане в работния процес
Спомняте ли си как се чувствахте, когато сменихте работата си? Сякаш са ви наливали информация с пожарникарския маркуч, нали? Трябваше бързо да научите имената и длъжностите на новите колеги, работната култура в компанията, как да боравите с техниката, какви са работните процеси, и, разбира се – къде се ходи за обяд.
При всичко това едно известно време у вас остава постоянното чувство, че постоянно изоставате в работния процес.
Липса на приятели
Когато сте сменили работата си, със сигурност ви е било нужно малко време, за да се сприятелите с колегите си. До този момент сте се чувствали като парашутист между група непознати, въпреки интереса от страна на останалите да ви опознаят.
В същото време сте наблюдавали как сред колегите ви има хора, които идват на работа само за да се срещнат с близките си приятели. Иначе работата не им харесва особено.
Скоро обаче и вие започвате да се сближавате с останалите.
Излизане от зоната на комфорт
Ако до този момент служителят е изпълнявал задълженията си рутинно на старото работно място, то на новото той трябва да се адаптира към темпото на работа.
Затова през първите няколко седмици той трябва да бъде натоварен с правилното количество работа, така че нито да бездейства, нито да се претоварва.
Това действие може да не елиминира стреса съвсем, но поне ще го намали и ще помогне за по-лесната адаптация на новия служител.
ПРОЧЕТЕТЕ ОЩЕ... Десислава Авджиева: „Всеки сам определя успеха в съзнанието си.“ Васил Ралчев: „Основният ключ е бизнесът да може да оперира без теб“ Какво мотивира лоялността на служителите?
Решаването на подобни проблеми все пак не е ракетна наука, но все пак изисква необходимата ангажираност от страна на ръководството.
Затова преди да пристъпите към действие, е добре да се уверите, че новият служител действително има намерение да се задържи във вашата компания и усилията ви ще дадат резултат.
Неслучайно програмите за набиране на персонал имат определен срок, чрез който дават време за адаптиране към новата работна среда. Така добрите работодатели получават възможност да наблюдават силните и слабите страни на новоназначения колега и да му дават насоки за развитие.
Полезно и за двете страни е ръководителят да прекара първия работен ден с новия си служител, а след това в продължение на няколко работни дни да му отделя достатъчно внимание. Добре е в началото той да сподели пред новоназначения няколко думи за своите очаквания и стил на управление.
Освен това изключително полезна практика се оказва ръководителят да срещне новия служител с ключови лидери в компанията. Това е един от доказано работещите методи за бързото навлизане на новоназначения в сърцевината/същината на работата.
Друга практика, която дава резултат, е ръководителят да предложи на новодошлия да изготви специален дългосрочен проект, върху който да работи през свободното си време. Целта на въпросната задача е да спомогне по-бързата адаптация на служителя към екипа, като го подтикне и към комуникация с останалите колеги, опознаване на работната среда и личностно развитие.
Полезно за новия служител би било да стартира работата си в петък. Причината е, че първият работен ден може да бъде доста изтощителен, затова е необходимо ръководителят да му даде възможност да обработи информацията и да си почине, преди да започне първата си пълна седмица.