От няколко години насам все по-популярна става темата за емоционалната интелигентност, особено що се отнася до работното място. Много от специалистите смятат, че тя спада по-скоро към психологическата страна на средата. Това обаче вече изглежда непълно твърдение, особено за организаторите на събитието „Емоционалната интелигентност на работното място“. На 12 декември 2023 г. в Интер Експо център те ще представят една различна гледна точка към въпроса, която би обърнала представите на бизнеса за темата.
Повече за събитието ни разказва Д-р Диляна Дочева – организатор на конференцията.
Здравейте, г-жо Дочева! Как се роди идеята да организирате събитие, посветено на темата „Емоционална интелигентност“?
Здравейте! С колегите вече работим в тази посока от 2019 г. Ние сме първите, които с помощта на професионални инструменти и подкрепата на международни партньори започнахме работа в ЕИ именно на работното място. Целта беше темата да влезе в разбирането, речника и в практиката на бизнеса. Изводът, до който стигнахме през всички тези години на работа са, че резултатите зависят от емоционалната интелигентност.
Емоционалната интелигентност влияе директно на ангажираността. Ангажираността е интелектуалната и емоционална отдаденост на работата и на екипа, в която я вършим. Без емоционална интелигентност на отделния човек, на екипа и на системите в една организация няма дългосрочна ангажираност, свързаност и смисъл от работата.
Бизнесът често насочва вниманието си към теми като постигане на ефикасност, оптимизация на процеси и системи, но не отчита, че между тях и във тях са всъщност хората. И по този начин реално се изпуска много голям потенциал. Защото в крайна сметка ние живеем в четвъртата индустриална революция, когато основната производствена сила, движещата сила на икономиката, е интелектът. Тук на помощ се появява и изкуственият интелект.
За да достъпим този огромен ресурс, който се крие в човешкия мозък, ние трябва да познаваме как работи този мозък. Благодарение и на изследвания, които имаме с помощта на технологията, вече знаем, че за да достигнем до контекста или мислещия мозък – това, от което ни зависи успеха, то първо трябва да работим с лимбичната система, т.е. емоционалния мозък.
С други думи, ако ние не разбираме и не умеем да управляваме емоциите на хората, то ние нямаме власт над най-ценното, което имаме – нашият интелект. Без емоционалния интелект когнитивният не може да ни донесе желаните резултати.
Именно с това разбиране ние работим години наред с отделни компании, като по този начин влияем на средата и резултатите. В един момент решихме да направим, така че по-голяма част от бизнеса, включително и малки и средни компании, които не могат да си позволят консултантски програми с много инструменти и обучение, да имат достъп. Така се роди идеята да споделим знания и опит.
С какво конференцията, посветена на темата „Емоционална интелигентност“ е различна от другите?
За разлика от други конференции, които и преди сме правили, тази има две особености. Първата е, че насочеността е от българския бизнес за българския бизнес. Затова и всички лектори на конференцията са хора от бизнеса, като половината са HR ръководители на много високи позиции.
Конференцията е място, на което се обменя знанието на едно международна организация, лидер в темата „Емоционална интелигентност на работното място“ – Genоs International, и опитът на българските фирми. Тоест, знанието не е само теоретично, а изхожда от практиката.
Втората особеност, по която от месец юли до днес работим, е как да свържем всяка една от темите логически с другата. По този начин всеки посетител лесно ще може да следва логиката на изложението и в крайна сметка да придобие една обща картина по темата „Емоционална интелигентност на работното място“ – откъде започва, какво да се направи, каква е ползата, какви са следващите стъпки, които трябва да бъдат предприети.
За всяка от темите имаме драконовски строги критерии. Първият от тях е да дадем валидна, но ясно и достатъчно простичка дефиниция за нещото, за което говорим.
Вторият е да обосновем ползите чрез научни изследвания, последни публикации и данни, за да можем да докажем тезата си.
Третият критерий, когато вече сме наясно за какво работим, каква ще бъде ползата да вложим някакви усилия, да дадем насоки как да се осъществи.
Основната ни цел е да влезем в разбирането, в практиките и в речника на българския бизнес.
Каква е програмата на събитието?
Много мислихме каква да бъде програмата на събитието и избрахме това да бъде по-мащабната страна на темата. Именно това е въпросът в каква среда работим, за да сме свързани, ангажирани и продуктивни. Все пак продуктивната среда води до ангажирани хора и добри резултати.
Другото, на което с колегите искаме да обърнем внимание, е въпросът, че всеки е архитект на бизнес средата. Разбира се, ръководителите са важни, но от всеки зависи каква е средата, защото емоциите са заразителни. Тази тема е обект на първи модул на конференцията.
Вторият модул обхваща теми, които позволяват не само добър, а отличен бизнес. В основата са иновациите, оригиналните идеи и подобренията. Когато генерираме иновативен продукт или оригинално решение, трябва така да го поднесем на клиентите, че да въздействаме на техните емоции и те да станат лоялни
В третия модул фокусът се насочва към отделния човек в организацията. Тоест как човек чрез знанието, чрез разбирането да се погрижи за своето благоденствие. Тук ще преставим четири стратегии.
Конференцията завършваме с тема, препращаща към бъдещето, а именно как да използваме знанието и интелекта по отношение на емоциите, така че да осъществяваме промяна в личен план.
Емоциите са продуктивна сила. Можем ли да си позволим да не познаваме и използваме последните достижения на науката?
Повече за конференцията можете да научите тук.