Само 50% от бизнес лидерите в световен мащаб споделят, че се чувстват добре обучени да ръководят хора. Това показват данните от проучване на глобалния лидер в HR услугите Adecco Group. Едновременно с това, изследване на Center of Creative Leadership, водеща организация за обучение на висши ръководители в САЩ, констатира, че 40% от новоназначените мениджъри без предишен управленски опит се провалят в първите 8 месеца на новата си позиция. Рaзговаряме по темата с Надежда Василева, изпълнителен директор на Adecco България.
Добрият експерт означава ли задължително добър мениджър?
Често бързоразрастващите се компании назначават на мениджърски позиции служители, които са много добри професионалисти в своята експертна област, но без умения за управление на хора. Крайният резултат от това е разочароващ, както за самия повишен служител, така и за екипа му, и води до пропуснати ползи за бизнеса. Все повече компании осъзнават това и търсят нашата експертиза за систематични обучения как тези млади хора да бъдат подготвени за първата си мениджърска роля и как успешно да реализират първите 100 дни като лидери на екипи.
Има ли промяна в подхода на компаниите в България в развитието на служителите им?
При по-големите работодатели категорично – да. Те вече са убедени, че еднократни обучения не дават нужния резултат. Служителите очакват дългосрочна визия за кариерното си развитие и изискват обучения, съобразени с техните индивидуални нужди в конкретната организация в която работят, а не обучение по принцип.
Много компании предлагат достъп на служителите си до платформи за самообучения. Това не е ли достатъчно за хората, които има желание за самоусъвършенстване?
Факт, много работодатели осигуряват достъп включително до много реномирани образователни институции. Но това не е достатъчно като ангажимент към развитието на екипите им. Нашата практика показва, че за съжаление, често този ценен ресурс остава неизползван, защото служителите или не разполагат с време, или имат нужда от помощ да изберат правилното обучение за себе си.
Допълнително, форматът „самообучение“ не е привлекателен за всички, а компанията често няма механизъм да проследи дали съответните умения са усвоени и се прилагат на практика. Понякога вътрешните онлайн платформи за самообучение не са адаптирани към нуждите на нашия пазар.
Къде е ролята на HR мениджъра в тази ситуация?
Изключително важно е вътрешният HR екип да прецени за дадения етап от кариерното развитие на всеки служител кое обучение би било най-подходящо. Ние отчитаме все по-голям интерес към теми, които съпътстват цялостното кариерно развитие на даден служител, но са съобразени и със специфичните нужди на организацията. Сред най-търсените услуги са трейнинги за изграждане на:
- лидерски качества;
- умения за оперативно управление;
- лична устойчивост в условия на промяна;
- работа в мултинационални и дистанционни екипи.
Нашият бранд LHH е фокусиран върху развитието на служителите на работното място чрез коучинг в група, воден от експерти с местна експертиза.
Все по-динамичната бизнес среда изисква развитие на личностните качества на служителите, което следва да бъде целенасочена HR политика за всяка организация. Така компаниите биха задържали служителите си, което ще помогне за устойчивото развитие на бизнеса.