• ЗА НАС
  • РЕКЛАМА
  • КОНТАКТИ
  • Вход
  • Регистрация
Няма резултати
Вижте всички резултати
Известия
HRManager.bg - Онлайн медия и списание
Design Expert
  • HR Новини
    • България
    • Свят
  • HR Мениджър
    • Интервюта
    • HR Маркетинг
    • Digital HR
    • Полезно
  • HR Експерт
    • Актуално
    • Личности
    • Анализи
    • Мнения
    • Статии
  • HR Ресурси
    • Подбор на персонала
    • Адаптация на персонала
    • Атестация на персонала
    • Мотивация на персонала
    • Обучения на персонала
    • Тестове и анкети
  • HR Premium ClubVIP
  • Абонамент
    • Абонамент в HR Клуб
  • Стани автор
    • Стани експерен автор
    • Стани гост-автор
  • HR Новини
    • България
    • Свят
  • HR Мениджър
    • Интервюта
    • HR Маркетинг
    • Digital HR
    • Полезно
  • HR Експерт
    • Актуално
    • Личности
    • Анализи
    • Мнения
    • Статии
  • HR Ресурси
    • Подбор на персонала
    • Адаптация на персонала
    • Атестация на персонала
    • Мотивация на персонала
    • Обучения на персонала
    • Тестове и анкети
  • HR Premium ClubVIP
  • Абонамент
    • Абонамент в HR Клуб
  • Стани автор
    • Стани експерен автор
    • Стани гост-автор
HRManager.bg - Онлайн медия и списание
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало HR Мениджър

Защо системата на заплащане не увеличава производителността?

HR Manager От HR Manager
07.12.2022
В HR Мениджър, Полезно
Време за четене: 1 минути
A A
0
1 e1607768278228

Често топ мениджърите и собствениците на бизнес виждат решението на много от проблемите на организацията във „вълшебната“ система на заплащане. Много хора смятат, че намирането на точния баланс между променлива част и фиксирана заплата ще замени система за управление, която включва стабилна стратегия, поставяне на цели, планиране, организация на служителите и мотивация.

Когато говоря за мотивация, имам предвид не морков, окачен на въже под формата на бонуси и други материални блага, след който служителите скачат. Имам предвид истинска мотивация – готовността на служителите да изпълняват функциите си в максимална степен, доброволното съгласие на всеки служител да инвестира във фирмата цялата си енергия, креативност, свободно време и нови интересни идеи. Уви, не всичко се продава за пари.

Следователно системата за възнаграждения сама по себе си, дори включваща „идеални“ KPI, често не отговаря на очакванията по отношение на увеличаване на отдадеността на служителите.

Сега нека разгледаме кои фактори влияят върху производителността, а именно на скоростта на производство на ценен краен продукт на конкретен работник.

Ценен краен продукт е резултатът от работата на служителя, който има стойност за вътрешни или външни потребители.

Ще дам казус от практиката.

Фирмата дистрибутор продава здравни продукти в B2B сегмента. Планът за продажби се представя на служителите под формата на общия размер на средствата, които трябва да бъдат привлечени към компанията. До определен момент това устройваше ръководството. Но след това стана необходимо да се увеличи обемът на продажбите на продукти от целия асортимент, а не само на популярни стоки. За това системата на възнагражденията беше променена.

Представянето на мениджърите на продажби вече зависи от продажбите на продукти в цялата асортиментна матрица. Изглежда страхотен стимул! Продавайте не само това, което се купува, но и това, което се търси по-малко – и взимайте премия, печелете повече.

След известно време обаче стана ясно, че няма увеличение на продажбите за някои асортиментни позиции, което означава, че новата система за заплати не отговаря на очакванията.

Производителността не се е увеличила!

Започнаха да изясняват за какво става въпрос. В резултат бяха идентифицирани няколко причини, които влияят на производителността на мениджърите по продажбите.

Причина 1. Планиране за обслужване на клиенти

Плановете бяха поставени на мениджъри, но те не бяха научени да работят в новите условия. Преди това доходите на мениджърът по продажби зависеше от общата сума на парите, получени от продажби на клиенти. Сега стана необходимо да се управляват взаимоотношенията с клиентите, да се планират конкретни задачи за развиване на търсенето на всеки клиент, да анализират асортимента, честотата и параметрите на покупките и др. Оказа се, че „продавачите“ просто не знаят как да планират работата по такъв начин, че да развият търсенето на клиенти, които са на различни нива на готовност за покупка.

Ситуацията се промени след въвеждането на система за планиране и управление на взаимоотношенията с клиентите. Системата се основава на индивидуална стратегия за развитие за всеки клиент, базирана на категорията, към която принадлежи и степента на готовност за покупка.

Като начало проведохме одит на клиентската база и сегментирахме клиентите съгласно принципите на A-B-C, X-Y-Z – анализ. След това определихме стратегията за развитие за всяка група клиенти.

Рис. 1. Зависимост между целите на мениджъра и категорията на клиента

  X Y Z
А Задържане Расширване на асортимента Обем продажби
В Обем продажби Расширване на асортимента Обем продажби
С Обем продажби Обем продажби Обем продажби

Сега, получавайки план за продажби в цифри, мениджърите планират конкретни действия, за да получат резултат. В зависимост от категорията на клиента, мениджърите избират необходимите инструменти за развитие на взаимоотношения с всеки клиент.

Причина 2. Технология на работа с клиентите

За да увеличим производителността, преработихме бизнес процесите на отдела за продажби.

В този случай се фокусирахме върху показателите на фунията за продажби на всеки от нейните етапи. Факт е, че технологията за работа с клиенти се различава в зависимост от нивото на готовност за закупуване на клиента.

Например бизнес процесът на взаимодействие със „студен“ клиент, който все още не е запознат с продукта на компанията, трябва да доведе до някакъв междинен резултат, след което клиентът ще бъде готов да изслуша презентацията на мениджъра. В противен случай, не „подгрявайки“ интереса на клиента, мениджърът е изправен пред възражения, които трябва да преодолее. В резултат на това има много висок риск от срив на сделката и в резултат на това професионално изгаряне на мениджъра поради чести откази или упорито убеждение, че „клиентът няма да купи“.

Ние сегментирахме реални и потенциални клиенти съгласно следните принципи:

  • Не се интересува от нашия продукт, работи с конкурент.
  • Има интерес да научи за нашия продукт.
  • Има представа за нашия продукт, но купува от конкурента.
  • На етапа избор: претегля плюсовете и минусите.
  • Взе решение за покупка, но не избра нас.

За всяка от горните ситуации ние разработихме отделна технология на работа и обучихме мениджърите за изграждане на комуникация с клиентите, като вземем предвид тяхната готовност за покупка.

Промяната в технологията на работа също е оказа влияние върху производителността на мениджърите по продажби.

Причина 3. Компетенции

На някои от нашите служители им липсваха умения да организират и рационализират работата със своите клиенти. И новата система за заплащане нямаше да реши този проблем. Мениджърът ще се радва да спечели повече. Но как да го направи, ако му липсват умения?

Затова отделихме специално внимание на обучението. Провеждахме редовни срещи – както групови, така и индивидуални – на които анализирахме случаите на всеки служител от отдела за продажби и коригирахме неговите дейности: подобряване, опростяване и т.н.

На срещите практикувахме както ситуативни задачи (работа с възражения), така и уменията за организиране на работа с клиентската база, обсъждахме действията на конкурентите и разработвахме контрамерки.

Подобен формат на „обучение чрез действие“ също оказа влияние върху увеличаването на продажбите за онези асортиментни артикули, които преди това бяха класифицирани като „стоки с ограничено търсене“.

Причина 4. „Добър“ контрол

На етапа на внедряване на всякакви иновации е важно да се осигури „добър“ контрол. „Добрият” контрол е насочен към минимизиране на рисковете. С други думи, системата за контрол трябва да предпазва бизнеса от рисковете от неспазване на целите.

Затова при въвеждането на новата система за работа с клиентската база обърнахме специално внимание на поставянето на контролни точки.

Например бизнес процесът „Намиране на нови клиенти“ се състои от цял ​​набор от стъпки, водещи мениджъра до резултат.

Рис.2. Диаграма на бизнес процеса „Търсене на нови клиенти“

 

мониторинг на територии анализ на представения асортимент подготовка за контакт оформяне на договор, фактура
сегментиране на клиенти събиране на необходимата информация осъществяване на контакт контрол на паричния поток
отделяне на целеви търговски точки формиране на предложения презентация заявка за обратна връзка с клиентите

Ако ръководителят изпълнява правилно всички горепосочени функции, тогава вероятността за получаване на планирания резултат се увеличава значително.

Затова за всяка стъпка от бизнес процеса сме идентифицирали рискови области. За целта си отговорихме на следния въпрос: „Какво може да попречи на прехода от една стъпка от бизнес процеса към друга?“

Въз основа на получените отговори, ние сме задали контролните точки по такъв начин, че да намалим рисковете от неполучаване на планираните показатели на бизнес процеса. Тези етапи улесниха мениджърите да управляват задачите си.

По този начин внедряването на системата за контрол също е повлияло на постигането на планираните цели.

Причина 5. Оценка на индивидуалния принос

По-горе отбелязах, че внедрената система за възнаграждения включва данни за продажбите за всички асортиментни групи.

Структурата на заплатите изглеждаше така:

50% твърдо фиксирана заплата 20% мека заплата (премия за показатели за качество) 10% бонус за изпълнение на плана за продажби за категория А 10% бонус за изпълнение на плана за продажби за категория В 10% бонус за изпълнение на плана за продажби за категория С

Освен това въведохме допълнителни коефициенти, отразяващи динамиката на ръста на продажбите за нови асортиментни позиции, задействане на клиентската база и т.н.

Факт е, че когато се изчисляват показателите на променливата част от заплатата на специалистите по продажби, най-трудният момент е да се определи личният принос на мениджъра за изпълнението на плана. Това не е толкова лесно, колкото може да изглежда на пръв поглед. При бързо променящия се пазар обемът на продажбите е произволна стойност и може да зависи не само от усилията на мениджъра, но и от други неконтролируеми фактори: внезапно нарастване или намаляване на търсенето, икономически спад, карантина, накрая и т.н.

Затова решихме да определим личния принос на мениджъра за изпълнението на плана, оценявайки показателите в динамиката. А именно, проследяване на промените в показателите:

  • разширяване на асортимента;
  • промяна в средния чек;
  • честота на покупките;
  • и т.н.

Внимателният анализ на тези показатели, заедно с оценка на компетентностите, ни позволи най-обективно да оценим личния принос на мениджъра за изпълнението на плана за продажби.

С прилагането на редица системни мерки постигнахме увеличение на производителността. За нас производителността се измерва с ценния краен продукт, произведен от всеки служител. По-специално, за мениджърите по продажби това е обемът на продажбите, растежът на клиентската база, разширяването на асортимента в контекста на всяка клиентска група и др. Измерването на тези и други показатели е тема за отделен разговор. След прилагането на мерките, описани по-горе, регистрирахме увеличение на всички показатели, които са ключови за нас.

Сигурна съм, че системата за възнаграждения без промени в технологията на работа, планиране, обучение на мениджъри не би позволила постигането на такива резултати.

Автор: Наталия Гаршина 

 

СподелетеСподелете

Прочетете още

723d4c69 9e5f 41c1 9906 c3c98f1ad69c
Интервюта

Ваня Ивова: Една инвестиция е успешна, когато има положително въздействие върху хората и околната среда

24.03.2025
annie spratt qckxruozjrg unsplash
HR Мениджър

Лидерството в промяната: Как ръководството определя успеха на бизнес трансформациите и предизвиква статуквото

06.03.2025
10020
Мотивация на персонала

От списък със задачи към реални резултати: Тайната на ефективните длъжностни характеристики

04.03.2025
Списание "HR Мениджър" Списание "HR Мениджър" Списание "HR Мениджър"

HR Club

umenshumen1

Технологиите срещат бъдещето: „Умен Шумен“ превръща града в дигитална сцена на идеи, игри и иновации

08.05.2025
gian paolo aliatis afflhhvvua unsplash 1

Създаване на продуктивна среда: малки детайли с голямо значение

23.04.2025
hr 1920x1080 1

Какво е бъдещето на HR мениджмънта?

31.03.2025
grip i nastinka kakvo pomaga i koe e mit

Грип и настинка – какво наистина помага и кое е мит?

26.03.2025
13097

Ротацията като стратегическа алтернатива на съкращенията

25.03.2025
723d4c69 9e5f 41c1 9906 c3c98f1ad69c

Ваня Ивова: Една инвестиция е успешна, когато има положително въздействие върху хората и околната среда

24.03.2025

Знанието е най-ценният ресурс!

Абонирайте се и получете известия за най-новите статии, интервюта в сферата на Човешките ресурси и Мениджмънта. Присъединете се към 3225 водещи експерти, HR професионалисти и мениджъри, които получават първи професионална информация като читатели на "HR Мениджър БГ"

Благодарим Ви!

Поздравления, Вие се абонирахте успешно! 

Най-популярни

Тест за емоционална интелигентност (EQ тест)

Важни промени в новия Регистър на заетостта: въвежда се Единен електронен трудов запис (ЕЕТЗ)

Как да назнача чужденец на трудов договор?

В кои случаи на отсъствие на служител работодателят има право да предизвика проверка?

Случи се най-радикалната промяна в Търговския закон от 30 години насам

Христо Чаков: „На запад компании насърчават здравословния сън с бонуси за служителите“

Мотивация и стимулиране на персонала

"Всеки втори експерт човешки ресурси чете HR Мениджър БГ"

Последни HR Новини
umenshumen1

Технологиите срещат бъдещето: „Умен Шумен“ превръща града в дигитална сцена на идеи, игри и иновации

08.05.2025
gian paolo aliatis afflhhvvua unsplash 1

Създаване на продуктивна среда: малки детайли с голямо значение

23.04.2025
hr 1920x1080 1

Какво е бъдещето на HR мениджмънта?

31.03.2025
Меню​
  • HR Новини
  • HR Мениджър
  • HR Експерт
  • HR Ресурси
  • HR Premium Club
  • MYJOB.BG
  • HR Новини
  • HR Мениджър
  • HR Експерт
  • HR Ресурси
  • HR Premium Club
  • MYJOB.BG
Информация
  • Списания
  • Реклама
  • Контакти
  • Портфолио
  • Събития
  • Списания
  • Реклама
  • Контакти
  • Портфолио
  • Събития

Онлайн медия и списание
„HR Мениджър БГ“

Списание "HR Мениджър" vol1/2024

Тема на броя: „EMPLOYER BRANDING – Новата реалност пред предизвикателството да бъдеш работодател“

Списание HR Manager 2024 - Employer branding 1
АБОНИРАЙ СЕ
Реклама и ПР
  • Част от Internet Media Group © 2011 - 2024
  • Общи условия за ползване
  • Декларация за поверителност
  • Политика за бисквитки
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • HR Новини
    • Акценти
    • Анализи
    • Факти и прогнози
  • HR Мениджър
    • Интервюта
    • HR Маркетинг
    • Digital HR
    • Полезно
  • HR Експерт
    • Актуално
    • Личности
    • Мнения
    • Статии
  • HR Ресурси
    • Подбор на персонала
    • Адаптация на персонала
    • Атестация на персонала
    • Мотивация на персонала
    • Обучения на персонала
    • Тестове и анкети
  • HR Premium Club
  • Абонамент в HR Клуб
  • Стани автор
    • Стани експертен автор
    • Стани гост-автор
  • –––––––––––
  • За Нас
  • Реклама
  • Контакти

Добре дошъл отново

Влезте в профила си

Забравена парола? Регистрация

Регистрация

Попълнете формата, за да се регистрирате

Всичики полета са задължителни Вход

Възстановете паролата си

Моля, въведете потребител или имейл адрес, за да възстановеи.

Вход
Управление на съгласие
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Функционални Always active
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Опции
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Статистика
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Маркетинг
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Manage options Manage services Manage {vendor_count} vendors Read more about these purposes
View preferences
{title} {title} {title}
Are you sure want to unlock this post?
Unlock left : 0
Are you sure want to cancel subscription?