Д-р Диляна Дочева, основател на „Дочева и Партньори“ и мениджмънт консултант с над 30 годишен опит организира на 18 и 19 септември 2024 г. иновативно събитие, посветено на емоционалната интелигентност – Практикум. С практика и с ум за емоционалната интелигентност на работното място. Тя споделя защо е важна емоционалната интелигентност на работното място:
„Ако владеете емоциите, владеете и ума.“
Емоционалната интелигентност е сред топ способностите, които се търсят на работното място и ще продължат да се търсят в ерата на изкуствения интелект. Затова практикумът на 18 и 19 септември съчетава избор между 5 тренинг програми с приложимост в работен контекст, измеримост на резултатите от тях чрез 2 асесмънта преди и след обучението, обмяна на опит между 5-те тренинг групи и възможности за нетуъркинг. Повече за събитието ТУК.
Обученията се провеждат от действащи мениджъри и сертифицирани практици на Genos International, световен лидер в програми и асесмънти за развитие на емоционалната интелигентност на работното място.
Специално за читателите на HR Manager шестимата водещи на Практикума за емоционална интелигентност на работното място отговарят на топ 3 най-важни въпроса по темата:
Как може емоционалната интелигентност да подобри междуличностните отношения в работна среда?
Неда Зарева-Стоянова, водещ на програмата „Приложна емоционална интелигентност“:
За да разберем отговора на този въпрос, предлагам с няколко щрихи да направим „портретен образ“ на хората, които притежават високо ниво на емоционална интелигентност. Една от най-забележимите им характеристики е, че са лесно разпознаваеми сред останалите. Отличават се по присъствие и поведение както в ежедневието, така и на работното място.
Кое е различното? Хората с висока емоционална интелигентност са много автентични и за това умеят да изразяват прекрасно своите потребности, притеснения, желания, чувства и да слагат уверено граници във взаимоотношенията си без да нараняват другите. Те не харесват ролята на „жертва“ и не проявяват подозрителност, точно обратното – отворени са към разликите, приемайки безоценъчно чуждите особености. Притежават доказано положително отношение към работа, ръководители и колеги; умеят да получават и дават обратна връзка без притеснение и обикновено са „интеграторите“ на екипа.
Те знаят как да слушат активно и да създават здрави връзки. Умеят да се справят със стреса; майстори са в насърчаването на позитивни работни отношения и ценна подкрепяща среда в името на общите цели.
Сред приятелите си обикновено те са душата на компанията, а в работата са много успешни в лидерски роли. Те проявяват разбиране и емпатия, защото това е вътрешното им отношение към света и живота. Те са истински медиатори в човешките отношения и много успешни мотиватори, защото увеличават усещането за принадлежност.
Те са провокаторите на новото бъдеще, в което отношенията се основават на доверие, позитивизъм и обща визия.
Истински магьосници на междуличностните взаимоотношения в работна среда и в личния живот!
Ангелина Гълъбова, водещ на програмата „Приложна емоционална интелигентност“:
Емоционалната интелигентност играе решаваща роля в подобряване на междуличностните отношения в работна среда по няколко начина:
- Самоосъзнаване: емоционално интелигентните служителите са по-способни да разберат и управляват емоциите си и причините, които ги задействат. Това от своя страна влияе положително върху междуличностните им отношения.
- Емпатия: Служителите с висока емоционална интелигентност са по-добри в разпознаването и оценяването на чувствата и нуждите на своите колеги. Това им позволява да общуват и работят по-ефективно с колегите си.
- Комуникация: емоционално интелигентните служители се изразяват по-добре, с уважение и активно изслушване на другите, като улавят невербални знаци и коригират стила си на комуникация, което помага за предотвратяване на недоразумения и изграждане на доверие.
- Разрешаване на конфликти: Служителите с висока емоционална интелигентност успяват да контролират емоциите си и да подхождат към конфликти с емпатия и разбиране. Това им позволява да намират взаимно изгодни решения и да избегнат ескалация на конфликт и негодувание.
- Лидерство: Лидерите с висока емоционална интелигентност осъзнават емоциите и нуждите на своите служители, което им помага да имат индивидуален подход при комуникация и обратна връзка с тях. Резултатът е по-високи нива на ангажираност, производителност и удовлетворение сред екипа.
Тези умения, могат на хората значително да подобрят своите междуличностни отношения на работното място, което води до по-хармонична и продуктивна работна среда.
Каква е ролята на обучението и развитието на емоционалната интелигентност в корпоративната среда?
Виктория Чорбаджийска, водещ на програмата „Изкуството на благоденствието“:
Отговорът е очевиден, надявам се, за всички – ролята е ключова, огромна за ангажираността, благосъстоянието на служителите и резултатите на компаниите. Всичко, което правим и което постигаме или не, зависи от взаимоотношенията ни с другите. Ефективните взаимоотношения, изискват високо ниво на емоционална интелигентност.
По-провокиращ е въпросът как изобщо мениджмънтът да стигне до осъзнаването на нуждата от обучение и развитие на емоционалната интелигентност, тъй като това осъзнаване също изисква емоционална интелигентност – малко като приказката за кокошката и яйцето. И нямам абсолютен отговор.
Да предположим, че в организацията вече има осъзнати, емоционално интелигентни лидери. Те ще разпространяват правилните ценности, ще изграждат правилните стандарти във взаимоотношенията. Ще създадат плодотворна, зареждаща, носеща удовлетворение и сигурност корпоративна култура. Биха го правили дори без формално обучение. Личният пример винаги ще бъде най-силният инструмент.
Добавяйки и обучителни програми, ще изградят компетенции за служителите си относно това какво е емоционална интелигентност, дори как функционираме като същества чисто биологично. Служителите ще разберат теорията в дълбочина и ще я прилагат в ежедневната си работа.
Ще постигнат т. нар. продуктивно състояние, по дефинициите на Genos international, в което ефективно да ангажират колеги и партньори, повишавайки общата ефективност. Ще постигнат ефективни взаимоотношения, носещи резултати, съществени за социалното благополучие на всеки от нас.