• ЗА НАС
  • РЕКЛАМА
  • КОНТАКТИ
  • Вход
  • Регистрация
Няма резултати
Вижте всички резултати
Известия
HRManager.bg - Онлайн медия и списание
Design Expert
  • HR Новини
    • България
    • Свят
  • HR Мениджър
    • Интервюта
    • HR Маркетинг
    • Digital HR
    • Полезно
  • HR Експерт
    • Актуално
    • Личности
    • Анализи
    • Мнения
    • Статии
  • HR Ресурси
    • Подбор на персонала
    • Адаптация на персонала
    • Атестация на персонала
    • Мотивация на персонала
    • Обучения на персонала
    • Тестове и анкети
  • HR Premium ClubVIP
  • Абонамент
    • Абонамент в HR Клуб
  • Стани автор
    • Стани експерен автор
    • Стани гост-автор
  • HR Новини
    • България
    • Свят
  • HR Мениджър
    • Интервюта
    • HR Маркетинг
    • Digital HR
    • Полезно
  • HR Експерт
    • Актуално
    • Личности
    • Анализи
    • Мнения
    • Статии
  • HR Ресурси
    • Подбор на персонала
    • Адаптация на персонала
    • Атестация на персонала
    • Мотивация на персонала
    • Обучения на персонала
    • Тестове и анкети
  • HR Premium ClubVIP
  • Абонамент
    • Абонамент в HR Клуб
  • Стани автор
    • Стани експерен автор
    • Стани гост-автор
HRManager.bg - Онлайн медия и списание
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало HR Експерт Мнения

Свръхинформираността – начин на употреба

Александър Балджиев - експерт в сферата “Човешки ресурси”

Живка Аджеларова От Живка Аджеларова
03.05.2023
В Мнения, HR Експерт
Време за четене: 1 минути
A A
0
svrahinformiranostta hr manager

През 1968 сър Артър Кларк публикува знаменитата си книга „Една одисея в космоса през 2001 година“. Тя се доказва като невероятен научнофантастичен роман, а впоследствие е екранизиран от Стенли Кубрик, който превръща литературното произведение в истински кино шедьовър. Освен с този си труд сър Артър Кларк оставя следа като изтъкнат изобретател и футуролог, който успешно предрича голяма част от онова, което днес наричаме реалност. Заради това той се нарежда до други големи имена от XX век като Рей Курцвейл и Алвин Тофлър. Последният обаче завещава в колективната историческа памет терминът „Информационно претоварване“ – понятие, въведено през далечната 1964 година със значение на невъзможността да се вземат решения – заради свръхинформираността.

Какво е  Инфотоксикацията?

От онова, което са предсказали Кларк, Тофлър и Курцвейл, ни делят вече над 50 години. Но безвъзвратния път към трайна дигитализация ни сблъсква с особеното състояние на „инфотоксикация“. Това е явление, при което хората са изложени на прекомерна информация и което води до затруднения в различни области на живота ни.

Независимо дали го осъзнаваме или не, на дневна база всеки един от нас консумира огромно количество информация – много повече отколкото когнитивните ни способности ни позволят да анализираме задълбочено и обработим правилно.

Този феномен проличава особено ясно, що се касае до професионалния живот, в който всеки един от нас е буквално „бомбардиран“ на дневна база от  съобщения в различни платформи за комуникация, мейли или множество виртуални срещи. Още повече, че често те не се ограничават само до работните ни часове, а се пренасят и в свободното ни време през екрана на мобилните ни устройства.

За да осъзнаем мащаба на това количество информация, нека само споменем, че според доклад на Калифорнийския университет в Сан Диего средният американец консумира еквивалента на 100 000 думи информация, чути или прочетени всеки ден. Или приблизително колкото са думите в английската версия на „Хобитът“ на Толкин (95 356 думи).

Имаме ли проблем със свръхинформираността?

Според множество изследвания – категорично да, имаме проблем. И това се проявява най-ясно в продуктивността ни. Особено интересни размисли в тази насока излага Кал Нюпорт в книгата си „Задълбочена Работа – или как да се фокусираш в един разсейващ свят“. В нея авторът разгръща тезата, че сме склонни силно да занижаваме способностите си да се концентрираме и извършваме успешно определени задачи, когато получаваме повече информация от необходимото (често дори и непоискана). Нещо повече – подтикнати от постоянния информационен поток, често прекъсваме изпълнението на една задача, за да се захванем  с друга.

Поводът е ясен – всяка вибрация на нашето мобилно устройство носи обещание, че проверката му може да осигури разсейване. А това е „добре дошло” заради по-трудни и предизвикателни ангажименти, с които се борим. Последиците плащаме всички ние с цената на разсейване, повече грешки и отлагане на комплексни или творчески задачи. Като резултат служителите постигат по-малко и стратегическите приоритети остават на заден план за сметка на малките, привличащи вниманието задачи. Последните просто изкачат на мониторите пред очите ни и често изискват усилие, за да се игнорират.

Какви са симптомите на свръхинформираността?

  1. Безпокойство и професионално прегаряне

Проявленията на информационното претоварване се изострят, когато хората се чувстват принудени да бъдат в крак с цялата достъпна информация, въпреки че реално това е практически невъзможно.

Според публично достъпни проучвания консумацията на информация е нараснала с 5 пъти на дневна база, спрямо 1986 г. За да придобиете представа, ще спомена, че това е еквивалентът на 174 ежедневни вестника. В допълнение, през свободното си време, без да броим работата, всеки от нас обработва средно 34 гигабайта информация под формата на различни източници. Това се равнява на 100 000 думи всеки ден.

На фона на тази статистика твърдението, че свръхинформираността може да доведе до чувство на неадекватност, намалено самочувствие и дори физически симптоми като главоболие и умора, изказано от Ричард Уърман, автор на Информационна тревожност (1989), звучи логично.

  1. Намален капацитет за взимане на решения

Когато обемът на консумираната информация надвишава възможностите за обработка, умствената енергия за разсъждения, планиране и рационални решения се изчерпва. По тази причина ние трябва да направим избор между това да използваме точна, но ограничена информация по определена тема, или да боравим с много повече изчерпателна такава. Това пречи на мозъка ни да се „ориентира“ правилно, особено, ако не е трениран да се справя с подобни ситуации.

  1. Прави ни по-бавни

Предизвикателството да превключваме между различни задачи, подтиквани от постоянно постъпваща нова информация, категорично не ни помага да разрешим най-трудните задачи, пред които сме изправени. Дори напротив – често ни кара да отлагаме изпълнението и на по-прости такива. Причината се крие в несъвършенствата на мозъка ни и факта, че той е оптимално фокусиран над това, да изпълнява една конкретна задача в определен момент.

На дневна база, без да сме преминали специализирана подготовка или пък целенасочени тренировки как да се справяме с т.нар „мултитаскинг“,  мозъкът ни преминава от изпълнение на една задача към изпълнение на друга бързо. Той трябва бързо да реши кои точно невронни връзки, свързани с изпълнение на старата задача да прекрати и кои, отнасящи се до новата да активира. Този процес обаче отнема време, като в крайна сметка намалява продуктивността, особено когато говорим за постоянен мултитаскинг.

Или по-просто казано: Започваме да се плъзгаме по повърхността на задачите, просто защото нямаме достатъчно капацитет в конкретния момент да вникнем в дълбочина в проблема.

Страница 1 от 2
12Напред
СподелетеСподелете

Прочетете още

freepik retouch 92770
HR Експерт

Прозрачност и справедливост в управлението на заплащането

24.02.2025
we are hiring
HR Експерт

От данни към действие: Как стандартизирането на разходите за наемане трансформира успеха на бизнеса

02.01.2025
untitled
HR Експерт

Човешкият капитал: Време е да говорим за решения, а не само за проблеми!

09.12.2024
Списание "HR Мениджър" Списание "HR Мениджър" Списание "HR Мениджър"

HR Club

umenshumen1

Технологиите срещат бъдещето: „Умен Шумен“ превръща града в дигитална сцена на идеи, игри и иновации

08.05.2025
gian paolo aliatis afflhhvvua unsplash 1

Създаване на продуктивна среда: малки детайли с голямо значение

23.04.2025
hr 1920x1080 1

Какво е бъдещето на HR мениджмънта?

31.03.2025
grip i nastinka kakvo pomaga i koe e mit

Грип и настинка – какво наистина помага и кое е мит?

26.03.2025
13097

Ротацията като стратегическа алтернатива на съкращенията

25.03.2025
723d4c69 9e5f 41c1 9906 c3c98f1ad69c

Ваня Ивова: Една инвестиция е успешна, когато има положително въздействие върху хората и околната среда

24.03.2025

Знанието е най-ценният ресурс!

Абонирайте се и получете известия за най-новите статии, интервюта в сферата на Човешките ресурси и Мениджмънта. Присъединете се към 3225 водещи експерти, HR професионалисти и мениджъри, които получават първи професионална информация като читатели на "HR Мениджър БГ"

Благодарим Ви!

Поздравления, Вие се абонирахте успешно! 

Най-популярни

Тест за емоционална интелигентност (EQ тест)

Важни промени в новия Регистър на заетостта: въвежда се Единен електронен трудов запис (ЕЕТЗ)

Как да назнача чужденец на трудов договор?

В кои случаи на отсъствие на служител работодателят има право да предизвика проверка?

Случи се най-радикалната промяна в Търговския закон от 30 години насам

Христо Чаков: „На запад компании насърчават здравословния сън с бонуси за служителите“

Мотивация и стимулиране на персонала

"Всеки втори експерт човешки ресурси чете HR Мениджър БГ"

Последни HR Новини
umenshumen1

Технологиите срещат бъдещето: „Умен Шумен“ превръща града в дигитална сцена на идеи, игри и иновации

08.05.2025
gian paolo aliatis afflhhvvua unsplash 1

Създаване на продуктивна среда: малки детайли с голямо значение

23.04.2025
hr 1920x1080 1

Какво е бъдещето на HR мениджмънта?

31.03.2025
Меню​
  • HR Новини
  • HR Мениджър
  • HR Експерт
  • HR Ресурси
  • HR Premium Club
  • MYJOB.BG
  • HR Новини
  • HR Мениджър
  • HR Експерт
  • HR Ресурси
  • HR Premium Club
  • MYJOB.BG
Информация
  • Списания
  • Реклама
  • Контакти
  • Портфолио
  • Събития
  • Списания
  • Реклама
  • Контакти
  • Портфолио
  • Събития

Онлайн медия и списание
„HR Мениджър БГ“

Списание "HR Мениджър" vol1/2024

Тема на броя: „EMPLOYER BRANDING – Новата реалност пред предизвикателството да бъдеш работодател“

Списание HR Manager 2024 - Employer branding 1
АБОНИРАЙ СЕ
Реклама и ПР
  • Част от Internet Media Group © 2011 - 2024
  • Общи условия за ползване
  • Декларация за поверителност
  • Политика за бисквитки
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • HR Новини
    • Акценти
    • Анализи
    • Факти и прогнози
  • HR Мениджър
    • Интервюта
    • HR Маркетинг
    • Digital HR
    • Полезно
  • HR Експерт
    • Актуално
    • Личности
    • Мнения
    • Статии
  • HR Ресурси
    • Подбор на персонала
    • Адаптация на персонала
    • Атестация на персонала
    • Мотивация на персонала
    • Обучения на персонала
    • Тестове и анкети
  • HR Premium Club
  • Абонамент в HR Клуб
  • Стани автор
    • Стани експертен автор
    • Стани гост-автор
  • –––––––––––
  • За Нас
  • Реклама
  • Контакти

Добре дошъл отново

Влезте в профила си

Забравена парола? Регистрация

Регистрация

Попълнете формата, за да се регистрирате

Всичики полета са задължителни Вход

Възстановете паролата си

Моля, въведете потребител или имейл адрес, за да възстановеи.

Вход
Управление на съгласие
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Функционални Always active
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Опции
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Статистика
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Маркетинг
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Manage options Manage services Manage {vendor_count} vendors Read more about these purposes
View preferences
{title} {title} {title}
Are you sure want to unlock this post?
Unlock left : 0
Are you sure want to cancel subscription?