• ЗА НАС
  • РЕКЛАМА
  • КОНТАКТИ
  • Вход
  • Регистрация
Няма резултати
Вижте всички резултати
Известия
HRManager.bg - Онлайн медия и списание
Design Expert
  • HR Новини
    • България
    • Свят
  • HR Мениджър
    • Интервюта
    • HR Маркетинг
    • Digital HR
    • Полезно
  • HR Експерт
    • Актуално
    • Личности
    • Анализи
    • Мнения
    • Статии
  • HR Ресурси
    • Подбор на персонала
    • Адаптация на персонала
    • Атестация на персонала
    • Мотивация на персонала
    • Обучения на персонала
    • Тестове и анкети
  • HR Premium ClubVIP
  • Абонамент
    • Абонамент в HR Клуб
  • Стани автор
    • Стани експерен автор
    • Стани гост-автор
  • HR Новини
    • България
    • Свят
  • HR Мениджър
    • Интервюта
    • HR Маркетинг
    • Digital HR
    • Полезно
  • HR Експерт
    • Актуално
    • Личности
    • Анализи
    • Мнения
    • Статии
  • HR Ресурси
    • Подбор на персонала
    • Адаптация на персонала
    • Атестация на персонала
    • Мотивация на персонала
    • Обучения на персонала
    • Тестове и анкети
  • HR Premium ClubVIP
  • Абонамент
    • Абонамент в HR Клуб
  • Стани автор
    • Стани експерен автор
    • Стани гост-автор
HRManager.bg - Онлайн медия и списание
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало HR Експерт Мнения

Симптомите и слепите петна на лошия работодател (Втора част)

Д-р Пламен Димитров, RODC

Редактор От Редактор
02.07.2024
В Мнения, HR Експерт
Време за четене: 2 минути
A A
0
Симптомите и слепите петна на лошия работодател (Втора част)

В първата част на този текст си зададохме въпроса „Как можем да разберем дали работим за работодател, който ще ни причини повече вреди, отколкото ползи?“ Да продължим с това каква е психологията на склонните на сенчести практики  работодатели– незачитане на труда на служителите си, невнасяне на осигуровки, манипулации и експлоатация?

Какви са дълбинните, психологически и психосоциални механизми, които правят лошите, дисфунционални работодателски практики толкова устойчиви?

Да започнем с най-очевидното. Много бизнес организации не разполагат с добри програми за подбор и развитие на управленските си кадри. Така не могат да гарантират, че мениджърите са квалифицирани и добре обучени, които изграждат и поддържат стандартите нужни, за да бъдат фирмите им като добри работодатели. Лошите шефове често просто не знаят как да управляват. Те имат остарели начини на мислене за това какво означава да си работодател. И ако в една организация има лоши шефове, то техните шефове – собствениците на бизнеса, – не си вършат работата да ги подбират и управляват.

Говорих със сътрудници на 10-на фирми, които наскоро са ги напуснали през последната половин година и почти всеки от тях имаше история за работа за лош шеф, който руши името на фирмата като добър работодател. В много от случаите това ги е накарало първоначално да поискат преместване в друг отдел, да се опитат да „надживеят“ и „преодолеят“ своя шеф, надявайки се, че следващият ще бъде по-добър. Но накрая са решили просто да напуснат организацията.

Това не е изненадващо – твърди психологът Робърт Хоган, – по-голямата част от мениджърите са некомпетентни или лоши лидери и това превръща организацията в лош работодател.

Има поне пет причини да има толкова много мениджъри, които негативно повлияват работодателския имидж:

  1. Лош подбор. В много случаи компаниите просто не знаят как да наемат добри мениджъри. Те се съсредоточават върху тези, които изглежда имат необходимото, но пренебрегват обективната оценка дали кандидатът за управление има знанията, уменията и правилното отношение да управлява ефективно. Какви са лошите критерии за избор на мениджър? Твърде много разчитане на старшинството или представянето като линеен работник и функционален експерт. Оценката трябва да се фокусира върху управленския потенциал. Обсъждането на най-съвременните практики за наемане е извън обхвата на тази публикация, но много собственици ще схванат посланието ми – назначайте мениджъри, които мислят за организационното развитие като за основен фактор за привлекателността на организацията за сътрудниците й.
  2. Лошо обучение. Новите мениджъри трябва да разберат и усвоят тънкостите в най-добрите работодателски практики в управлението на хора, а по-опитните и висшестоящи мениджъри следва да имат възможност да се възползват от непрекъснато обучение, коучинг и развитие в областта на изграждането и поддържането на работодателския имидж. Например, изяснявайте регулярно целите и очакванията си за правилни управленски практики в работата със служителите на всички мениджъри.
  3. Придържане към остарели управленски практики. Много често лошите шефове не разбират кое управленско поведение работи и кое не, за да гледат служителите на организацията си като на достатъчно добър работодател. Ето няколко такива архаични практики, които правят и добре работещи организации „лоши като работодатели“:

(а) микромениджмънтът не е ефективна стратегия. Най-добрите мениджъри знаят как да овластяват подчинените си, за да им помогнат да поемат отговорност, да покажат инициатива и да учат, и да растат в работата си;

(б) „управление на гъбите“. Държането на служителите в неведение за случващото се в организацията и нейното състояние е лоша работодателска. Ефективната комуникация със сътрудниците – и в добри, и в лоши за бизнеса времена, – е ключът. Даването на ясни насоки и изслушването на подчинените са от решаващо значение за успеха на всеки работодател. Дръжте комуникационните линии отворени.

  1. Наказателно управление. Това е лошо поради толкова много причини. Наказанията, санкциите и излишната вертикална строгост демотивира хората и ги фокусира върху избягване на грешки, вместо да правят положителни неща. Освен това наказването на служители ги стресира и води до отсъствия от работа и текучество. И до етикитиране на работодателя като лош.
  2. Егоцентризъм. Лошите работодатели се фокусират изцяло върху собствените си цели, награди и напредък. Най-добрите работодатели се интересуват от кариерното израстване и развитие на своите служители и се гордеят с постиженията на членовете на екипите в организацията си. И ги признават и награждават.
  3. Лазерно свръх-фокусиране върху печалбите. Добрите работодатели трябва да се съсредоточат не само върху постигането на икономически резултати от изпълнението на работните задачи, но и върху благосъстоянието и развитието на членовете на екипите в организацията си. Добри работодатели са тези, които ценят сътрудниците си и ги развиват. А най-добрите сред тях се занимават и с въпроси на етиката, социалната отговорност и психологическата сигурност на персонала. Четворната крайна сметка за тях е мантрата „печалба, квалифицирани и удовлетворени, здрави и лоялни на фирмата хора“.
  4. Топ-мениджърите не се управляват. Попитах един наистина звезден служител, подал предизвестие за напускане, който бе работил 5 години под наистина лош шеф: „Шефът на вашия шеф не предприе ли нещо?“ И той ми отговори, че висшето ръководство е откъснато и нехаещо.
Страница 1 от 2
12Напред
СподелетеСподелете

Прочетете още

freepik retouch 92770
HR Експерт

Прозрачност и справедливост в управлението на заплащането

24.02.2025
we are hiring
HR Експерт

От данни към действие: Как стандартизирането на разходите за наемане трансформира успеха на бизнеса

02.01.2025
untitled
HR Експерт

Човешкият капитал: Време е да говорим за решения, а не само за проблеми!

09.12.2024
Списание "HR Мениджър" Списание "HR Мениджър" Списание "HR Мениджър"

HR Club

umenshumen1

Технологиите срещат бъдещето: „Умен Шумен“ превръща града в дигитална сцена на идеи, игри и иновации

08.05.2025
gian paolo aliatis afflhhvvua unsplash 1

Създаване на продуктивна среда: малки детайли с голямо значение

23.04.2025
hr 1920x1080 1

Какво е бъдещето на HR мениджмънта?

31.03.2025
grip i nastinka kakvo pomaga i koe e mit

Грип и настинка – какво наистина помага и кое е мит?

26.03.2025
13097

Ротацията като стратегическа алтернатива на съкращенията

25.03.2025
723d4c69 9e5f 41c1 9906 c3c98f1ad69c

Ваня Ивова: Една инвестиция е успешна, когато има положително въздействие върху хората и околната среда

24.03.2025

Знанието е най-ценният ресурс!

Абонирайте се и получете известия за най-новите статии, интервюта в сферата на Човешките ресурси и Мениджмънта. Присъединете се към 3225 водещи експерти, HR професионалисти и мениджъри, които получават първи професионална информация като читатели на "HR Мениджър БГ"

Благодарим Ви!

Поздравления, Вие се абонирахте успешно! 

Най-популярни

Тест за емоционална интелигентност (EQ тест)

Важни промени в новия Регистър на заетостта: въвежда се Единен електронен трудов запис (ЕЕТЗ)

Как да назнача чужденец на трудов договор?

В кои случаи на отсъствие на служител работодателят има право да предизвика проверка?

Случи се най-радикалната промяна в Търговския закон от 30 години насам

Христо Чаков: „На запад компании насърчават здравословния сън с бонуси за служителите“

Мотивация и стимулиране на персонала

"Всеки втори експерт човешки ресурси чете HR Мениджър БГ"

Последни HR Новини
umenshumen1

Технологиите срещат бъдещето: „Умен Шумен“ превръща града в дигитална сцена на идеи, игри и иновации

08.05.2025
gian paolo aliatis afflhhvvua unsplash 1

Създаване на продуктивна среда: малки детайли с голямо значение

23.04.2025
hr 1920x1080 1

Какво е бъдещето на HR мениджмънта?

31.03.2025
Меню​
  • HR Новини
  • HR Мениджър
  • HR Експерт
  • HR Ресурси
  • HR Premium Club
  • MYJOB.BG
  • HR Новини
  • HR Мениджър
  • HR Експерт
  • HR Ресурси
  • HR Premium Club
  • MYJOB.BG
Информация
  • Списания
  • Реклама
  • Контакти
  • Портфолио
  • Събития
  • Списания
  • Реклама
  • Контакти
  • Портфолио
  • Събития

Онлайн медия и списание
„HR Мениджър БГ“

Списание "HR Мениджър" vol1/2024

Тема на броя: „EMPLOYER BRANDING – Новата реалност пред предизвикателството да бъдеш работодател“

Списание HR Manager 2024 - Employer branding 1
АБОНИРАЙ СЕ
Реклама и ПР
  • Част от Internet Media Group © 2011 - 2024
  • Общи условия за ползване
  • Декларация за поверителност
  • Политика за бисквитки
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • HR Новини
    • Акценти
    • Анализи
    • Факти и прогнози
  • HR Мениджър
    • Интервюта
    • HR Маркетинг
    • Digital HR
    • Полезно
  • HR Експерт
    • Актуално
    • Личности
    • Мнения
    • Статии
  • HR Ресурси
    • Подбор на персонала
    • Адаптация на персонала
    • Атестация на персонала
    • Мотивация на персонала
    • Обучения на персонала
    • Тестове и анкети
  • HR Premium Club
  • Абонамент в HR Клуб
  • Стани автор
    • Стани експертен автор
    • Стани гост-автор
  • –––––––––––
  • За Нас
  • Реклама
  • Контакти

Добре дошъл отново

Влезте в профила си

Забравена парола? Регистрация

Регистрация

Попълнете формата, за да се регистрирате

Всичики полета са задължителни Вход

Възстановете паролата си

Моля, въведете потребител или имейл адрес, за да възстановеи.

Вход
Управление на съгласие
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Функционални Always active
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Опции
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Статистика
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Маркетинг
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Manage options Manage services Manage {vendor_count} vendors Read more about these purposes
View preferences
{title} {title} {title}
Are you sure want to unlock this post?
Unlock left : 0
Are you sure want to cancel subscription?